Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hastighet genom ett D-Link DI-524


tom.e

Rekommendera Poster

hej.

som sagt har jag en D-Link DI-524 trådlös router och har precis beställt 100/100 Mbit/s lina och kom då att tänka på att min trådlösa router bara klarar av 54 Mbit/s trådlöst som inte är något problem då jag bara surfar på min laptop.

 

men i nätverket (när det är kopplad men nätverkskabel till min stationära) så hittade jag ingen bra information när jag sökte men recentionerna på prisjakt stog det "max hastighet i nätverket 100 Mbit/s".

 

då blev jag lite orolig då den inte kommer att klara att skicka max trafik till våran spelserver som är planerad att stå i mitt nätverk, för så länge jag inte tar någon lina (nerhastighet) så kommer ju spelserven stå på 100 Mbis (uppstörms) och fungera bra, men laddar jag tex ner någonting i vi säger 50 mbit så kommer jag väl "sno" 50 mbit från upströmsfarten på spelserven eftersom routern bara klarar av att "hantera" 100 Mbit/sek?

 

stämmer detta då måste jag nog börja leta efter en nu trådlös router med en gång ?

 

tackasam för svar

 

/Tom Eriksson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Trådlöst 54Mbps = ca 20Mbps reel datatrafik

2) Nej, DI-524 kommer inte att klara att routa 100Mbps trådbundet. Du behöver ngt bättre. Sök/kolla här o/e Prisjakt för tips. (100Mbps trådlöst kommer att vara svårt eller mycket svårt att uppnå).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tackar för svart va som jag misstänkte.. hade inte haft en tanke på det tidigare, men det slog mig nu när jag planerade kabeldragning till serven från det trådlösa routern..

 

tackar än en gång !

/Tom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu blir jag lite kluven..

 

mitt router ska klara av 100 mbit/s enligt bruksanvisnings boken.

 

sen säger vissa att står det att den klarar av 100 mbit/s så är det både 100 upp och 100 ner... och inte 100 samanlagt !!

 

någon annan som har svar?

/Tom

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 21:29:39 av tom.e]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datahastigheten mellan routern och datorn kan komma upp i närheten av 100 Mbit/s betyder inte att den klarar av att skyffla den informationsmängden genom brandväggen och routingtabeller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej cecilia det förstår jag och det va inte frågan.

 

ställer om den lite enklare..

 

har en spelserver som kommer stå emma hos mig som folk kommer spela på ganska flitigt.

 

och den behöver ju så bra uppströms som möjigt.

 

så ett exempel.

 

 

vi leker med tanken att folk sitter oxh spelar på serven och det kräver 50 mbit/sek för att få spelet att flyta på(överdriver för att förklara enklare)av min uppströms lina och jag tar och laddar ner någon fil på nätet som tar 80 Mbit/s nedströmslina då finns det bara 20 mbit kvar som kan skickat till serven så resultatet blir då att det "laggar" eller inte "flyter på" bra under tiden jag laddar ner om min Router endast klarar av en trafik på 100 Mbit/sek.

 

sen påstår någon annan i ett annat forum att den klara av både 100 ner och 100 upp samtidigt !?!?

 

så därför blir jag lite osäker hur det ligger till..

 

sen förstår jag att det har mycet med utrustningen att göra som tex längden på nätverkskabeln. sen kanske dom skryter upp sina produkter lite oxo och spärr på,och det cecilia skrev i föregående inlägg..

 

mvh

Tom

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 02:21:18 av tom.e]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp- och nedtrafiken genom en router brukar vara ganska oberoende av varandra.

 

Genomströmningskapacitet (Throughput) 80 Mbit/s står det på D-links produktsida

http://www.dlink.se

sedan vet jag inte om det stämmer, men det är väl snarast att de har överdrivet, typ angett med brandväggen bortkopplad eller något annat onormalt. Du kan ju se om det står något mer specifikt i manualen.

 

Genomströmning är alltså den mängd data som routern lyckas förflytta mellan WAN-porten och en av LAN-portarna.

 

Längden på nätverkskabeln påverkar väldigt lite.

 

Nedladdning av filer kräver trafik åt båda håll, även om det är mycket mindre i upplänken, eftersom paketen ska kvitteras. Likaså kräver en spelserver trafik åt båda hållen. Det finns program som NetLimiter som kan användas för att tala om hur mycket trafik ett program får skicka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är väl snarast att de har överdrivet, typ angett med brandväggen bortkopplad eller något annat onormalt.

 

Såvitt jag har sett brukar det vara med NAT-funktionen på slagen men inget mer än. Vissa burkar segar ner betydligt om man slår på extra funktioner. Nu vet jag inte vad du menar med "brandvägg" i sammanhanget, NAT innebär ju i sig ett bra skydd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...