Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows XP avbryter vid uppstart

LottaÖ

Recommended Posts

Hej,

Jag har en stationär dator HP Pavilion d4240.se , som kom färdiginstallerad med bl a Windows XP som "hem-PC" för drygt 3 år sedan. Nu vill den inte starta och jag vet inte vad som är fel - om det är ngt fysiskt i datorn eller programmen. Tacksam för tips om vad jag som "vanlig användare" bör göra..

När man sätter på ström-knappen på datorn börjar den uppstarten och visar Windows XP-loggan i cirka 10 sekunder, men sedan "lägger den av". På skärmen visas en dialogruta "Monitor going to sleep". Ström-knappen lyser fortfarande blå, lysdioden under blinkar i gult ca 1 min sedan slocknar den.

BAKGRUND:

Det började med felmeddelande vid start: "Följande fil saknas eller är skadad Windows\system32\config\system Starta med hjälp av installations-CD:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation" Vi har ingen installations-CD då datorn är en Hem-PC med programmen förinstallerade. Jag provade att starta om ett antal gånger med samma resultat. Har sedan försökt köra "HP Återstart" från CD-skiva som vi tidigare skapat enligt instruktion vid leverans. Började med att att välja ett alternativ för Systemåterställning utan att förlora data - Det hjälpte inte. Nu har jag två gånger kört fullständig återstart (med formatering) från CD-skivorna. Datorn går igenom båda CD-skivorna och avslutar med att meddela att systemåterställningen har gått bra. Jag kan från meddelandet välja att avsluta eller starta om. Har testat båda alternativen, men jag hamnar tillbaka i läget att datorn börjar uppstarten, men lägger av då Windows XP-laddningen visats cirka 10 sekunder.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...