Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator, CD Läsare fungerar ej.


invean

Rekommendera Poster

Fått hem en ny dator, hemmabygge. Byggt ihop skräpet och försöker Boota från CD, detta kommer upp:

 

Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press key.

 

Vad göra?

 

Jag har testat:

 

3 Olika xp, alla 3 fungerade på annan dator.

Olika CD-läsare, samma på alla (Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press key.)

Testat resetat allt i BIOS, osv.

 

CD-läsaren är vald som första bootdevice. Har testat med alla möjliga kombinationer också! Slut på idéer. HELP!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-läsaren är vald som första bootdevice. Har testat med alla möjliga kombinationer också! Slut på idéer. HELP!

 

Har du en diskettstation i datorn, numera brukar man inte inkludera diskettstationer men vi dessa tillfällen kan det vara bra att ha en så man kan använda dom klassiska boot disketterna.

 

Har du en diskettstation så gå till bootdisk.com och ta hem en Win98 bootdisk och starta med den och välj start med CD stöd, då kan du komma förbi problemet.

 

Har du inte diskettstation och din CD/DVD är en SATA så kan det vara frågan om att den behöver drivrutiner för controllern som finns med på CD för moderbordet, prova att lägga den på USB och starta med USB boot så kanske du kan få liv i din CD den vägen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade i nå drivrutiner till moderkortet, kom upp något om Create XP disk, sedan stog det att jag skulle stoppa in en formaterad disk i :A.

 

Kunde även välja "Free dos" och skriva i dos.

 

Kan detta hjälpa mig på något sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för komponenter i datorn?

Fabrikat och modell?

som i den här tråden

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1101549#1101549

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade i nå drivrutiner till moderkortet, kom upp något om Create XP disk, sedan stog det att jag skulle stoppa in en formaterad disk i :A.

 

Just den disketten är till för att hjälpa Windows installationsprogram att hitta en SATA hårddisk, den används vanligtvis under själva installationen då installationsprogrammet kört igång då får man valet att trycka F6 för att ladda in drivrutiner för hårddiskar.

 

Om samma diskett kan hjälpa datorn att starta en SATA CD/DVD vet jag faktiskt inte, jag har inte varit med om att det varit aktuellt, du kan ju alltid testa och se om den hjälper dig att hitta din CD.

 

Den andra Free DOS disketten däremot skulle jag tro är motsvarande till vad jag föreslog med Win98 disketten, dvs en bootdisk med CD stöd så du kan köra din CD-ROM, sedan kanske du behöver även den första disketten under installationen för att installera på din SATA hårddisk (gissar att du har det i en ny dator).

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att en ny dator inte kan hitta boot från CD.

 

På ditt sätt att beskriva problemet så verkar du inte helt novis utan gjort detta ett antal gånger förr men ändå måste jag nog ställa ett par simpla frågor.

 

I uppstarten om du valt CD som första boot val, får du upp frågan om att trycka på valfri tangent för att välja CD boot?

I annat fall verkar det som om du inte lyckats få CD boot som första val i alla fall.

 

Om frågan kommer och du sedan får upp "insert proper boot media" så tyder det på att bios inte uppfattar boot instruktionerna på CD-ROM.

 

ASUS borden brukar annars vara ganska bra och jag tror inte jag haft detta problem på ett ASUS bord.

 

Har du testat med boot disketter, dom är annars till för just detta läge?

http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Välj rätt version från länkarna.

 

En annan sak som i vissa fall kan strula med CD boot är om din hårddisk redan har varit installerad med boot sektor, även om man formaterat disken eller rensat den från partitioner så verkar det som om vissa bios ändå fastnar på en sådan disk, i så fall kör killdisk på hårddisken så försvinner detta problem, men i ditt fall så har du ju en helt ny hårddisk så detta problem skall inte beröra dig.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med PATA CD/DVD ansluten längst ut på IDE-kabeln och CD/DVD byglad som master?

Det är ju lite lömst att Komplett skriver att den passar till Vista...

 

I BIOS om möjligt välj NATIVE SATA = NO

eller NO-NATIVE SATA =YES

chipet på moderkortet uppträder då i bästa fall som ett PATA/IDE chip mot operativsystemet.

 

Du kan behöva en floppy med XP hårddiskdrivare (från moderkortsCDn) för XP.

Floppy att stoppa i en diskettstation direkt i början av XP installationen.

när XP frågar efter om man har drivare.

Efter installation är det bara plocka bort diskettstationen.

 

[inlägget ändrat 2008-12-07 16:24:24 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får återkomma, är så trött på att felsöka så tar en paus, skriver ett mail till supporten..

 

Och nej, det kommer inte upp: tryck valfri tangent för att boota cd.

 

I värsta fall får jag väl fixa mig en floppy, tack för hjälpen i alla fall, uppskattas!

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-07 22:24:48 av invean]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...