Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VGA-kabel från grafikkort till TV


Badtant

Rekommendera Poster

Hej!

 

En kompis vill koppla in sin tv som datorskärm. TVn har en VGA kontakt men när hon testade att byta från datorskärmen till TVn blev det ingen bild.

Jag har ingen arfarenhet själv av att koppla från dator till TV så jag tänkte be er om råd. Vad är det man ska tänka på?

 

Tack på förhand!

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag antar att ni har valt Pc-ingången eller Vga på TVn, så jag gissar att ni försöker ansluta en bärbar dator via VGA till TVn. För att det ska funka så måste ni gå in i datorns bildskärmsinställningar och välja TVn som bildskärm.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte en bärbar utan en stationär vi försöker ansluta. Inte två skärmar samtidigt alltså utan vi försöker koppla in TVn istället för datorskärmen. Vad behöver man tänka på då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bildskärmsinställningarna i datorn. Ställ in en låg upplösning t.ex 800x600 och välj en uppdateringsfrekvens på max 60 Hz. När ni har gjort detta så stänger ni av datorn.

 

OBS: koppla inte några kablar med Datorn eller TVn påslagna.

 

Koppla sedan in TVn och starta datorn. TVn måsta var igång och inställd på Pc/Vga ingången. Nu borde ni få en bild på TVn. Beroende vad ni har för Tv så får ni prova vilken upplösning som passar TVn. Testa t.ex 1024x768 eller 1280x768.

 

Mvh Thomas

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-07 12:51:46 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...