Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dold information i en pdf-fil?


Charlotte A

Rekommendera Poster

hej,

 

vi har gjort ett utskick via vårt tryckeri. Vi anlitar dem i mycket och tittade tyvärr därför inte på trycket innan det gick iväg. Det visade sig senare när vi fick se trycket att några kryssrutor har blivit rosaröda istället för vita. Vi skickade dokumentent till tryckeriet som en pdf, som från början är exporterad från en InDesign-fil. I dessa dokumenten är rutorna vita, precis som de ska vara. Tryckeriet menar att det kan ligga dold info. i pdf-filen som kommer från InDesignfilen. Jag förstår bara inte hur det går till? Någon som kan hjälpa mig att förstå?

 

Vänliga hälsningar

Charlotte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetheroxD

Hej Charlotte, Jag jobbar själv på tryckeri, detta är ett vanligt förekommande problem, som beror på att det är olika program dem använder gentemot programmet du exporterat pdf:en ifrån.

 

Därför använder jag alltid två skärmar och jämför pdf:en med min fil i corel draw x4 Väldigt noga och skickar korrektur för godkännande.

 

Mvh Sebastian Larsson

 

Stalama AB - www.Stalama.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Indesign som sparar infon fel då eller? Det känns konstigt att ett program lägger till info som det inte själv kan hantera. Därför verkar det mest troligt att det är tryckeriets mjukvara som misstolkar informationen. Att skylla på att det finns dold info osv. känns tveksamt i mina öron.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetheroxD

Corel misstolkar ibland informationen och har problem med pdf:er från Indesign, därför är det väldigt dåligt av tryckeriet att inte jämföra pdf:en mot filen dem får upp i sin programvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har varit med om liknande saker.

 

En sak jag gjorde som hjälpte mig, var att installera ytterligare en PDF-läsare.

Adobe reader är oftast installerad på de de flesta datorer, men det finns flera andra.

En av de som jag använder mig mest av (pga att den är utrymmessnål, startar snabbt, och visar mer information än andra)

Är Foxit reader. Den kan hämtas här för PC (ej mac eller linux ännu)

 

http://www.foxitsoftware.com/downloads/index.php

 

Storlek att hämta: ca 3,5MB

Installationsstorlek: ca 7MB

Tid för att starta programmet via genväg: ~2sekunder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, det klarnar iallafall lite. :)

 

Kan jag på något sätt själv motverka att det kan hända igen, om nu inte tryckeriets rutiner funkar på den punkten? Eller kan jag på något sätt kolla om det riskerar att bli så nästa gång också i InDesign eller i pdf:n? Oftast har vi väldigt bråttom med att få ut grejerna och vi hinner därför i princip aldrig kolla printen förutom att vi får en korr. på mailen. Och hade vi fått det även denna gången så hade vi ju antagligen ändå inte upptäckt problemet.

 

/Charlotte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetheroxD

Enda jag kan komma på som skulle hjälpa är att börja använda samma program som dom gör när du gör dina filer, vilket kan vara ett jätteproblem.

 

Eller så byter du helt enkelt tryckeri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Kan ju vara lite bökigt att skaffa samma program.. Hade nog snarare tänkt att det skulle gå och kolla i pdf:n eller i InDesign på nåt sätt.. :)

 

Byta tryckeri är ju självklart ett alternativ, den tanken har slagit mig också några gånger..

 

/C

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni kollat versionerna på PDF hanterarna. Om ni båda uppdaterar till senaste och sedan prova borde det inte vara någe problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska ställa krav på tryckeriet att använda programvara som följer standarden och visar en pdf som den ska se ut.

 

Det hjälper förmodligen inte att installera fler läsare om det specifikt är Corel som har problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Charlotte,

Jag har dom senaste 5 åren gjort en hel del tryckmaterial till dagspress samt en hel del annat.

I början hade jag lite problem med färger och tryck som blev matta och grådassiga som jag kallar dom. Ibland även färgproblem som du beskriver.

Jag har sen 3-4 år tillbaka endast använt TidningsUtgivarna's färginställningar och aldrig upplevt några problem efter det. Även tryckt på olika tryckerier utan problem.

 

Ladda ner profilpaketet Färgpressen v.3 med nedan länk!

http://www.tu.se/document/Fargpressen_v3_2007.zip

 

 

Ladda ner PDFX1-paketet med nedan länk!

http://www.tu.se/document/PDFX1%20Swe%20Newspaper.zip

 

 

Dessa zip filer innehåller all information du behöver för att installera dom samt vad dom gör.

Du kan även läsa mer på på www.tu.se

 

 

Som sagt, detta kanske inte löser dina problem men dessa är dom inställningar jag använder och jag har inte haft några problem på väldigt länge...

 

Glömde påpeka att K=100% kan se lite rödbrunaktig ut i skärmen och om du skriver ut med skrivaren med dessa inställningar. Men det är inget att vara orolig över. Det kommer bli helt svart i tryck ;)

 

Mvh

George

 

[inlägget ändrat 2008-12-11 17:21:20 av kern3l]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...