Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blå skärm och låst dator

Victor

Recommended Posts

Problem igen. Gjorde ett misstag att kolla på en konstig websida. Märkte på en gång att det blev fel. För sent. Mycket troligt att virus slank in. Försökte få bort en del med mina antivirusprg men räckte inte.

Datorn, laptop, gick inte att stänga av. Gav blå skärm och auto omstart hela tiden tills batteriet var tomt!

Startade om i morse och inaktiverade autostarten. Står nu med blå skärm med en del info och dumpningen av fys minnet är klart.

Kommer inte vidare. Går inte att slå av. Allt fryst.

Vad gör man? Tar ur batteriet. Försöker omstart med Win-skivan?

Nu behövs goda råd.

Börjar bli tveksam till varför inte frånslaget fungerar. Skall det inte alltid gå att slå av en dator? En fast dator slår man definitivt av. Men hur funkar en laptop? Är funktionen lika? Eller ligger vissa kretsar över strömbrytaren för att säkerställa rena stopp?

På en stationär dator med standard-inställningar så måste man hålla inne strömbrytaren i 5 sekunder, gör du det på den bärbara också? Man kan ställa in vad man vill att strömbrytaren ska ha för funktion.

Men om du inte kan stänga av den så får du nog ta ur strömsladd och batteri.

Se sedan om det går att starta datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn).

Ja, du hade rätt ca 5 s fick hålla knappen intryckt. Sedan stängde den av.

Men så är det inte på min stationära Dell dator. Det är momentana till o från. På min laptop har det inte varit så tidigare heller, men jag gjorde ju en ominstallation igår så det förändrades väl då.

Det verkar gå bra nu. Körde en del antivirusprg i felsäkert läge men de hittade inget. Fick dock ett stopp/fel meddelande i Ad-Aware. Kan vara skadat. Valde sedan en systemåterställning till gårdagen. Klart.

Men det såg verkligen illa ut tidigare. Var beredd på de värsta!

I morgon blir det en ny Symantec/Norton.

Gjorde ett misstag att kolla på en konstig websida. Märkte på en gång att det blev fel. För sent. Mycket troligt att virus slank in.
Mycket viktigt att det inte finns några säkerhetshål i datorn, för utan säkerhetshål så är det i väldigt svårt för en webbsida att infektera datorn:

http://secunia.com/software_inspector/

Fler tips: http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...