Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma in i en IBM dator


rickard 1

Rekommendera Poster

I syfte att prova Linux OS på en gammal dator med Windows Millenium ME 4.90.3000, går jag, med hjälp av F1, in i BIOS och ändrar startupsekvensen för första startalternativ, från diskettstation till CD ROM.

 

Jag sparar ändringen och startar om datorn. Till min förvåning stannar startsekvensen med en stilistisk bild av en diskettstation; därunder en bild av en diskett och längst ned på sidan en rad fyrkanter med funktionstangenterna; F1, F2 ...etc. Längst upp på sidan står "1962 No operating system found".

 

För mig verkar det som datorn vill att jag skall sätta i en diskett!! Någon sådan har jag inte.

 

I BIOS ändrar jag då tillbaka startupsekvensen så att datorn skall börja med diskettstationen. Jag sparar ändringen och startar om datorn. Samma konstiga bild kommer upp.

 

Kan någon ge mig tips om vad detta är och hur jag tar mig in i datorn.

 

Datorn hetar IBMCZ02H0, med en Intel Pentium IIIE processor.

 

 

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att det verkligen går att starta datorn från Linux-CDn i en annan dator, så att det inte har blivit fel när du brände CDn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag har kört CDń i en annan dator och CDń fungerar.

 

Mitt problem är att jag kommer inte längre än till BIOS. När jag gjort ändringen där; att antingen starta först med diskett eller CD ROM; fastnar jag i diskettbilden jag beskrev i mitt förra inlägg. Datorn anger att den inte kan hitta något operativsystem.

 

Startar jag datorn utan att gå in i BIOS, hamnar jag också direkt i diskettbilden!!

 

Det verkar som om diskettbilden blockerar startsekvensen, efter att BIOS, eller möjligheten att gå in i BIOS, passerats. Märkligt??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen,

 

Jag kan inte starta datorn med W Me. Den hänger sig i diskettbilden.

 

Innan jag ställde om i BIOS fungerade datorn med W Me.

 

Problemet uppstod då jag ställde om startsekvensen till CD ROM som första alternativ. Det kvarstår fastän jag återställt startsekvensen till diskettstationen som första alternativ, alltså till ursprungligt läge då datorn fungerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte stoppat in en diskett?

Hur går det om du ställer in att hårddisken ska vara första val?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag har nu provat att ställa om i BIOS, med hårddisken som första val, och då kom jag in i datorn.

 

Jag kan inte låta bli att fundera över varför IBM konstruerat BIOS på detta sätt?? Har du någon bra förklaring??

 

Kan det ha att göra med att IBM vill att om jag ställer om i BIOS, så skall jag ha en viss diskett tillgänglig som säkert levererades med datorn?? Detta för att förhindra att fel personer ändrar i BIOS??

 

Hur som helst, tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...