Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam till alla mina kontakter...


garrick

Rekommendera Poster

Inser att denna fråga liknar tidigare trådar, men känner ändå att jag särskiljer mig något...

Flera vänner frågade mig nyligen varför jag i mail tipsar dem om elektronikprylar. Jag var helt oförstående tills det visar sig att ett e-mail med reklam för en kinesisk webb butik har skickats från mig till alla i min kontaktlista!!

Det är detta som skrämmer mig, det handlar ju inte om någon som bara råkar pricka in min adress och skickar till folk, utan någon som tycks ha tillgång till hela min kontaktlista och min adress!! Man börjar ju då undra hur de lyckats med detta och hur farligt detta är framöver för mig, har de mitt lösenord(gamla, det är nu givetvis bytt) kan de mygla sig in i min dator, vågar man använda internetbanken??

Min far som är lektor inom datasäkerhet har försökt att hjälpa mig och jag har även googlat som en galning, ingen verkar veta hur dessa människor hackat mailen eller om det är virus/spyware/malware...

 

Någon här som har ett bra svar som kan lugna mig eller skrämma mig lite till..?

 

/Garrick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju ett av de vanligare symptomen på virus, att adresslistan kapas och mail skickas ut till alla på listan, ofta med en attachment för att sprida sig själv vidare eller i andra syften. Du öppnar väl aldrig bilagor i mail som du inte 100% litar på?

Scanna din dator med ditt antivirusprogram och se vad den hittar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört en vända med AVG som "bara" hittade en massa tracking cookies. Detta var ju heller ingen bifogad fil utan ett reklamutskick direkt när man öppnade.. Ska göra en online scanning under natten så får vi se vad den hittar, fast som sagt, en dagsuppdaterad AVG hittade inget virus.

 

Kan inte säga att jag minns någon bilaga som jag öppnat där jag inte litat på den som skickade...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag minns någon bilaga som jag öppnat där jag inte litat på den som skickade...
Hmm, på samma sätt som de som får spam som ser ut att komma från dig litar på mejlet? Men man behöver inte ha fått ett mejl för att ha en spam-bot i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, Touché Cecilia!

Har prövat två olika online scanners utan att de hittat någonting alls! Virus verkar iaf inte vara boven i dramat, men vet inte alls vad som då skulle vara problemet...

 

Vet som sagt inte om det innebär ett fortsatt hot mot mig eller om de typ hijackat info mellan facebook och hotmail då man delar med sig av kontakter (något som jag inte vill minnas att jag gjort, men läst denna förklaring på diverse forum...).

 

ps, har installerat tillägget noscript på firefox men är lite oroad för användarvänligheten för framförallt min fästmö, den blockerar nämligen i princip alla sidor jag besökt hittills, t.ex denna eminenta sida... Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antispionprogram är ju bra att ha förutom antivirusprogram.

 

Jag vet inte hur Facebook och hotmail fungerar så andra stycket har jag ingen kommentar till. På Facebook finns det en del maskar som lever runt.

 

Jag tror nog att även din fästmö kan lära sig att titta på webbsidan innan hon väljer Tillåt genom att högerklicka på NoScript-ikonen, om man bara förklarar vad syftet/orsaken är och inte bara hur man gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps, har installerat tillägget noscript på firefox men är lite oroad för användarvänligheten för framförallt min fästmö, den blockerar nämligen i princip alla sidor jag besökt hittills, t.ex denna eminenta sida... Vad göra?

NoScript blockerar som standard allting, så man får gå baklänges, och börja tillåta varje sida istället, alltså högerklicka på varje sida och börja med att tillåta enbart sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, men hur vet man vilka man kan lita på och inte, annars blir det ju bara att man tillåter alla sidor man vill besöka och då ändå inte får något direkt skydd.. Vad ska man vara uppmärksam på i valet av att låta nocript neka en sida och att tillåta den?

 

Cecilia, vet inte alls om det är så att det är facebook som rört till det för mig, det var bara ett spår jag såg i ett annat forum. Hur som helst är det mest irriterande att inte veta om ens mejl blivit hackad eller om hela datorn är det eller om det "bara" var något lurt med just detta mailet.

 

Tack för hjälpen med att göra mitt surfande iaf lite säkrare, följt en massa tips på din tipssida!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kommer till en webbsida så är det ju dels inte säkert att man behöver godkänna något i NoScript alls, sidan kan ju fungera ändå, och dels så får man titta att det ser normalt ut. De flesta sidor som blir hackade försöker exekvera skript som hämtas från andra webbplatser, så om t ex facebook.com innehåller skript som ligger på abc.cn, så ska man inte godkänna abc.cn i NoScript-menyn. Om det gäller hela webbplatsen, t ex facebook.com, så kan man få ledtrådar dels av att det ser vettigt ut och dels av vad t ex WOT (se mina tips) säger om sidan.

 

Men det är alltid en avvägningsfråga mellan säkerhet och bekvämlighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske, men.. det är rätt vanligt att sådant kommer från att man ger ut sina MSN-uppgifter på olika hemsidor.

 

Antingen genom att man använder någon "kolla-vem-som-har-blockerat-dig!!"-sida.. då tar de dina användaruppgifter, och går igenom din kontaktupplista, och spammar dem, eller om du loggar in på någon sida, ger dem din e-postadress, och använder samma lösenord på den sidan, som du har till e-posten. Inte bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, är väl tyvärr inte helt så säkerhetsmedveten som man bör vara kanske.. Fast just klant grejjer som att lämna ut mina kontakter har jag inte medvetet gjort, men är väl inte omöjligt att man någon gån loggat in på någon sida med samma lösenord som till mailen.. Måste bättra mig!

Tack för alla svaren!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...