Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

inget ljud efter installerat grafikkort


deumick

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man går till väga för att komma in i BIOS och sätta "onboard audio" på "auto"? Förmodligen anledningen till att jag inte får något ljud i mina högtalare efter installerat grafikkort.

/deumick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Hur man kommer åt Bios varierar mellan olika datorer. Oftast så trycker man på "Delete", "F1", "F10"eller "Escape" under uppstarten av datorn. Det står hur du ska göra på skärmen under uppstarten. Det borde stå "To enter setup press ........"

 

Jag antar att du har öppnat datorn när du installerade grafikkortet. Det finns en möjlighet att du har kopplat högtalarna i fel uttag. Kolla så att dom är anslutna i det Limegröna uttaget.

 

Mvh Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Tack för tipsen. Jag har varit inne i BIOS och provat båda varianterna men tyvärr utan framgång. Inget ljud på vare sig enabeled eller disabeled.

Stämmer bra att jag öppnade datorn när jag installerade mitt grafikkort. Ljudet fungerade så bra innan. Jag har två limegröna uttag där jag främst har provat med det uttag som jag hade när ljudet fungerade. Men jag har även testat alla andra, dvs det andra limegröna och alla de utgångar som sitter på soundblaster kortet inkl digital out.

På det gamla grafikkortet satt det en kabel kopplad. Men på det nya kortet hittade jag inget uttag eller plats att sätta den. Det kanske har med den att göra. Något som du eller någon annan vet något om.

Jätte tacksam för alla tips.

 

mvh

michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att ljudkortet slutade att fungera vid installation av ett grafikkort. Prova att avinstallera ljudkortet i Enhetshanteraren och starta sen om datorn. Windows borde hitta ljudkortet och återinstallera det. Om det inte funkar så måste du själv installera drivrutinerna till ljudkortet.

 

På det gamla grafikkortet satt det en kabel kopplad. Men på det nya kortet hittade jag inget uttag eller plats att sätta den

 

Jag antar att du menar strömkabeln. Dom flesta moderna grafikkort har någon form av strömanslutning. Att kabeln från ditt gamla kort inte passade betyder inte att det nya kortet saknar strömanslutning. Tyvärr så finns det olika typer av strömanslutningar. Kolla vilken typ av anslutning du har på ditt nya grafikkort. Om ditt nätaggregat inte har någon kabel som passar så måste du köpa en adapter.

 

Det kanske har med den att göra

 

Om det är strömkabeln till grafikkortet som vi pratar om, så borde inte det påverka ljudet i datorn.

 

Mvh THomas

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 12:11:11 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas

I samband med att jag bytte grafikkort ominstallerade jag även win xp. Jag hade väldiga problem med det tidigare grafikkortet som till slut ledde till en svårt drabbad dator.

Men efter det har jag ominstallerat win flera gånger i hopp om att ljudet skall komma tillbaka, med olika xp. Så ljudkortet har varit avinstallerat och drivrutinerna har lagits till och tagits bort i flera olika ordningar och tillfällen.

Den enda gången jag hörde lite ljud i bakgrunden, bakom bruset i högtalarna, var när jag hade satt "onboard audio" på disabeled. Jag tror att högtalarna var inkopplade i "digital out" eller i ett av de limegröna uttagen (finns två).

Tackar för informationen om kabeln, strömtillförseln. Mitt nuvarande grafikkort verkar inte ha någon kabel som skall vara ansluten till det. Endast in på platsen och skruva fast. Grafikkortet verkar fungera som det ska.

Ljudet har blivit en gåta. Verkar olösligt.

Är mycket tacksam för dina tips. Kommer du på något så skriv gärna.

När jag var inne i enhetshanteraren för att avinstallera ljudkortet fanns det flera olika ljudenheter med olika namn. Bl.a. creative gameport, creative sb audigy, ljud codec, mediekontrollenheter, äldre ljuddrivrutiner etc. Antar att det var creative sb audigy 2zs wdm jag skulle avinstallera.

 

tack på förhand

mvh

michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Michael

 

Om din dator har uttag i fronten för hörlurar så kan du prova att koppla in dina högtalare där(eller hörlurar). Om du får ljud i ditt frontuttag så måste du kolla dina ljudinställningar, så att du inte råkar ha valt att ljudet endast ska skickas till frontuttaget. Även om du inte har ett uttag i fronten på datorn så bör du kolla denna inställning.

 

Jag tror att högtalarna var inkopplade i "digital out" eller i ett av de limegröna uttagen (finns två).

 

Om du använder standardhögtalare så kan du inte få något ljud om du använder "digital out". Högtalarna måste ha "digital in" för att du ska kunna använda "digital out". Att du har två limegröna uttag verkar konstigt. Däremot borde du ha ett ljusblått uttag (som kan se grönt ut). Det ljusblåa uttaget används till "Line in".

 

Antar att det var creative sb audigy 2zs wdm jag skulle avinstallera.

 

Ja, men jag tvivlar på att det hjälper eftersom du redan har testat att installera om datorn.

 

Om du både har ett "Onboard Audio" + ett Soundblasterkort så skadar det inte att sätta "Onboard Audio" i Disabled i biosen och bara använda Soundblasterkortet. Är det därför du har två limegröna uttag? Om du har två ljudkort så kan du få konflikter mellan dom. Har du några gula tecken i enhetshanteraren?

 

Lite info om ljudkort finns här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_card

 

Mvh Thomas

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 22:55:44 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

 

Tack för ditt tålamod och engagemang.

Det kom tyvärr inget ljud när jag kopplade högtalarna till uttagen där fram heller.

Tycker också det är lite konstigt med alla uttagen. Överst har jag en lodrät rad med tre uttag. En ljusblå, en limegrön och en rosa. Längre ner har jag två. En rosa och en limegrön. Det är DEN görna som jag har använt mig av innan. Det ger också ifrån sig mer brus i högtalarna när jag har dem inkopplade där. Så det känns som det är där de ska sitta. Dock lite konstigt att de inte ska vara inkopplade till soundblasterkortets uttag. En längre rad av färglösa uttag längst ner.

 

Tack för informationen om digital in/out. Nu kan jag utesluta det.

 

Var inne i BIOS nyligen och såg att den var ställd på "disabled".

Fråga: Om den är ställd på disabled, kan man då inte använda sig av de limegröna uttagen utan endast soundblasterkortets uttångar? Det blir så tyst i högtalarna då, inte ens ett brus.

 

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt heter ditt ljudkort?

 

På vilket sätt installerade du respektive tog du bort drivrutinerna för ljudkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne i BIOS nyligen och såg att den var ställd på "disabled".

Fråga: Om den är ställd på disabled, kan man då inte använda sig av de limegröna uttagen utan endast soundblasterkortets uttångar? Det blir så tyst i högtalarna då, inte ens ett brus.

 

Låt det interna ljudkortet stå som "Disabled". När du har gjort detta så funkar endast ditt Soundblasterkort (creative sb audigy 2 zs). Jag antar att kortet ser ut som bilderna på denna sida:

http://www.techspot.com/reviews/hardware/audigy2zs/

 

För att säkerställa att soundblasterkortet är rätt installerat så går du till enhetshanteraren och avinstallerar det. Sen så startar du om datorn och låter Windows återinstallera det. Här kan du hämta drivrutiner till ditt ljudkort:

http://tinyurl.com/5mwr3u

 

Dock lite konstigt att de inte ska vara inkopplade till soundblasterkortets uttag. En längre rad av färglösa uttag längst ner.

 

Nu måste du ansluta högtalarna i Soundblasterkortets uttag som har en symbol som visar en pil som pekar ut från ljudkortet = Ljud ut. Det finns även en symbol med en pil som pekar in i ljudkortet=Ljud in.

 

Mvh Thomas

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 00:08:46 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, ljudkortet ser precis så ut. Nu har jag varit inne i BIOS och satt det på "disable".

Sedan gick jag till enhetshanteraren och avinstallerade soundblasterkortet. När jag startade upp datorn igen noterade windows att ny maskinvara var funnen nere i aktivitetsfältet. Men det saknades programvara så "Guiden för Ny maskinvara" öppnades. När jag körde den kunde ingen programvara hittas.

 

Meddelandet löd: Maskinvaran kunde inte installeras eftersom det inte gick att hitta den nödvängdiga programvaran.

När den här datorn ansluter till Internet kommer windows update att söka efter rätt programvara och meddela dig om den är tillgänglig.

(slut på meddelandet)

 

Guiden frågade också om jag hade en cd skiva tillgänglig. Eftersom jag har det med drivrutiner på till kortet satte jag i den och körde guiden igen. Då började en fil som heter Creative Audigy Audio Processor installeras.

Jag kopplade sedan in högtalarna där bak till blasterkortet men det kom inget ljud nu heller.

 

Då undrar jag: Är den funna programvaran (Creative Audigy Audio Processor) något utöver drivrutinen som hjälper kortet att installeras eller är det drivrutinen man menar med programvara.

Jag misstänker att det inte är det eftersom ovanstående fil har ett helt annat namn än audigy 2 zs.

 

Och.. om jag laddar ner den drivrutin från sidan du länkade till, installeras och aktiveras den då till ljudkortet eller måste man aktivera den på något sätt.

 

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med detta.

 

Gå hit: http://tinyurl.com/6pq25n

 

Klicka på "Håller med" längst ner på sidan och ladda hem filen. Filen du får hem är en självinstallerande exe-fil. Dubbelklicka på filen och följ instruktionerna på skärmen.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som att vi är på rätt väg i alla fall.

Fortfarande inget ljud men det surrar i högtalarna nu, vilket det inte gjorde förut när de var inkopplade i soundblasterkortet.

 

Nu är kortet installerat och drivrutinerna.

Jag har även kollat volymerna (jag ser att volymkontrollen nere i aktivitetsfältet inte längre är aktuell).

Varit inne på Ljud och Ljudenheter i kontrollpanelen och kollat. Allt ser ok ut. Högtalarvolymen går emellertid inte att justera där. Kanske ska vara så.

 

Det finns även mjukvara till kortet på cd skivan, bl.a. mediaspelare och andra program för ljudhantering. Tror du de måste vara installerade?Verkar inte rimligt.

 

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även kollat volymerna (jag ser att volymkontrollen nere i aktivitetsfältet inte längre är aktuell).

Varit inne på Ljud och Ljudenheter i kontrollpanelen och kollat. Allt ser ok ut. Högtalarvolymen går emellertid inte att justera där. Kanske ska vara så.

 

Ljudet borde gå att justera både i aktivitetsfältet och i Ljud och ljudenheter i kontrollpanelen. Kolla så att liudet inte är avstängt. (mute)

 

Finns volymkontrollen (högtalaren) kvar i aktivitetsfältet? Om den finns så högerklickar du på den och väljer du "Öppna volymkontrollen". Kolla här att ljudet inte är avstängt.

 

Det finns även mjukvara till kortet på cd skivan, bl.a. mediaspelare och andra program för ljudhantering. Tror du de måste vara installerade?Verkar inte rimligt.

 

Det borde finnas programvara som kan styra alla funktioner på ditt Soundblasterkort. Den programvaran bör du installera.

 

Har du uppdaterat din version av WinXp till sp2-sp3? Pm du inte har gjort det så bör du åtminstone installera sp2. (Service pack 2)

 

mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 20:52:24 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...där kan vi ha problemet. Jag har bara service pack 1. Men senast jag skulle installera det blev mitt windows spärrat för att xp inte var genuint. Klarade inte det testet som utförs nu mera på microsofts hemsida. Nu har jag ett annat xp men vågar inte chansa. Var kan jag ladda hem service pack 2 utan att xp måste "genuintestas".

 

 

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn inte ska vara ett lätt mål för alla dem som försöker få in skadliga program i datorer så måste du uppdatera datorn med Service Pack 2 och alla säkerhetsuppdateringar som kommit sedan dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändå kanske räkna med att ditt nuvarande XP kommer att testas, det görs en sådan kontroll vid installationen av SP2, om jag inte minns fel, och är det inte okej då, så kommer du inte att kunna installera SP2, då är det bara att betala och se glad ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas

Installerade Service Pack 2. Allt gick bra med installationen men fortfarande inget ljud. Ingen volymikon nere i aktivitetsfältet heller. Inget står på Mute heller.

Kanske skulle behöva service pack 3, men det tvivlar jag på.

 

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas har gett grymt bra hjälp i den här tråden men vad jag saknar (eller inte sett) är en installation av moderkortets chipset, för är inte det installerat som det skall så kan man räkna med problem att få övriga komponenter att fungera korrekt. cpu-z upplyser om vilket chipset det rör sig om, sedan tankas drivare hellre ifrån dess tillverkare än från moderkortstillverkaren.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill prova Sp3 så kan du hämta det här:

 

http://tinyurl.com/69t85m

 

Men jag tvivlar på att det hjälper. RN påpekade en viktig sak som jag har glömt bort. Att du måste installera drivrutiner till ditt moderkort. Om du inte har gjort det så kommer vi inte att få igång ljudet hur mycket vi än försöker.

 

Om du behöver hjälp med att hitta drivrutiner till ditt moderkort så vill jag veta fullständiga namnet på ditt moderkort + chipset.

 

Ladda gärna hem Cpuz som RN föreslår. Cpuz berättar för dej vilket chip moderkortet har + att man brukar få fram modellbeteckning och tillverkare också.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag laddade hem cpuid och körde det. Fick fram på "motherboard":

Fujitsu Siemens

Model: D1607

Chipset: VIA K8T800 (VT8383)

 

Vet inte riktigt vad jag skall göra med informationen.

Antar att jag skall hitta den drivrutinen och ladda hem. Men känner att jag är ute på djupt vatten. Rädd att det blir fel i moderkortet och ännu mer strul. Skulle vilja veta om det låter rimligt att det är den rutinen det handlar om?

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas

 

Här är vad som står på "mainboard"

 

Fujitsu Siemens

Model: D1607 S26361-D1607

Chipset: VIA K8T800 (VT8383) Rev.1

Southbridge: VIA VT8237

LPCIO: SMSC LPC47B357

 

Hoppas det är rätt information.

 

mvh

michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja veta om det låter rimligt att det är den rutinen det handlar om?

Det är som jag hävdade "för är inte det installerat som det skall så kan man räkna med problem att få övriga komponenter att fungera korrekt." och efter din förträffliga lilla info angående chipset så är det enkelt att tipsa om var de kan hämtas ifrån (bara att hämta hem Hyperiondrivaren och köra installationsprogrammet).

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1070

(XP32)

 

Jag vet av erfarenhet att många olika Via-chip får problem med ljud, nätverkförbindelser, dåliga 3D-prestanda och till och med grafikfel m m utan dessa Hyperiondrivare (tidigare 4in1). Windows har helt enkelt inte inbyggt några bra drivare – åtminstone inte XP och föregående – så varför skulle det då vara problemfritt... Sen har Via helt orättvist ofta brukat få skulden för diverse problem när folk inte ens har lagt in deras drivrutiner! Det om nånting är orimligt. ;-)

 

P.S. Nu är det naturligtvis inte bara Via-chip som behöver drivare utan även nForce, SiS m fl

 

Edit:

Rädd att det blir fel i moderkortet och ännu mer strul.

Du behöver absolut inte vara rädd att drivare, må det vara rätta eller felaktiga, skulle skada moderkortet eller för den delen annan hårdvara. Drivrutiner är bara program, broar mellan hårdvaran och operativsystemet, för att kunna kommunicera och ta emot instruktioner.

 

Komponenterna är inga självgående klockor utan är lika aktiva som döda kadaver – de måste hela tiden matas med instruktioner och uppgifter via operativsystemet och processorn för att alls aktivera sig. Om dessa instruktioner upphör att komma, drivaren får nåt fel (bron rasar ihop), så gör i det här fallet Audigy 2ZS precis ingenting.

 

Eller så säger vi att chipsetdrivare faktiskt finns men är felaktiga och till ett annat moderkort – broar finns men leder inte till de rätta destinationerna – men det gör ingenting alls i den bemärkelsen att de kan inte göra någon skada på komponenterna. Eventuell skada skulle då vara att operativsystemet bara blir förvirrat och tjurigt och därför inte vill starta upp ordentligt. De felaktiga drivarna, felkonstruerade broarna, är då bara att ta bort i Felsäkert läge.

 

[inlägget ändrat 2008-12-10 06:19:44 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET LJUDER!

 

Vad skönt. Jag fick rätsida på det, tack vare er, Thomas och RN.

Måste ha tagit över en vecka men skam den som ger sig.

Alla era tips och genomförda moment har varit nödvändiga.

Tack så mycket.

 

bästa hälsningar

Michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...