Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Remote Desktop prioriterar bilduppdateringar

folkeorg

Recommended Posts

Kopplar ofta upp mig mot olika Windowsmaskiner via RDP. Vissa program har mycket "rörelse" i sig t.ex. en utskrift eller en webbsida med rörliga bilder (reklam etc).

Detta gör att RDP fullständigt låser sig, speciellt om det är stora ändringar i bilden. Då prioriterar den bara bilduppdateringen, inte musklick eller tangentbordet. Är det t.ex. en webbkamera så kommer man knappt ur situationen. RDP bryr sig bara om att förnya bilden, inte att jag frenetiskt vill avsluta programmet/webbläsaren.

Otroligt irriterande! Microsoft måste ha missat denna buggen efteersom de troligen bara testat inom ett LAN och då är bandrbredden inget större problem. Men sitter man på UMTS eller annat så är det skillnad.

..så, hur gör man för att komma runt detta? Eller är det bara att acceptera att MS aldrig kommer fixa detta?

/P.

Låter konstigt. Har kört RDP i många år men aldrig haft dylika problem. Att MS bara tänkt sig RDP för LAN-miljö ser jag inte som spec troligt.

Du kan ju testa litet andra programvaror som är litet mer avancerade än RDP för att se hur de beter sig i ditt fall. Radmin eller Dameware skulle jag reka.

..men har du provat att köra mot en burk där "kanalen" är slö och inte bara över LAN?

Har testat olika burkar och olika OS (XP och PissVista) men det är samma beteende.

Man kan tydligt se hur den ritar upp ruta för ruta over skärmen när det är t.ex. webbsidor med rörliga bilder. Men länkklick eller liknannde bryr den sig inte om..

..men har du provat att köra mot en burk där "kanalen" är slö och inte bara över LAN?

Många ggr. Kört via modem, GPRS, 3G osv. Klart att det inte är byggt för att se på videoströmmar, surf med Flash osv.

Att du interagerar med ngt via sessionen kan iofs ta ett tag att visa sig i din ände av förbindelsen - men att den inte skulle registrera musklick, tangentbords-entry osv har jag inte haft problem med. Man får bara ha litet tålamod att det kan ta ett par sek innan tex en meny kommer upp från det man har klickat.

I Dameware kan man köra olika typer av kompression o reglera en mängd kring skärmens uppdatering, upplösning, färgdjup etc. Som exempel kör jag tex en session mot min hemmaburk i 1680x1050 i gråskala o max kompression o den strömmen ligger på ca 50Kbps....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...