Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bluescreens


sleuth

Rekommendera Poster

Long story short.

 

Jag köpte en dator i somras, som redan dagen efter började krascha och det kom upp bluescreen efter bluescreen. Jag behövde datorn till skolan och tänkte vänta med att lämna in den till affären jag köpte den från tills skolan slutat. Nu har skolan slutat, men affären har gått i konkurs.

 

Jag kan INGET om datorer, datorn är ihopbyggd och jag har en kartong med massa skivor och delar som kom med datorn.

 

Jag har uppdaterat alla drivrutiner och det enda jag hinner läsa innan datorn startas om är "driver irql not less or equal".

 

Ni är mitt sista hopp, känns inte så kul att betala 11000 för en dator jag knappt kan använda utan att den dör bluescreens-döden.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-09 19:15:59 av sleuth]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag misstänker att du kan ha problem med dina minnen i datorn. Antingen så är något av dom trasiga eller så är dom helt enkelt av fel typ.

 

Jag kan INGET om datorer, datorn är ihopbyggd och jag har en kartong med massa skivor och delar som kom med datorn.

 

Vet ej om du klarar av att kolla hur många minnen som sitter i datorn.

 

Om det finns fler än ett minne så föreslår jag att du tar bort alla utom ett. Sen så startar du datorn och kollar om det har blivit någon förändring. Sen så provar du nästa minne osv. Om du är osäker så bör du be någon kompis hjälpa dej.

 

 

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Efter att ha googlat lite så verkar det som månag tror det har med minnet att göra, medans andra säger att det är puppdaterade drivrutiner, grafikkort och allt möjligt.

 

Men jag ska testa det du skrev, vet att jag har två minnen. Vågar inte pilla ut dom själv (aldrig öppnat en dator) utan väntar tills någon kan hjälpa mej med det.

 

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåskärmar kan bero på många saker, t ex drivrutiner, minnen och hårddiskar. Man kan ibland få ledtrådar av informationen på blåskärmen, den viktiga informationen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

 

Högst upp står det DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL och under alla siffror står det ndis.sys

 

Har googlat vidare och kollat i loggboken på datorn men blir inte klokare för det.

 

Hittade på en engelsk sida att filversionerna av filerna ndis.sys och ntoskrnl.exe och hal.dll ska matcha med varandra, men det gör inte mina. Det är bara ndis.sys och hal.dll som har exakt samma nummer. Vet inte om det har någon betydelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högst upp står det DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL och under alla siffror står det ndis.sys
Är det alltid så?

 

Jag hittar en hel del referenser till att det verkar ha samband med mycket nätverkstrafik, t ex vid fildelning. Har du sett något sådant samband?

 

Jag har uppdaterat alla drivrutiner
Varifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Har du provat att uppgradera bioset i datorn. Vista har en egen vilja hat man skall anpassa bioset. Till dom flesta datorer (moderkort) idag finn det med två olika versioner av bios ett för Vista och ett för XP. Prova att plocka hem en uppdatering på ditt bios och kör en uppdatering. Det är viktigt att du kollar modell och version av moderkort och bios, installerar du fel eller skulle komma åt och stänga av datorn under uppdateringen så går det inte att starta datorn sedan. Ta det lugnt så går det bra. Lycka till /bejjo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för fler svar!

 

Ceclia: Ja, jag har definitvit sett ett sådant samband. Märkte i somras att datorn ofta krashade när jag hade utorrent igång, så jag slutade ladda ner saker. Blev lite bättre, men inte mycket. Ibland kan det ta dagar innan jag får en bluescreen, medans det ibland kan komma fyra stycken på en timme utan att jag gör något särskilt.

 

Jag formaterade om datorn för ett par dagar sedan (vilket såklart inte hjälpte) och då fick jag en ny bluescreen men hann inte läsa vad det stod, så nej, det är inte samma bluescreen, i somras fick jag andra också, men minns inte alls vad det stod. DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL dyker nästan alltid upp.

 

Har laddat ner drivrutinerna från tillverkarnas hemsidor.

 

 

(Borde lägga till att efter datorn startas om efter en blue screen dyker windows felsökning upp, felsöker alltid, men sen händer inget, men nu i helgen fick jag upp en lista på vad som kunde vara fel och allt handlade om nätverk, så du har nog rätt, det är nog nånstans där det är fel)

 

bejjo: Nej, jag har inte provat det och vet inte om jag vågar det heller..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När felmeddelandena på blåskärmen varierar så är det oftast något problem med minnen eller hårddisk. Eftersom det verkar ha visst samband med vad du gör så är det troligare med hårddisken, för då är det ett antal filer som blir fellästa från hårddisken och då blir det ju fel när man använder just de filerna.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows Vista Home Premium 64bit och hårddisken är en Samsung så jag testade både ES-Tool och HUTIL som jag hittade på sidan du tipsade om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bootar den så dyker det bara upp en tom mapp.

 

Jag funderar på om alla bluescreens kanske försvinner om jag istället skaffar Vista 32-bit eller XP kanske. Eller en ny dator ;-)

 

Jag ger upp för idag, ska försöka sova istället. Skriv gärna om du/ni kommer på fler förslag.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bootar den så dyker det bara upp en tom mapp.
Jag förstår inte.

Har du bränt skivan som iso/avbild/image?

Har datorn startat från skivan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...