Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill kunna start min nya dator med gamla C:-disken...


Lonewolf2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skaffat en bättre beg. dator.

 

Nu skulle jag vilja kunna starta den med min gamla C:-disk med XP Pro istället för den medföljande hd-n med Ubuntu.

Hur gör jag?

Verkar inte gå, att bara ta ut Ubuntu-disken och sätta i min gamla c:-disk. Minns ej vad det var för meddelande som kom upp, men det gick inte i alla fall. Provade att sätta i XP-cd-n men det hjälpte inte heller.

Båda hd-na har ide-kopplingar.

 

Finns det någon snabb och enkel lösning på detta, så jag inte behöver installera om allt, som ligger på min gamla hd?? Hoppas innerligen det :).

 

En sak till; den förre ägaren har kopplat dvd-brännarensom nummer 1 på ide-kabeln.... Varför???? Då går det ju/väl inte att ha mera än en hd, eftersom det bara är två kontakter på en kabel......

 

I min gamla dator är cd och dvd kopplade för sig, men jag kan inte se på den "nya" datorn, att det finns något mera ställe att koppla idekablar...

 

Som märks, så är jag inte så väldigt duktig på datorer, men vill försöka så långt det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu skulle jag vilja kunna starta den med min gamla C:-disk med XP Pro istället för den medföljande hd-n med Ubuntu.

Hur gör jag?

 

Du får tyvärr installera om XP Pro på disken, eftersom din tidigare installation innehåller drivrutiner och annat som hör till din tidigare dator.

 

Sätter du nu disken i din nya, så blir det fel och XP blir skogstokigt när det inte kan hitta rätt maskinvara i din nya dator. Drivrutinerna passar ju inte alls längre.

 

Hur det fungerar med Ubuntu vet jag ej då jag inte får det att fungera på min dator. LiveCD:n vill inte fungera hur jag än bär mig åt. Hoppas någon Ubuntufan kan ge dig råd där.

 

En sak till; den förre ägaren har kopplat dvd-brännarensom nummer 1 på ide-kabeln.... Varför???? Då går det ju/väl inte att ha mera än en hd, eftersom det bara är två kontakter på en kabel......

 

Kan tänka mig att DVD-brännaren är byglad master, och då ska den vara kopplad som nummer 1 på IDE-kabeln.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret!!!

 

Bör jag då avinstallera XP först medan disken sitter i gamla datorn, eller ska jag göra en installation till ovanpå den befintliga, då jag flyttat över den till den nya datorn?

 

Kommer jag även att behöva ominstallera de andra programmen, som ligger på gamla disken? Finns det komponenter kvar till dem på gamla datorn..... måntro

 

Måste tydligen bygla min "master-disk" till slav istället, om jag har fattat det hela rätt!?!?

 

Finns det speciella dvd-brännare med sata-koppling, så jag kan utnyttja de båda ide-kopplingarna till två hårddiskar istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får tyvärr installera om XP Pro på disken, eftersom din tidigare installation innehåller drivrutiner och annat som hör till din tidigare dator.

 

Sätter du nu disken i din nya, så blir det fel och XP blir skogstokigt när det inte kan hitta rätt maskinvara i din nya dator. Drivrutinerna passar ju inte alls längre.

Enligt någon annan i forumet (RN?) så kan det gå om man i den gamla datorn avinstallerar alla drivrutiner innan man flyttar över hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tydligen bygla min "master-disk" till slav istället, om jag har fattat det hela rätt!?!?
En master och eventuellt en slav på varje PATA-kabel. Det spelar ingen roll om hårddisken eller CD-enheten är master även om det är vanligare att hårddisken är det.

 

Det finns DVD-brännare med SATA-anslutning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bör jag då avinstallera XP först medan disken sitter i gamla datorn, eller ska jag göra en installation till ovanpå den befintliga, då jag flyttat över den till den nya datorn?

 

Du kan eventuellt klara dig utan formatering om du kör repairinstall av XP:

http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/instxprepair1.htm

 

Inget jag har provat, så jag kan inte garantera någonting. Hoppas du har backup på sådant du inte vill förlora. Det kan gå åt skogen.

 

Du får börja i din nya dator och installera om där. Smartast så. Sök gärna upp drivrutiner och annat som behövs innan du börjar. Bränn på DVD/CD, så slipper du sitta med det senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...