Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sannolikt trojaner i systemfiler


nilsen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en bärbar HP med XP Pro installerat. Jag har haft problem med att datorn hänger sig, ofta när man går in i utforskaren. Det går inte att göra något utan man måste då starta om. Jag har tidigare fått upp meddelanden om att det hittats trojaner och installerade då om XP. Trodde detta skulle räcka men tydligen inte. Verkar som de följde med ominstallationen.

 

Jag har NOD32 antivirus (dock så går det ej att göra virussökning längre), Comodo Firewall Pro som brandvägg, även ThreatFire installerat på datorn.

 

Nu tänkte jag installera om Windows och istället installera det XP Home edition som följde med när jag köpte datorn. Jag bootade och startade från XP-skivan men efter ett tag kommer följande meddelande upp:

 

IaStor.sys orsakar fel på (32768) på rad 3540 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\setup.c.

 

Hur kan jag gå till väga för att bli kvitt mina problem?

 

Tacksam för svar,

 

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det gäller problem under installationen så flyttar jag tråden till Windows XP.

 

IaStor.sys orsakar fel på (32768) på rad 3540 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\setup.c.
Vad är D:? Hårddisk eller är det CDn med XP?

 

Jag har tidigare fått upp meddelanden om att det hittats trojaner och installerade då om XP. Trodde detta skulle räcka men tydligen inte. Verkar som de följde med ominstallationen.
Om du tog bort den gamla partitionen och formaterade en ny under installationen så kan inga trojaner i Windows-mappar finnas kvar.

 

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen,

 

D:/ är en hårddisk. Har operativsystemet på C:/

 

Hur gör jag för att ta bort partitionen helt igen? Som sagt går det inte att starta om datorn från skivan.

 

Mvh Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag installera om Windows och istället installera det XP Home edition som följde med när jag köpte datorn. Jag bootade och startade från XP-skivan men efter ett tag kommer följande meddelande upp:

 

IaStor.sys orsakar fel på (32768) på rad 3540 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\setup.c.

Lite googling tycks visa att det kan bero på att det behövs drivrutiner till SATA-hårddisken, i så fall har de dem på en diskett och stoppar in tidigt under installationen (när det står Press F6... längst ner).

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=7454 post #4

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,

 

Är det ett alternativ och formatera hådrdisken helt från startmenyn? Eller måste jag använda en sådan diskett du pratade om?

 

Tacksam för svar,

 

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte formatera C: när Windows håller på och kör.

 

Hur installerade du XP Pro?

 

Det är inte så att HP är en återställningspartition som återställer datorn till leveransskick? Kolla vad det står i manualen om installation/återställning av Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...