Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken typ av SD eller SDHC?


Mr.Corleone

Rekommendera Poster

Min flickvän skall köpa en digitalsystemkamera, en nikon D40. Hon är ju fortfarande amatör men tycker om att ta kort så det är därför hon skall köpa kameran.

Jag undrar nu vad man ska köpa för SD-kort eller för SDHC-kort.....vad det nu är för skillnad?

Hade tänkt mig ett på 8gig borde räcka.

Och vad är det för skillnad på de dyra och de billiga (typ kingston). märker man någon skillnad på "skrivhastigheten" och hur stor är isf skillnaden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga SD-kort som är standard rymmer max 4Gb

SDHC=Secure Digital High Capacity, rymmer alltså mer, finns som 8Gb, större vet jag inte.

 

Men det beror ju hur hon kommer att använda kameran?

 

Börja med vanliga SD och köp det större om behovet kommer senare :)

 

Pris på det större från ca 200:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte kameran i sig är snabb nog att minneskortet ska spela någon större roll.

 

Det _kan_ spela roll om du tar bilder i RAW (NEF)-format och tar många bilder i serie. D40 är "bara" 6MPixel och genererear därför relativt små råformatsbilder (runt 6MByte).

 

De som brukar behöva snabba minneskort är de som tar en massa bilder i snabb följd, typ sportfotografi. Å andra sidan väljder de kamerahus med stora inbyggda minnesbuffertar så minneskorten i sig spelar även för dem mindre roll.

 

För ett par år sedan var minneskorten den begränsande faktorn men det är som sagt historia nu. Köp det största kortet du kan för 400-500:-, det ger dig det bästa kortet för pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag söker på prisjakt så har de billigaste varianterna av SDHC-kort en skrivhastighet på 1,4Mbyte/sec och de dyraste typ 20Mbyte/sec.

 

Min tanke är om man skall ha ett kort med ungefär samma överföringshastighet som antal megapixel?

 

Om jag hade köpt ett kort med 1,4 i överföringshastighet skulle det då ta ca 3,5sec för kameran att lagra en 6-megs RAW-bild?

 

I vad för program skall man hantera RAW-bilder, finns det någon freeware?

 

Vad är fördelarna med RAW? är det att man kan retuschera bilderna enklare efteråt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tankar utan veta specifikt vad kameran klarar av.

 

1: Kameran har alltid ett snabbt internt minne som rymmer några bilder i maxupplösning. Det vill säga du kan säkerligen även med ett långsamt kort fyra av ett par, kanske tre bilder, oavsett format, i snabb följd. Därefter måste kameran frigöra utrymme och spara ned bilderna på minneskortet.

 

2: Bilder i råformat kan man i datorn senare justera på alla de vis i datorn ex.v. vitbalans och exponering. Alla data som kameran genererat finns i filen, allt.

Fast detta vet nog andra mer om då jag aldrig haft en kamera som kan ge råfomat.

Om kameran kan ge råformat följer det vanligen med program som kan hantera det.

Lite att läsa om råformat

http://bildochfoto.se/2006/12/23/vad-ar-raw-och-hur-fungerar-det/

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 10:02:31 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-12-08 10:03:27 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...