Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thomson TG787 från Telia


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ringde Telia för att få mig förklarat hur jag ska kunna nå mitt usb-minne som är kopplat till gatewayen Thomson TG787 från internet. Men det blev stopp eftersom jag inte har en usb-hd inköpt från Telia. Du får ringa vår nya support som kostar 199: -/ samtal. No way!!!

 

Hittade en utmärkt pdf-manual http://www.bredbandsbolaget.se/portal/wcmobject/document/pdf/privat/bredband/manual_premiummodem_787.pdf från bredbandsbolaget om just mitt problem med gatewayen. Följer jag den till punkt och pricka vad gäller inställningar i routern så når jag ändå inte mitt lilla usb-minne. Här lokalt når jag det utan problem från båda datorerna och jag har lagt den som nätverksplats i den här datorn på båda datorerna.

 

Jag ska slå in "ftp://Administrator@ip-adress" där ip-adress är utbytt mot min adress ut från gatewayen och då ska en inloggningsruta komma fram där jag ska slå in Administrator och mitt valda lösenord. Då ska jag nå mappen "shared" som är mappen jag ska kunna nå utifrån. Men det blir att sidan inte hittas.

 

Tips?

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-10 18:38:46 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, funkar sådär...

 

Man kommer in utan inloggning - men det finns inga filer/mappar tillgängliga.

 

O detta bara via en browser - en FTP-klient fick jag inte svar på alls...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat lösenordet igen. Men innan dess kollade jag med en bekant på messenger och det gick inte alls...

 

Kan Telia ha spärrat på någotvis så att det bara går om man köper deras TeliaSmart hårddisk? Ja kanske.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ställa in på vilken port FTP-servern ska svara? Du har inte portforward på den porten till något annat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Bifogar två bilder. Bild1 visar så som det ska vara konfigurerat om har bredbandsbolaget som operatör och då ska det gå att nå utifrån.

 

Bild2 visar en sida som jag kan tänka mig är för att ordna så att det går men iså som jag kan läsa så går det inte.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[bild bifogad 2008-12-10 22:14:31 av Bosse-i-skogen]

1106073_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-----bild2-----

 

"UPnP (Universal Plug and Play) är en teknik som gör att många spel och meddelandeprogram fungerar sömlöst." och det är aktiverat i routern och fungerar utmärkt då jag inte behöver portforwda något för att uTorrent ska fungera.

 

[bild bifogad 2008-12-10 22:15:16 av Bosse-i-skogen]

[inlägget ändrat 2008-12-10 22:23:45 av Bosse-i-skogen]

1106074_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"UPnP (Universal Plug and Play) är en teknik som gör att många spel och meddelandeprogram fungerar sömlöst." och det är aktiverat i routern och fungerar utmärkt då jag inte behöver portforwda något för att uTorrent ska fungera.
Tänk på att det också innebär att ett skadligt program kan portforwarda (uhh vilket ord) på egen hand precis som uTorrent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hur har det gått här egentligen?

 

Jag har precis fått hem min Thomson, och kopplat in en WD Essential 500GB. Fick det nästan att fungera, såg mapparna inifrån, men kunde inte skapa något i "Shared" mappen. Utifrån funkade inget.

Försökte få rätt på ftp-biten, men gick inte. Ringde Telia, och hamnade på nåt vis hos betaltjänsten, 19:-/min, och de hjälpte så att det gick inifrån, och påstod att det skulle gå på utsidan också.

Jag kunde tyvärr inte testa då, men nu när jag är på jobb och provar, kommer jag inte fram. Har frågat kompisar också, men det går inte heller.

 

Så, har du fått igång det Bosse, eller någon annan som vet hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, har du fått igång det Bosse, eller någon annan som vet hur?

 

Jag har lagt ner de för att jag egentligen inte har behov av att nå utifrån. Sen om jag vill nå utifrån så finns det utmärkta Live Sync, https://www.foldershare.com/ som gör att jag har fullständig åtkomst till mina datorer från vilket dator som helst.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Baristashopen.se

Jag måste bara göra ett inlägg eftersom jag slitit mitt hår precis som du Bosse-bowling.

 

Du måste ha FAT32 som filsystem på din externa hårddisk som du försöker plugga in i USB-ingången på Telia Smart Gateway från Thomson. Du har antagligen din externa disk formatterad med NTFS precis som jag och det är det som ställer till det.

 

Guiden som du bifogade från Bredbandsbolaget funkar kanonbra även hos Telia :) Där står det faktiskt det jag skriver om FAT32 också..(om man läser noggrannt vilket jag gjorde tredje gången jag läste dokumentet :D

 

Thomsons Gateway TH787 har UPNP AV vilket innebär att den bara kan hantera USB-minnen och USB-hårddiskar som har filsystemet "FAT32"

 

Så vad göra: Jo, flytta över dina filer från din externa hårddisk till en annan källa och formattera sedan din externa hårddisk och välj "FAT32" när du får frågan om vilket filsystem som det ska vara.

 

Lycka till alla Telia-lovers där ute och för allt i världen, ring inte deras dyra supportnummer. Jag tycker personligen det är skandal att de inte kan hjälpa till att konfigurera upp en extern hårddisk via USB. Fy skäms Telia om ni läser detta. Dålig service.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 har jag alltid haft på usb-minnet. Nu har jag inte kollat detta med att nå utifrån på länge. Kanske att det fungerar nu och då kanske för att Telia ändrat programvarn i routern på grund av alla klagomål för när det begav sig för mig så fungerade det garanterat inte. Och skulle inte fungera enligt Telia förutom då med deras egna hd de hade till salu.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-04 10:27:34 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har också denna vita box (TG787) från telia, och har nu införskaffat en 1.5TB USB hårddisk som jag formaterat (tog en evighet plus en vecka) till FAT32. Har basic som bocka i rutor och ändrat för nätverksfildelningen, arbetsgruppen till den som övriga datorerna har här hemma.

 

Kruxet... ftp'n fungerar internt via 192.168.1.253. Har inte lyckats testa utanför än, men detta är inte så viktigt. DOCK så är jag av uppfattningen att man ska kunna se enheten i nätverket då jag ju aktiverat det?! Men icke.. jag bockade av UPnP AV Media Server, för det enda den gjorde var att aktivera Windows Media Player.

 

Jag vill ha tillgång till hårddisken som en enhet och kunna bläddra i den och föra filer fram och tillbaka oavsett om det är mp3 eller zip filer, och detta från alla datorer i vårt hemnätverk. Har jag missuppfattat något och detta inte går eller ska något mer pillas med i inställningarna? Eller kan man endast komma åt den via ftp'n??

 

 

GLÖM MIN FRÅGA.. Efter 4 timmar så dök den plötsligt upp i nätveket... Så har ni problem.. ha tålamod..

[inlägget ändrat 2009-10-15 00:16:46 av Frankiev2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...