Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förflyttning av värden till ett annat blad ?


Petter120

Rekommendera Poster

Jag vet att detta ska gå att göra, men hur har jag inte den blekaste aning om.

 

Låt oss säga att jag har 2 blad, blad 1 och blad 2.

 

Blad 1

 

I cell A 1 skriver jag in ett datum (2008-12-05)

I cell B1 skirver jag in ett belop (2000kr)

I cell C1 skriver jag in en tid (02:00) två timmar.

 

Blad 2

 

när dessa värden är inskrivna i blad 1 så vill jag att i Blad 2.

 

I cell A 1 (det datum jag skrev in i cell A1 blad 1)

I cell B 1 (det belop som jag skrev in i Cell B1 blad 1)

I cell C 1 (den tid jag skrev in i Cell C1 blad 1)

 

Om jag sen för in en till sak samma datum som den andra i blad 1 så vill jag fortfarande att det ska vara 1 rad för det datumet i blad 2 men att excel ska summer beloppet och timmarna från båda raderna.

 

Sen om nästa sak jag för in i blad 1 är tex datum 2008-12-18 så ska den hamna just under 2008-12-05 på rad 2.

 

Tror ni detta är något som går att genomföra på ett smidigt sätt utan makron och grejer ?

 

Mvh

 

Petter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske hjälper

Om du i blad2cellA1 skriver =

och sedan klickar på blad1CellA1

så kommer du få i blad2CellA1

vad som står i blad1CellA1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså mata in data i en tabell där du ger datum, belopp och tid och vill summera över dina datum?

 

Två sätt finns, ett med formler som då kräver att du skriver in dina datum du vill summera över på blad 2 och en formel som summerar, ex.v givet att datum finns skrivet i A2 och din tabell finns på blad1:

=SUMMA.OM(Blad1!A:A;A2;Blad1!B:B)

 

Alternativt kan du dra nytta av fabulösa Pivot.

Infoga en Pivottabell, ange dataområde som din tabell på Blad1. Lägg datum som radetiketter och det du vill summera i dataområdet. Se till att summorna beräknas.

 

Vilken version av Excel? Man bör anpassa Pivot så att den är endast så stor som den behöver vara, dvs ange inte dataområdet som hela kolumn A till C på blad1. Man kan göra den dynamisk men lite olika för olika versioner av Excel så låt oss nöja oss med detta.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar inte få det att funka, men om jag förstår rätt så måste jag fylla i datumet i blad 2, jag har en kalkyl som jag laddat ner som gör på detta sätt (se bifogad bild) automatiskt i blad 2, jag begriper tyvärr inte formlerna i den annars hade jag bara behövt flytta över formelrna till den här. Den använder sig av någonting "letarad"

 

 

I den bifogade bilden.

 

Bok 1:2 är Blad 1 allt jag skriver i denna summeras i blad 2 på detta sätt.

 

Bok 1:1 är Blad 2.

 

 

 

 

 

 

[bild bifogad 2008-12-05 13:00:00 av Petter120]

[inlägget ändrat 2008-12-05 13:03:27 av Petter120]

1104519_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, letarad ser det inte ut som.

 

du har dina data på blad2 i bilden och en summering på blad1

 

Formel i B2 på blad1

=SUMMA.OM(Blad2!$A:$A;$A2;Blad2!B:B)

C2

=SUMMA.OM(Blad2!$A:$A;$A2;Blad2!C:C)

 

eller en pivot. Se bifogad bild

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2008-12-05 13:51:22 av Monshi]

1104525_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag sitter och donar med pivo, är dock väldigt grön på det och det tar en viss tid, har du någon snabb guide hur jag skapar pivo för dessa värden ?

 

 

Såg att du hade gjort en beskrivning redan, jag kör excel 2003 verkar lite bökigt med pivo i den.

 

 

Det löste sig jag lyckade skapa en pivo, en fråga dock går det att få tabellen att uppdatera automatiskt ?

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 17:14:58 av Petter120]

[inlägget ändrat 2008-12-05 17:28:17 av Petter120]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, Excel 2003, och tidigare, är pivot krångliga. I Excel 2007 har de förbättrat dem markant. Ribbon-tekniken är en del i det hela, att där synliggöra en del funktioner, men även bättre arbetsfält.

 

Uppdatera automatiskt då krävs det lite VBA-kod.

I bladets aktiveringsrutin kan man lägga:

Private Sub Worksheet_Activate()
   Dim pt As PivotTable
   For Each pt In Me.PivotTables
       pt.PivotCache.Refresh
   Next pt
End Sub

Sedan bör man ge pivottabellen ett dynamiskt dataområde, för detta skapar man ett namn.

 

Säg att du har dina data på Blad2 i cell A1 och nedåt/bortåt. Inga andra värden på bladet.

Välj att definiera ett namn (redigera menyn?) och ange det till

=FÖRSKJUTNING(Blad2!$A$1;0;0;ANTALV(Blad2!$A$A);ANTALV(Blad2!$1:$1))

och ange namnet som bas för din Pivot.

 

Med detta kommer det att flytta på automagiskt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...