Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn är sjukt seg trots bra grejer


Murmel

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt 4 GB RAM-minne och en Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz. Trots det så segar min dator jätte mycket. Det är ingenting som går fort och att starta den tar väldigt lång tid. Vad kan problemet vara? Jag märker ingen skillnad och innan hade jag 2 GB RAM och en processor på 2 GHz. :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har datorn för hårddisk/diskar och hur är de kopplade? Är det en på 5400RPM kan den omöjligen bli ens nästan snabb utan då skulle jag föreslå att öva i OS-grenen långt kast med liten hårddisk.

 

SATA, IDE (PATA)..? Ponera att du kopplar en DVD samt en disk utefter samma IDE-kabel. Disken bör då vara master för annars kommer den att sakta ner och jobba efter DVD:ns långsammare standard.

 

Jag prövade i dagarna att istället koppla en DVD som master och disken som slave, den första jobbade då som UDMA 2 och den senare som UDMA 3. Datorn var då mycket seg och mätning i HD Tune gav bara mellan 20-25MB/sek.

 

Nu är disken faktiskt en ATA133 7200RPM och kan därför jobba mycket snabbare. Så när denna istället får vara master och DVD:n slave hoppar den upp till UDMA 6 och får således helt annan möjlighet att visa vad den går för. DVD:n är fortfarande UDMA 2 men det viktiga är att disken som master jobbar ganska precis dubbelt så snabbt eller i närmare 50MB/sek..!

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 03:43:41 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mycket om kopplingar och så i datorer. Men min hårdisk är nog 2 och ett halvt år gammal nu och jag skulle tro att den inte har särskilt mycket RPM. Så det är alltså den det hänger på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är alltså den det hänger på?

Det var bara exempel på hur diskprestandan kan halveras bara av att man inte tänker till ordentligt vid inkopplingen av den...

 

Segheten i din maskin borde i alla fall verkligen inte bero på minnet eller processorn utan förklaringen måste ligga någon annanstans. (P)ATA-disken i mitt exempel är dock av äldre modell och din 2.5 år gamla disk kan lika gärna vara en SATA som då inte dras med dessa eventuella bekymmer – den kan dock vara på tok för full och rensa då helst bort data för att frigöra utrymme. 7200-varvs fanns förresten även då och är fortfarande faktiskt den vanligaste rotationshastigheten.

 

Jag föreslår att kontrollera prestandan med HD Tune 2.55 som är gratis för privat användning:

http://www.hdtune.com/

 

Som sagt gav en ATA133 i exemplet en medelprestanda på just under 50MB/s och särskilt mycket långsammare än så bör ju en disk helst inte vara. Din diskhastighet är intressant för om vi ska fortsätta haka upp oss vid den eller leta vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade HD Tune och det blåa strecket började på 70 och när det var klart stannade den på 35. Under testet hoppade den ner långt (till 20 nån gång) några gånger. Jag vet inte vad du behöver veta så jag skrev ner det så. Jag fick ett medelvärde på 57 MB/sec.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett medelvärde på 57 MB/sec.

Jag skulle då gissa på att datorn har en helt ordinär 7200-varvs SATA-disk (info om det kan HD Tune ge, se bild)? Om man vill få medelvärdet uppåt kring 75MB/s behövs en 10000-varvs.

 

Vad har datorn för OS och vad är det som går segt? Exempelvis Vista hade före service pack 1 en filöverföringsbugg som t ex kunde göra att helt vanliga filkopieringar kunde ta oerhört lång tid. Det kom förvisso en buggfix för det redan innan SP 1 men installerar man bara detta servicepack så har datorn automatiskt också fått den fixen. SP 1 är i själva verket det Vista bör ha som allra lägst, och nu är t o m SP 2 alldeles runt hörnet (min dator har betaversionen installerad).

 

 

 

[bild bifogad 2008-12-07 03:35:44 av RN]

1105026_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem?

 

Ett 32bitars OS kan endast allokera 4GB minne. (PCI platser etc allokerar minne (Oavsett om något sitter på platsen) + Minnet på grafikkortet.)

Så en dator med tex 4GB minne, med ett grafikkort på 256MB kommer endast att visa ~3,2GB ledigt minne under SystemEgenskaper.

("Den kommer även att bete sig som en snigel i en saltöken")

 

Med andra ord. Har du ett modernt grafikkort med tex 512MB-1GB minne.

Och vill köra dina RAM-minnen i dualrate, är 2GB (1+1GB) det enda alternativet.

 

Vill du använda mer än ~3GB, skall ett 64bits OS användas.

 

Mer information:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

(Denna information kommer från microsoft, men det gäller ALLA 32bits OS)

 

 

---

 

Även som andra nämner, en snabbare hårddisk.

En 320GB-600GB SataII disk, är ett bra val, då diskar i den storleken i dagsgäget har en kostnad motsvarande ~1kr/1GB.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-11 13:13:12 av Lumut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har XP professional 32 bitar. Körde Vista 64 innan, men det strular med F-Secure och så vidare. Mitt grafikkort är ett GeForce 8600GT 520 mb.

 

Vad rekommenderar ni för operativsystem som är snabbt, men man endå kan köra de flesta programmen på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure fungerar med vista det handlar bara om att köra en version som stödjer vista 32 o 64 bitar., så är det med de flesta program :)

(jag kör f-secure 64bitars vista 8 gm ram funkar kanon)

 

och stödjer de inte Vista så installerar men dem med kompabilitetsläget XP SP2.

 

Valet mellan vista och xp spelar ingen roll bara att XP fasas ut snart, men båda lika snabba / slöa.

 

allt handlar om vad du vill göra på datorn. spela ? rita? surfa ?

 

om du bara surfar och inte använder någe windows special program eller spelar så prova linux snabbare än så blir det inte :)http://www.ubuntu.se/

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är seg med 4 GB RAM-minne och en Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz så beror det inte på XP utan det måste vara något annat. XP går ju att köra på 1 GHz single-core processor och 512 MB RAM utan större problem.

 

Har du felmeddelanden i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) som gäller hårddisken, brukar stå Disk som källa.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är seg med 4 GB RAM-minne och en Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz så beror det inte på XP utan det måste vara något annat.

Nej som jag också tyckte att det "...borde i alla fall verkligen inte bero på minnet eller processorn utan förklaringen måste ligga någon annanstans.". Och jag vill nog påstå att diskhastigheten 57MB/s också är helt normal varför segheten inte heller borde bero på den.

 

Kanske dags för Cecilia att ta över och gräva i sina kunskaper om ohyra..? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags för Cecilia att ta över och gräva i sina kunskaper om ohyra..? :-)
Kan ju börja med att fråga vad det är för säkerhetsprogram i datorn.

 

;) Samt lite tillbakabollning, hur är det med drivrutiner egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna jag har installerade är dom man får med komponenterna. Jag kör F-Secure som säkerthetsprogram.

 

Med 3Dmark06 får jag strax under 4000 poäng vilket jag själv tycker är väldigt kasst. Innan när jag hade 2 GHz processor och 2 GB RAM-minne fick jag ca 3200 poäng. Inte mycket ökning, men det kanske mest hänger på grafikkortet :/

 

Till exempel när man startar datorn och den svarta rutan med Windows XP skrivet i mitten där små pluppar åker från vänster till höger kommer fram, så åker plupparna förbi ca 15-20 gånger. Jag minns för ett par år sedan då det åkte förbi max 4 såna efter en ominstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3Dmark Låter helt normalt med det GFX kortet.

 

Ang plupparna som åker förbi :) Så kan det bero på MTF table på hårdisken behöver utökas ( bra partition program kan göra sådant, i Vista tror jag det finns ett kommandtolk program för det) eller att du behöver ny firmware till moderkortet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Till exempel när man startar datorn och den svarta rutan med Windows XP skrivet i mitten där små pluppar åker från vänster till höger kommer fram, så åker plupparna förbi ca 15-20 gånger. Jag minns för ett par år sedan då det åkte förbi max 4 såna efter en ominstallation

 

Detta brukar bero på problem med drivrutiner eller hårdvara..

 

Så det är dags att börja kolla i loggboken..

(Underligt att ingen bett dej om det tidigare!)

 

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

 

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

 

eventvwr.msc & Tryck enter

 

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!

Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

 

Se även till att konfigurera F-secure rätt, inte så mycket för prestandans skull som för säkerhetens skull...

 

Högerklicka på den blå skölden vid klockan,

Välj "Öppna F-secure ...."

Klicka på "länken" "Avancerat"

 

Öppna "Virusskydd & SpionProgram"

[log]välja "ändra" och ändra "Val av virus & spionskyddsnivå" till Anpassad!

 

Klicka på "Realtidsgenomsökning"

Se till att realtidsavsökningen är AKTIVERAD!

Välj "Avsök ALLA FILER" (dvs. avsöker alla FilTyper)

Markera "Sök efter spionprogram"

Om du har många komprimerade filer (typ filmer etc.) välj då att ange de komprimerade filernas filändelser som "Undantag" från realtidsavsökningen, vilket minskar datorns belastning

Markera "Sök igenom webbtrafik"

 

Under "åtgärder" välj:

När virus hittas = "Ta bort automatiskt" (Varför behålla nya smittade filer)

När spionprogram hittas= "Ta bort automatiskt" (Varför behålla nya spionprogram!)

 

Välj även att blockera Spårningscookies

samt att visa meddelande vid genomsökning av webbtrafik

 

 

Gå därefter till Manuell genomsökning

Upprepa ovan Men AKTIVERA GENOMSÖKNING AV ALLA KOMPRIMERADE FILER (=inga undantag)

 

Gå därefter till E-postgenomsökning

Aktivera genomsökning av såväl inkommande som utgående e-post

Välj att genomsöka ALLA bilagor och genomsök komprimerade filer

 

Ange åtgärder:

Välj att bekämpa inkommande angripna bilagor

Blockera utgående angripna bilagor

samt lämna blockerad e-post i utkorgen

Visa givetvis ev. rapport!

 

Aktivera schemalagd genomsökning

varje "Valfri veckodag" varje vecka när datorn varit inaktiv i 15minuter

 

Aktivera även ev. Webbläsarkontroll + ev. systemkontroll (systemstartsändringar samt kritiska systemändringar)[/log]När du gjort ovan bör du starta om datorn och högerklicka på F-secures Blå skjöld samt välja "Utför Fullständig Datoravsökning"

 

 

Notera dock att det bästa skyddet mot smittor av alla slag är att ALDRIG logga in med administrativt konto utan istället ALLTID logga alltid in med "begränsat konto" och vid behov använda "Shift" och högerklick samt "Kör som.." för att köra programinstallationer osv. med administrativa behörigheter.

Helst bör man även kombinera detta med att förstärka windows grundsäkerhetsinställningar t.ex. genom att installera via Winguider.se, som kraftigt förstärker säkerheten och samtidigt gör att du kan logga in som användare helt utan problem!

 

Kontrollera även i "services.msc" att inte Windowsbrandväggen är igång ifall du nu har F-secures "internet Security"-paket installerat..

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

[inlägget ändrat 2008-12-12 13:20:23 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna jag har installerade är dom man får med komponenterna.
Precis som /Thomas är inne på så kan de drivrutinerna innehålla fel. Du bör hämta nya drivrutiner från webbplatserna för tillverkarna av moderkort, chipset, grafikkort etc.

 

F-secure är lämplig att komplettera med ett bättre antispionprogram som Malwarebytes' Anti-Malware och/eller SUPERAntiSpyware Free Edition:

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

http://www.superantispyware.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn "knarrar" även för minsta lilla. När jag till exempel ska ha upp kontrollpanelen, så "knarrar" hårddisken?, plus att det tar lång tid för datorn att orka få upp den. Likaså är det när man bara ska öppna Mozilla. Knarr, knarr, jobba, jobba..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som problem med hårddisken. Låter det som något av ljuden på http://datacent.com/hard_drive_sounds.php ?

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Men se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer allra först!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn "knarrar" även för minsta lilla. När jag till exempel ska ha upp kontrollpanelen, så "knarrar" hårddisken?, plus att det tar lång tid för datorn att orka få upp den. Likaså är det när man bara ska öppna Mozilla. Knarr, knarr, jobba, jobba..

 

Kanske inte relavant men ändå ett tips. F-secure har jag inte mycket till övers för. Jag har vid flera tillfällen installerat Telia säker surf som är f-secure och datorn blir helt klart segare. Nu senast hängde sig datorn så till den milda grad att det ända sättet att få igång den var att starta i felsäkert läge. Efter avinstallation av f-secure var problemet som bortblåst. Prova att avinstallera f-secure, slå på xp:s inbyggda brandväggen och starta om datorn.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...