Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrstyra dator med moblilt internet från Telia?


saknasinte

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis skaffat mobilt bredband från Telia som min föräldrar ska använda.

För att jag ska få en dräglig supportsituation ;) ser jag det som ett måste att jag kan fjärrstyra deras dator för att kunna hjälpa dem.

 

Har nu försökt att fjärrstyra denna via inbyggda tjänsten fjärrhjälp samt via VNC.

Fjärrhjälpen funkade inte alls...tror aldrig jag fått den att funka.

 

När jag testade att koppla upp mig via VNC fick jag bara "failed to connect: Connection timed out(10060).

 

Nu har jag deras dator jämte mig och kollar på VNC Server på deras dator. När jag kör VNC:s test om man är kontaktbar över internet så får jag upp:

"Your server appears to be behind a NAT router with IP address 217.213.178.50. You will need to configure that router to forward port 5900 to this computer before you will be able to connect to your server over the Internet."

 

Efter att ha läst några trådar här i forumet blir jag inte mycket klokare. Går det inte att fjärrstyra en dator som kör mobilt bredband efterssom (saxat från supportsvar från Telia):

"Detta fungerar inte på av att gprs nätet är "natat" dvs. vi använder interna ip adress i detta nät och när kund vill ut på internet får han en ip adress som man kan kommunicera med, detta medför då att man inte kan anropa 3g modemet utifrån t ex från en annan dator.

 

/SI

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att fjärrstyra en dator som kör mobilt bredband efterssom (saxat från supportsvar från Telia):

"Detta fungerar inte på av att gprs nätet är "natat" dvs. vi använder interna ip adress i detta nät och när kund vill ut på internet får han en ip adress som man kan kommunicera med, detta medför då att man inte kan anropa 3g modemet utifrån t ex från en annan dator.

Nej, det går inte för dig att komma åt deras dator.

Möjligen att det går för dem att starta något program som kontaktar din dator och på så sätt få en kontakt, men det är inget jag känner till.

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 22:29:35 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skjuter från höften nu.. (skriver först & tänker sen) men skulle det gå bättre om den andra datorn är den som etablerar kontakt?

Vet inte riktigt hur det ska gå till men... kanske nåt att följa upp, kanske går det med annan mjukvara än vanlig förekommande för fjärrstyrning?

 

Kanske räcker det om du kan se vad DE gör och guida dem via telefon?

Känner igen problemet när man ska hjälpa fjärrledes man får uppläst precis ALL info i dialogrutor osv. även om man säger klicka bara på Ok..

 

Edit: Marratech ska fungera så...

[inlägget ändrat 2008-12-06 23:15:18 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Har tittat runt lite själv på andra lösningar typ GoToMyPc från Citrix, men alla de kostar pengar och det vill jag ju inte att det ska göra ;)

 

Har installerat LogMeIn precis och det funkade bra!!! och det gick att fjärrstyra men just nu kör jag en trial på 30 dagar:thumbsdown:

 

Var inne och kollade teamviewer nu, och den har jag ju hört talas om, men är gratisversionen bra?

 

Kan någon bekräfta att gratisversionen av TeamViewe funkar bra? Är det den du kör Charon?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Maratech och det verkar väl iofs bra.

Dock tror jag att mina föräldrars kompens när det gäller är alltför låg så jag måste nog verkligen kunna fjärrstyra också emellanåt.

 

/SI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...