Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av bärbar dator


bejgen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på och hjälper min bror att inhandla bärbar dator. Eftersom jag inte kan särskilt mycket om datorer när det kommer till hårdvara och prestanda och liknande tänkte jag ta hjälp av er.

 

Han är ute efter en bärbar dator som har kapacitet nog att spela de senaste spelen. Det är inte det främsta användningsområdet men det bör ändå vara en dator som klarar av det. Vad bör man främst kolla på då? Vilken prisklass kan man hamna på ungefär? Alltså om man vill ha en dator som klarar av de senaste spelen men ändå inte behöver vara någon värsting liksom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill han ha en bärbar dator? Bärbara datorer har sämre prestanda än stationära och är därför inte så lämpliga för de senaste spelen. Jag köpte nyss en stationär dator för 10 000 avsedd för de senaste spelen och ännu finns ingen bärbar dator som är lika kraftfull, men Asus räknar med att släppa en motsvarande snart som kommer att kosta 30 000.

 

Nu klarar man väl sig säkert bra med en något långsammare dator, men det är ändå ett tydligt exempel på att om det är en kraftfull dator man är ute efter så är det bättre med en stationär.

 

Allt måste vara mycket mindre i en bärbar dator och därför blir det dyrare. Komponenterna måste dessutom dra lite ström för att spara på batteri och inte bli för varma då kylmöjligheterna inte är lika stora.

 

Men det finns många bärbara idag i de flesta prisklasser, så om det verkligen är en bärbar man vill ha så brukar det gå att hitta en hyfsad som uppfyller de flesta krav. Men vad har han för krav?

 

Ska datorn användas mycket utan tillgång till eluttag (dvs behöver det vara lång batteritid)?

Ska datorn bäras runt mycket (dvs behöver den vara liten och lätt)?

 

Kan du ge exempel på vilka spel som behöver funka?

 

Och gärna en indikation på hur mycket pengar det rör sig om. Snackar vi 7 000, 10 000 eller 15 000?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att bygga en bärbar dator som är i närheten av en stationär dator för spel.

Orsaken är att man bla inte klarar att kyla grafikkortet.

Enbart grafikkortet i en ny stationär spel dator kan förbruka 100W till 150W.

Som blir värme. Som ska kylas bort.

 

Under sista året har det som jag ser det dykt upp en ny typ av trådar på eforum.

Det är människor som har bärbara med temperaturer på över +50C på utsidan av höljet eller mycket höga temperaturer inuti datorn.

Så höga att grafiken upphör och fungera.

Delvis beror dessa på att nVidia har? / har haft tillverknings"problem"

men den andra sidan är omöjligheten att i en normal bärbar dator få plats med kylteknik som klara jobbet.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=nVidia+overheating&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-graphics-overclocking,2082.html

(märklig länk till $625 Gaming PC)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att bärbara datorer inte är lika lämpade för avancerat spelande, som ni också tydligt har poängterat.

 

Som sagt är inte just spelandet det främsta området men ändå en ganska viktig del. Han vill ha en bärbar dator för att det är smidigare och kan användas inom lite fler områden, typ skola osv. Jag tror ändå att han för det mesta kommer att använda datorn med tillgång till eluttag.

Spel som han kan tänkas vilja spela är fps spel av typen Call Of Duty 4 och 5 eller liknande.

 

Prisklassen är ca 10 000 kr.

 

Kan man få en bärbar dator med bra prestanda (inte som en stationär för 10 000 uppenbarligen, men ändå) för det priset? Eller är en bärbar dator bara att glömma när det kommer till spelande?

 

Finns det några särskilda modeller man annars bör titta på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...