Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med ljudet!!


idås

Rekommendera Poster

jo det är så här att jag har problem med ljudet i min mick den brusar mycket och ibland låter jag som en robot.. och jag vill veta om det finns nån enkel inställning ( vilket jag inte tror ) eller är det bara att köpa nytt ljudkort. jag har laddat ner nya drivrutiner ( datorn är helt ny )..

 

jag har kollat runt lite på internet och det verkar som om jag inte e den ända med det problemet på min packard bell imedia x1607.. dom sägar det kommer störningar när man spelar spel med ingame voice chatt eller lliknande. och jag spelar ju wow.. är det ljudkortet eller är det typ modekortet som e helt fuckat. kan det vara glapp nånstans.

 

svara så fort som möjligt

[inlägget ändrat 2008-12-11 11:31:05 av idås]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att gå in i volym kontrollen (den iconen nere vid klockan). Tryck sedan på alternativ > egenskaper > Mixerinhet ska du ta INPUT på. Om Stereo mix är ikryssad alltså grön, kryssa av den och tryck sedan på OK, sen borde det funka fint =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kna gå in på volymkontrollen men jag kna inte trycka alternayiv eller egenskaper.. då måste jag gå in på inspelningenhet eller ljuenhet för att kunna välja egenskaper och jag kna då inte välja stereo mix eller mixenhet input ..

 

jag knakse inte förstod förklara gärna igen ( jag har vista om det spelar nån roll)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag tror jag hittade stereo mix jag behövde kryssa i visa inaktiverade enheter för att se den och den var inte i kryssad men det 1a försår jag fortfarande inte..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller är det bara att köpa nytt ljudkort.

Det kan vara så illa – läs exempelvis vad gip skriver här om inbyggda ljudkort:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1086192#1086477

 

svara så fort som möjligt

Att försöka kommendera fram ett svar på det där viset ökar inte chansen att någon får lust att hjälpa till utan tvärtom.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-11 17:42:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jga läste hans svar där men det jag villha uteslutet e om det är ljudkortet så att det inte är mitt modekort eller någont annat som är fel. ett ljudkort kan man ju få för 350 kr. så jag vill bara veta att om det är det som är felet så att jag kan köpa nytt.. om man köper nytt så är det väll bara att dra ur det gamla i med det nya och ladda hem drivrutiner. eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jga läste hans svar där men det jag villha uteslutet e om det är ljudkortet så att det inte är mitt modekort eller någont annat som är fel.

Att utesluta det ena eller andra går egentligen inte utan att först pröva med att byta ut komponenter. Annars kan det inte bli annat än spekulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar.

 

ett ljudkort kan man ju få för 350 kr.

Det beror förstås på vad det ställs för krav på kortet – vad det ska stödja för slags format, ljudkvalitén, eventuella prestandaförluster vid spelande och så vidare (ett spelkort kostar mer än så iaf så länge det inte duger med ett vanligt Audigy).

 

om man köper nytt så är det väll bara att dra ur det gamla i med det nya och ladda hem drivrutiner. eller?

Nu har jag bara tagit för givet att nuvarande ljudkort är inbyggt i moderkortet varför det då bara är att avinstallera drivrutinerna och sen inaktivera i biosen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag tänkte på en sak till om man avinstylerar ljudkortet och installerar det igen med hjälp av enhetshanteraren ( vilket jag inte vet hur man gör ) kan det vara en enkel lösning.

 

dvs om det skulle kunna funka. det klanske bara har blivit ett fel under installationen av systemet eller något liknande..

 

jag vet inte om ljudkortet är inbyggt men om det är det hur inaktivere man det då och hur tar man bort biosen.. kan man ladda ner nya bios updateringar..

 

 

nu harb jag ett [log] Realtek ALC888/1200 @ VIA VT8237A High Definition Audio Controller PCI[/log] sånt ljudkort.. kanske kan säga nått om det är inbyggt eller inte..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak till när dom andra hör mig helt fuckat såp kan jag höra mig själv helt normalt om jag spelar in med hjälp av vent. eller ja testar min röst. så det måste va som han gip sa att det ligger och stör varandra

'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag har testat att prata i munnen på dom så fort dom säger nått. vilket dom inte tycker e kul eftersom att det då buggar sönder. så det måste va det som e fel.. vilket e skönt att veta men tråkigt att höra.. så nu vill jag bara veta hur jag helt och hållet raderar mitt ljudkort..

 

och om mitt modekort jag har ett san francisco 2 [log]http://support.packardbell.com/no/item/index.php?i=spec_sanfrancisco2&ppn=PB80X07391[/log] <---- liter mer bilder och beskrivning på det. om det stödjer ett vanligt ljud kort ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag tänkte på en sak till om man avinstylerar ljudkortet och installerar det igen...

Ja att avinstallera kortet – som även borde finnas i Lägg till/ta bort program i Kontrollpanelen – och sedan installera fräscha och uppdaterade drivrutiner är egentligen det första att pröva med. (En biosuppdatering skadar generellt sett inte heller.)

 

De färskaste drivrutinerna finns hos Realtek:

http://www.realtek.com.tw/downloads/

(klicka High Definition Audio Codecs (Software))

 

Men jag föreslår att du allra först uppdaterar drivarna för moderkortet och då det rör sig om Via-kretsar så installera Hyperiondrivaren härifrån:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1070

(Windows XP)

 

nu harb jag ett

Realtek ALC888/1200 @ VIA VT8237A High Definition Audio Controller PCI

sånt ljudkort.. kanske kan säga nått om det är inbyggt eller inte..

Det är ett inbyggt kort och Realtek är i själva verket de kanske allra vanligaste sedan många år tillbaks – de finns i i princip varenda moderkort som har tillverkats de senaste tio åren. I början gjorde Realtek kretsarna utefter Intels AC'97 och numera High definition audio, men Intel borde hålla sig till att göra processorer och inte varken ljud- eller grafikkort.

 

Ditt ALC888 följer standarden HD audio vilken även om den inte är nåt vidare för spel så åtminstone stöder Dolby Digital (för filmer samt ett fåtal spel). För just spel, och dess stöd för EAX 2.0 etc, motsvarar dessa inbyggda ljudkretsar ungefär ett tio år gammalt Soundblaster Live! 5.1. Men det räcker med ett snart åtta år gammalt Audigy för att få bra mycket bättre kvalité i spelen, ett kort som dessvärre kan vara svårt att få tag i idag. Så finns också Audigy 2, Audigy 4 och så vidare men då börjar priserna hamna nästan i klass med ett äkta X-Fi varför jag vill föreslå dig det här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

(detta då om du inte får till datorn med uppdaterad mjukvara heller)

 

P.S. Detta X-Fi passar då i en av datorns två PCI-platser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för all din tid du har sparat mig och all tid du själv har lagt ner..

 

det är bara en sak till jag har bestämt mig för att jag ska köpa nytt ljudkort eftersom att jag ändå vill ha bättre öjud på spel osv..

 

men kna du vava väldigt snäll och ge en detaljerad beskrivning på hur jag avinstallerar och tar bort drivrutiner samt bios till ljudkortet så att det bara är att slänga i ett nytt och ladda ner drivrutiner ??

 

vore kanon! ps du gör ett riktigt bra jobb i forumet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att micen är dålig? Köpte en nytt headset med mic man kan ta loss och sätta fast när man behöver den. Creative var märket på Teknikmagasinet. Var just till wov för den gamla micen hade blivit glapp fast det inte syntes utanpå. Kan du inte få långa någonoch testa först.

 

Har Du testat röstininspelning under ljud i kontrollpanlen. Är micen ställd för högt blir det brus och där kan man testa.

 

Gittan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nen jag har icemat och ett creativ två dyra micar och ingen av dom funkar och det funkade bra i förra datan men nu blev båda likadana och jag kna höra mig sjölv bra när jag spelar in mig själv..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte läsa igenom inläggen innan ni postar så blir det kanske lättare sen för andra också att begripa dem... Massa stavfel på lågstadienivå är ju bara lathet. Varför skulle inte andra sen också bara lata sig istället för att först försöka förstå frågorna och sen ge någon slags hjälp. Vanligen ignorerar jag den här typen av inlägg – de får inga svar av mig – men nu har jag redan hoppat in i den här tråden, i ett forum som jag dessutom modererar så... ;-)

 

idås:

1) Nuvarande ljudkort avinstalleras som sagt främst ifrån Kontrollpanelen och Lägg till/ta bort program. Finns inte Realtek i listan där så gå via Enhetshanteraren istället.

 

2) Var nånstans i biosen som ljudkortet sedan ska inaktiveras skiljer sig mycket mellan olika versioner, men är vanligen under under typ Integrated peripherals...

 

3) För just det ljudkort som jag länkade till kan drivrutiner sedan hämtas härifrån:

http://tinyurl.com/6neaj7

 

P.S. Tackar såklart ändå för komplimangen jag fick tidigare! :-)

 

[inlägget ändrat 2008-12-13 06:54:13 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för din hjälp.. och jag ska nog beställa ljudkortet du tipsade om .. har även hört att ¨azuretech¨ eller något liknande e nytt nytt bra företag vet du någonting om detta ?. en sa att man skulle köpa det istället för x fi soundblaster.. men dom låg åandrasidan uppemot 1.1 tusen vilken e lite mycket enligt mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Auzentech är också bara ett X-Fi (i denna jämförelse) tillverkat av dem istället för Creative själva. :-)

 

Den egentligen enda modellen att hålla sig undan från är X-Fi XtremeAudio. I övrigt är X-Fi i princip likadana oavsett modell. Det som främst kan skilja är att korten till lägre priser saknar saker som X-RAM, frontpanel, fjärrkontoll etc.

 

[inlägget ändrat 2008-12-13 16:11:06 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...