Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allvarlig krasch!! HJÄLP!!!


cleanmupp

Rekommendera Poster

Tror min dator har totalhavererat. Hade ingång en Videokonversation i msn medan jag körde VLC å kollade på en film. Tyckte datorn segade ihop så mkt så jag stängde ner VLC. På datorn kördes endast msn, avast å resten av de processer som ska köras för att datorn ska funka. Allt var ok. gick ifrån datorn en stund å när jag kom tillbaka hade jag blåskärm. STOP 0x0000007A (0xC02FFDDC, 0xC000000E, OxBFF77FA2 0,08A7DB60)

Kernel_Data_Inpage_Error

Address BFF77FA2 base at BF68000 Datestamp 3e89d599 - atapi.sys

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.

Startade om datorn

Uppstarten låste sig

Testade igen å fick då upp en ny blåskärm efter att Windows börjat startas upp. Ungefärligt meddelande...

STOP 0x00000078 (0x81857DF0 0x000006, 0,00000000, 0,00000000

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Om det är första gången du ser detta meddelande bör du start om datorn. Utför följade steg om meddelandet visas på nytt....

Kolla virus...

Ta bort alla hårddiskar eller hårdisksstyrenheter som nyligen installerats.

Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad.

Kör Chkdsk /F för att kontrollera om hårddisken är skadad. Starta om datorn. Mer info om din felsökning för stoppfel finns i startboken...

Kan inte svära på om det är 0:or eller O:n i meddelandena.

Har även startat om datorn igen å testat felsäkert läge... Får då upp ett felmeddelande: DISK 1/0 error: Status 00008000

 

Vad ska jag göra??? Verkar ju som disken krashat ihop totalt. Har de senaste dagarna endast kört en defrag på disken, installerat ett nytt VLC samt använt msn å partypoker. Kör avast, kollade med superantispyware+hijackthis häromdagen... Har inte laddat hem något annat, eller varit inne på några suspekta sidor. SNÄLLA HJÄLP! Har en massa foton från i sommar som jag inte vill förlora :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
STOP 0x0000007A (0xC02FFDDC, 0xC000000E, OxBFF77FA2 0,08A7DB60)

 

Här står lite som du kan prova:

http://support.microsoft.com/kb/130801

 

Byt kabel till disken är väl det närmaste kan jag tänka mig. Resten tror jag inte är aktuellt, men din datorkonfiguration känner jag förstås inte till.

 

Testade igen å fick då upp en ny blåskärm efter att Windows börjat startas upp. Ungefärligt meddelande...

STOP 0x00000078 (0x81857DF0 0x000006, 0,00000000, 0,00000000

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms819314.aspx

 

Flera blå skärmar efter varandra med olika besked brukar tyda på dålig hårddisk. Vidare hör ju inte Win98 eller vad du nu kör inte till det stabilaste man kan ha i datorn.

 

Win2000 hör till undantaget och räknas som stabilare.

 

Känner du till hårddisktillverkaren, så kan du tanka hem diagnostikprogrammet härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bränn ISO-filen på en DVD/CD. Boota datorn på skivan och kör under natten t ex. Se vad du får fram där.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att efter att datorn stått av och vilat så har jag lyckats starta upp den å kommit mig in i Windows. Jag kör Win 2000 Sp4. Vet inte vad jag ska göra nu. Håller på att bränna backup på alla filer jag vill ha kvar om den kraschar igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...