Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BEHÖVER GENAST HJÄLP!


Swishhh

Rekommendera Poster

hej, det är så att jag har problem med min asus eeepc 900.

jag har ingen extern dvd läsare till den och jag vill formatera den med dvd skivan. jag flyttar över alla filer men det går inte?

det går inte heller att göra det med xp filerna till usb minnet,

har kollat med massor av sidor och alla har en enda guide men den fungerar inte. så snälla finns det nån som kan hjälpa mej med hur jag gör för att kunna instalera xp från usb minnet & från återställnings dvd skivan?

tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksladd ikopplad och låta eee installera från en XP-dator som du har skivan i?

 

Ärligt talat så vet jag inte heller riktigt hur jag ska återställa min eee.

Min WHS tar backupper på/från eee, men för att återställa ett kraschat OS/hårddisk/SSD på en dator som saknar optisk läsare, kan vara krångligt..

 

Jag har haft min eee i knappt två månader, så jag har inte tänkt på saken om/när jag skulle behöva återställa datorn. (eee med hårddisk har två partitioner, kolla den andra partitionen förresten).

 

Kan man köra "WHS recovery disk" från ett USB? (disken krävs för att hämta vald säkerhetskopia från WHS-servern).

 

Frågan är "jätteaktuell", eller blir det åtminstone snart, då många har/ska köpa pyttedatorer utan optiska enheter.

 

FLASHBACK: 1996.. Windows95 frågade vid ominstallation efter disketter.. (floppys). Trots att win95 låg på en CD....

 

Svaret är väl att "rain-mens" som tydligen är överrepresenterade inom IT-branschen inte har tänkt på detta......... ;)

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rain_Man

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saken är att jag inte har nån dvd läsare, jag vill kunna endas flytta över win filer från skivan till usb så att det ska boota? men hur gör man? ddet fungerar inte på min eeepc, hur ansluter man till en annan dator?

tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja fast jag fattar inget av det och det fuungerar verkligen inte, är det inte bara att flytta över filerna från windows xp skivan till usb minnet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har hört att det går, går det endast bara via cd läsare?

men är det inte bara att göra usb minnet bootbart?

när jag försökte göra usb minnnet bootbart med asus programmet för att instalera eeepc på den för att kunna formatera om min eeepc så efter det så hade 2.5 gb av mitt usb minne försvunnit? det är 4gb men när jag kolla så stog det 1.30 gb minne..? hur har det hänt och hur gör jag för att få tillbaka det som förut? har kollat i 3 datorer och där stog det 1.30gb.

behöver hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är det inte bara att göra usb minnet bootbart?
Det står hur du gör USB-minnet bootbar när du följer länken "Installing Microsoft Windows XP from usb device (usb-stick, usb-hdd) simpler method" på sidan jag länkade till förut.

 

Resten av det du skriver lyckas jag inte förstå, använd meningar och skriv tydligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är såhär att jag formatera mitt usb minne när jag hållde på att instalera eeepc image på den genom asus support cd.

sen när jag kollade på egenskaper på mitt usb minne så stog det att den är 1.30gb stor. den är 4 gb stor och vad har hänt 2.30gb:erna?

hur får jag tillbaka mitt usb minne som förut?

alltså 2 och en halv GB har försvunnit ur den.

[inlägget ändrat 2008-12-06 15:38:38 av Swishhh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte ligger något på USB-minnet? T ex sådana filer som gör det bootbart, det las kanske dit sådana när du gör det med hjälp av support CDn.

Har du prövat med att formatera det i Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det går inte. det står att kapaciteten är 1.30gb . ska det vara fat32?

hur mer ska jag göra? kanske har det blivit en partition på den som ej syns? kan man ta bort alla partitioner på en usb minne isf hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man ta bort alla partitioner på en usb minne isf hur?
I utforskaren så högerklickar man på USB-minnet och väljer formatera.

FAT32 brukar fungera bra på USB-minnen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här är det:

 

Ett USB-minne som du har som "recovery-skiva" för OS/xp, bör du inte använda till annat. (Precis som du låter bli att använda "fysiska" recovery-skivor för annat än just recovery-informationen.)

 

Så här SKA du göra: Använd USB-minnet ENBART för att skapa en "recovery"!

 

SKIT i att det "försvinner" lagringsutrymme.

 

USB-minnen med 2GB/4GB säljs idag för under 100:-

Då måste man vara ordentligt desperat/pank om man gnäller/"gråter" över 1.3 GB.....

 

(Ett korrekt återställt system borde väl vara värt mer än några tior i "förlorad" lagringskapacitet på ett uselt USB-minne?)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...