Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vista SP2...

RN

Recommended Posts

...finns ute som publik beta nu:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=dca54ecc-362a-4b4d-b62b-22780e839a7e

Funderar om jag ska pröva betan eller vänta på skarpa versionen... Inte för att jag har problem med datorn som den är nu med SP 1 men som de säger – "If it ain't broke, fix it till it is!" ;)

Har nån prövat den – Maratonmannen till exempel?

Edit:

Ojdå, det kanske bara var till x86... :-/

[inlägget ändrat 2008-12-05 10:09:13 av RN]

Ojdå, det kanske bara var till x86...

Finns för x64 också.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=361d0ca3-4b2c-4f1c-8b3e-de376fdb1de8

För att kunna installera SP2 krävs att SP1 är förinstallerat. Men vad jag förstår av det finstilta går det bara att installera SP2 på maskiner som har följande språkversioner: Engelska, Tyska, Japanska, Franska eller Spanska.

Jag har inte testat denna publika SP2 beta, då jag just nu har enbart svensk språkversion av Vista på min main machine.

[inlägget ändrat 2008-12-05 10:24:04 av Maratonmannen]

Finns för x64 också.

Okej, tack. :thumbsup:

Men vad jag förstår av det finstilta går det bara att installera SP2 på maskiner som har följande språkversioner: Engelska, Tyska, Japanska, Franska eller Spanska.

Nejdå, var tvungen att ta reda på det och SP 2 håller på och installeras nu för fullt! Mitt Ultimate var förvisso i grunden engelskt men jag använder ju svenska språkpacket... Installationsprogrammet är då på svenska.

Står att installationen kan ta över en timme men det tror jag inte på. Tar aldrig så lång tid som det står från början. Eller jo kanske om man sitter med en Pentium 2.8GHz och 1024MB minne. ;-)

Vad jag blev riktigt nyfiken på var en sak som står här:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd335036.aspx

"Adds new capabilities to Direct X Graphic display reliability. The graphics experience has been greatly improved for users, such as gamers, running applications that require a lot of graphics processing."

Ska bli spännande att se vad som menas...

Edit:

He, vet inte hur länge det tog... kanske 10-15 minuter. Men nu ska vi se då... :-)

[inlägget ändrat 2008-12-05 15:00:35 av RN]

[bild bifogad 2008-12-05 15:02:22 av RN]

1104532_thumb.jpg

...kanske 10-15 minuter.

Ca 15 minuter för mig, inklusive en omstart.

The graphics experience has been greatly improved for users, such as gamers, running applications that require a lot of graphics processing."

Jag är och kommer aldrig att bli någon gamer, men installerar alltid en uppdatering/nytt BIOS dag 1.

Noterar genast att CPU-tempen är några ° högre än innan SP2.

[bild bifogad 2008-12-05 16:18:02 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2008-12-05 16:19:34 av Maratonmannen]

1104551_thumb.jpg

Har precis installerat SP2, tog nästan prick 90 minuter, fick två omstarter, men kör den på en virtuell Vista, med 512 i minne, så det kanske hjälper till den långa tiden.

Oj, ena har monstermängd av minne medan den andres dator är mycket trögtänkt och knappt kommer ihåg nåt alls! :) Jag säger inte vilken som är vems utan det får vara min lilla hemlis... ;)

Nåväl, har ni märkt av någon skillnad med SP 2? Såsom jag använder hemmaburken har jag egentligen inte märkt av någonting, än.

Maratonmannen: man blir aldrig för gammal för att förvandlas till Gamingmannen! :) Svågern hade nått nästan 50 innan hann upptäckte spelens värld. Måhända att det var en liten RN som råkade börja installera spel åt honom för snart tio år sen... ;)

[inlägget ändrat 2008-12-06 07:49:44 av RN]

Jag har inte märkt något ännu, men kör som sagt inte i normal prestanda, utan enbart i virtuell miljö, och lite minne, har detta som en testmiljö bara, kan alltså inte på samma sätt kolla temperaturer och sådant, kör normalt i XP-miljö.

...man blir aldrig för gammal för att förvandlas till Gamingmannen!

Det går inte lära gamla hundar att sitta! Det har alltid gällt och gäller fortfarande. :)

Nåväl, har ni märkt av någon skillnad med SP 2?

Nu kan jag äntligen skriva till Blu-ray skivor direkt i operativsystemet. :)

Skämt åsido, jag har ingen dito brännare och kan inte för närvarande se något behov, men det är i alla fall en nyhet i och med SP2.

Den enda hittills noterbara förändringen är, som jag tidigare skrev, några ° högre CPU-temp.

[inlägget ändrat 2008-12-06 09:31:21 av Maratonmannen]

Det går inte lära gamla hundar att sitta!

Jag skulle vilja höra vad Cesar Millan har att säga om den saken... ;)

http://www.cesarmillaninc.com/

Den enda hittills noterbara förändringen är, som jag tidigare skrev, några ° högre CPU-temp.

Knasigt, det kan ju inte vara så att tempen faktiskt också är högre utan bara att avläsningen/rapporteringen av den på något sätt är förändrad. :-o

• 2 weeks later...

Högerklicka Dator i startmenyn och ta fram egenskaper

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Där framgick det inte!

Hittade svaret i Inställningar/Kontrollpanelen/Program och funktioner/Visa installerade uppdateringar

Mvh

Olle

//gästen och Maratonmannen, fick ni också tidsbestämd utvärderingsversion sen SP 2 beta installerades? Min gäller fram till 2010-04-02 (se bild).

[bild bifogad 2008-12-18 20:59:18 av RN]

1108148_thumb.jpg

Exakt samma tidsbestämning för mitt utvärderingsexemplar. Avinstallerar man SP2, så ska det återgå till normalt status, dvs inget upphörandedatum.

Jag ska testa det framöver, men SP2 fungerar fint, Windows Update uppdateringar hämtas och installeras. I går kl. 19:10 kom den sk. "Panikpatchen".

Nej det framgår inte.

Version 6.0 (Build 6000) är den enda informationen.

Det är fascinerande att olika personer får fram en viss information på olika sätt. Inte underligt att det finns otaliga forum att söka hjälp i.

Mvh

Olle

[bild bifogad 2008-12-18 21:36:04 av Olle Janson]

1108161_thumb.jpg

Se bild, Startmenyn, Dator i högra kolumnen, egenskaper.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[bild bifogad 2008-12-18 22:43:45 av Monshi]

1108184_thumb.jpg

Där ser man, en ny väg till en mycket viktigt sida i Vista :)

Och Olle Janson, din verions av Vista har inte SP1. Då skulle det stå i din dialog. En korrekt licens?

Ed, helt OT. men oj, lite kul man ha med Vista skärmklipp :)

Ja, lite uttråkad denna kväll.

/T

[inlägget ändrat 2008-12-18 22:56:09 av Monshi]

[bild bifogad 2008-12-18 22:57:19 av Monshi]

1108189_thumb.jpg

Ed, helt OT. men oj, lite kul man ha med Vista skärmklipp :)

Ja, lite uttråkad denna kväll.

Hehe, jag förstår det när jag ser resultatet. :)

Där ser man, en ny väg till en mycket viktigt sida i Vista :)

HAHA, jag prövade din väg men här ledde den då bara till bråk! :D

[bild bifogad 2008-12-19 05:59:52 av RN]

1108232_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...