Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU överhettning


frkica

Rekommendera Poster

Hej det är så att jag har haft problem med CPU överhettning från och till. Från första början trodde jag det var fel på min låda, vilket inte var den bästa precis. CPU tempen kom upp till 75C sen stängdes den av. Det första jag tänkte på var att jag måste byta låda för jag kände att den blev riktigt varm. Jag köpte en ny låda, som kostade mig 1200kr och passade också på att köpa ett nytt grafikkort. Uppgraderade från ett Geforce 7900GT till ett Geforce GTX260. och från 2 gig ram till 4gig

 

Monterade dit allting i lådan, allt fungerade bra... CPU tempen låg stadigt på 48-50C ... skitbra tänkte jag. Men för nån vecka sen började det överhettas igen. Jag beställde en ny CPU fläkt, inte den billigaste precis kostsade mig 400kr. Beställde även ny kylpasta.

 

Monterade dit fläkten igår, körde programmet super-pi vilket belastar din CPU till max, och tempen kom inte över 43C grader. Gick även väldigt bra att köra spel, YES det funkar tänkte jag. Nu imorse när jag körde spel, need for speed undercover och World of Warcraft bland annat. Så kom den över 75 grader igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid detta tillfälle blev jag väldigt arg, och jag har ingen aning vad detta kan bero på? Varför det ibland överhettas och ibland inte. Tempen i rummet är normalt, borde inte bero på det. Vad är problemet? blir galen snart.

 

Lite info om min dator, som kanske är nödvändig:

 

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+, 2,41 ghz

4,00 GB ram

Geforce GTX 260

 

Kör även Windows XP 64 edition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några förslag

Du har nån energisparfunktion i BIOS för att köra CPU fläkten.

 

Ta bort eventuella varningar för CPU fläkt fungerar inte och kör sedan CPU fläkten direkt på 12V från nätaggregatet

 

Du har nån fiffig funktion (finns i Antec Trio 650W) eller på moderkortet som gör om man kör chassifläkten från Antec Trio eller moderkortet ochnätaggregatet/ moderkortet inte tycker det är varmt så startas inte chassifläkten.

 

Kör chassifläktarna direkt från 12V. från nätaggregatet.

 

Ytterligare en möjlighet är att moderkortet inte mår bra.

 

Vad har du för låda?

Vad har du för moderkort?

Vad har du för processorkylare?

Vad har du för chassifläktar.?

 

Till sist, fundera lite över det här.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag är tacksam för ditt svar:)

 

Får ta och testa det du nämnde:)

 

System tempen (moderkortet) ligger oftast mellan 35-40C vilket är bra så det har jag inget problem med.

 

Min låda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340861

 

Moderkort: K8N Neo4 Series (designed for socket 939 AMD Athlon)

 

Processorkylare: http://www.dustinhome.se/pd_5010185266.aspx

 

Chassifläktar : Har jag ju dem som kom med lådan EL Diablo, en stor väldiigt stor fläkt på sidan och en stor på framsidan. Har också lagt en vanlig fläkt precis under nätagget. Fläkten tog jag från min gamla låda.

 

Det är mycket möjligt att det är själva moderkortet som orsakar detta.

 

Vill också nämna att jag körde super-pi igen o den kom upp till 55C som max. Verkar som om det bara händer när man kör spel. Därför tror jag på något vis att moderkortet orsakar detta, eftersom allt ligger på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör även Windows XP 64 edition.

Processorn blir ju väldigt varm för att vara en X2 så jag undrar om dess energispar cool'n'quiet överhuvudtaget är igång? Kolla först så att den verkligen är på Enabled i bios, installera sen drivaren som behövs för både XP32 och -64 och ställ Windows energischema till "minimala energisparfunktioner" alternativt så schemat som finns för bärbara datorer:

 

AMD Processor Driver Version 1.3.2.0053 for Windows XP and Windows Server 2003 (x86 and x64)

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/AMD_Processor_Driver_1320053.zip

 

(X2 skall dessutom ha AMD Dual-Core Optimizer Version 1.1.4

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/DCO_1.1.4.zip )

 

P.S. c'n'q påverkar inte datorns prestanda på något sätt alls. När processorn inte ens behövs kommer den att ticka på i bara 1000MHz men så fort du spelar kan den varva upp i 2400MHz bara under de stunder som beräkningskapaciteten verkligen är nödvändig. c'n'q är mycket effektivare än Intels speedstep då de senare bara sänker kanske en tredjedel av processorns maxklocka. Speedstep är därför inte värd benämningen "energisparfunktion" jämfört med c'n'q.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt tacksam för ditt svar.

 

cool n quiet var på i bios, laddade även ner dem där drivisarna och ändrade energisparläget till minimal men fortfarande problem :/ kommer över 65C grader ljudet börjar knastra som om det börjar koka och sedan efter 75C stängs datorn ner...

 

testade nyligen speedfan för att kolla tempen, insåg då att ... ungefär när CPU tempen är på 65C då är Core tempen på 100C.... vet inte vad Core tempen innebär eller vad det är... men 100C är sjukt? Kan det vara Core tempen som fuckar det? eller är det samma sak som CPu tempen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förvissa dig om att c'n'q verkligen är aktivt nu så kan du kolla med cpu-z som läser av processorklockan i realtid:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Av att bara sitta och skriva här i Eforum borde klockan inte överstiga 1000MHz men om du kör igång Diskrensning eller nåt borde du kunna se hur den rusar iväg uppåt, för att sedan stabilisera sig på låg nivå igen.

 

Tempen är verkligen galet hög speciellt som du också hade fräsch kylpasta och ny kylfläkt..! Det får mig att misstänka att spänningen, vcore, är för högt ställd. Men har du aldrig varit och petat med den så kan en uppdaterad bios vara på sin plats. Frågan är vilken modell av Neo4 du har – en sökning fann sex olika.

http://global.msi.eu/index.php?func=searchresult&keywords=K8N+Neo4

(revision etc borde stå tryckt under första pci-platsen)

 

Men använd föralldel LiveUpdate för att hämta och installera bl a en eventuellt nyare bios:

http://global.msi.eu/index.php?func=downloadfile&dno=4862&type=utility

 

P.S. Tok med tempavkänning/fläktstyrning är en inte helt ovanlig bugg i diverse biosar.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 04:21:16 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter nu vid en dator med

moderkort ECS nForce4-A939

processor AMD X2 4600+

processorkylare är Zalman CNPS-7700Cu

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103981

som körs med full spänning från moderkortet (regulatorn från Zalman är inte inkopplad)

 

chassifläktar är 5 st 80mm insugsfläktar

dvs inte i närheten av ditt Aplus chassi (grattis!)

 

jag gissar dina chassifläktar körs direkt från 12V från nätaggregatet

precis som i mitt Aplus CS-Windtunnel chassi jag har på en annan dator.

 

Det här är min sons dator...

Kör jag HWmonitor från

http://www.cpuid.com

så får jag temperaturer enligt bifogad bild.

 

Det är som jag ser det nått som inte stämmer hos dig.

Moderkort?

Nätaggregat? du kan kolla i BIOS om spänningarna verkar OK.

(såna här programm som HWmonitor och SpeedFan visar ofta fel spänningar)

 

Hur ser det ut om du kör HW monitor.

Jag brukar köra Alt + PrintScreen efter klickat på HWmonitor fönstret och sedan klistra in i Paint (Tillbehör) och sedan spara bilden som jpg.

 

[bild bifogad 2008-12-05 06:44:31 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-12-05 06:48:46 av jannejanne]

1104433_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja RN jag testade CPU-Z och det var som du sa, när jag skriver här på eforum är den på 1000mhz sen körde jag igång diskrensning steg den direkt upp till 2400mhz... antar att C N Q funkar som den ska.

 

har laddat ner nya drivisar igen... ska testa snart om det funkar.

 

 

jannejanne jag har bifogat en bild där jag har CPUID uppe så kan du kolla mina temperaturer lite, verkar som på min mainboard temp är alltid högre än CPU tempen, och det är den som sedan går upp över 100C ... på något sett tror jag att där ligger problemet. Spänningen och det verkar vara normalt.

 

 

[bild bifogad 2008-12-05 14:46:21 av frkica]

1104530_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av den här ögonblicksbilden du har tagit ser temperaturerna faktiskt riktigt bra ut. Och även Mainboard 41 C är fullständigt normalt. :thumbsup: Men är det alltså den som sen stiger över 100 C? Det är i så fall säkerligen förklaringen till krascherna. Och kanhända sitter då inte kylflänsen ordentligt, fräsch kylpasta kan behövas dit under o s v.

 

P.S. CPU-tempen rör sig bara kring 30 C tack vare att c'n'q nu är igång. Tempen stiger sannolikt till omkring 40 C om du spelar men sjunker sen igen.

 

Edit:

Tog en bild över min maskin. :) Notera grafikkortens temp på dryga 80 C, detta med standardkylarna (senare kom dual slot-kylare till HD4850). Det funkar den höga tempen till trots ändå stabilt att spela, men om ett par av chassit Antec Nine Hundred:s fläktar stängs av händer det att datorn kraschar. =P

 

[bild bifogad 2008-12-06 04:21:47 av RN]

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 04:29:47 av RN]

1104731_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev visst inte mainboard tempen som steg över 100C utan det va visst Core tempen :)

 

Jag har bifogat en bild som visar hur temperaturerna ser ut ungefär när World of Warcraft har varit på i 20min. Är tvungen o stänga ner WoW innan CPU tempen stiger över 75C då stängs datorn ner, men upp till 75C brukar den komma.

 

Då jag printade screen så började bilden flimmra och ljudet började knastra, låter lite som om man börjar steka något på en eld. Core tempen var precis innan det 105C men droppade ungefär 10C när jag drog upp hwmonitor och speedfan rutan.

 

[bild bifogad 2008-12-06 17:57:51 av frkica]

1104859_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fläktarna står på 0 rpm... kan det ha med saken att göra tro :)

Som jag har förstått det av cpu-flänsen ifråga ska den gå att använda antingen med eller utan att fläkten är igång. Men att fläkten inte alls är igång kan nog uppenbarligen – av tempen i senaste bilden att döma – bara gälla för mycket långsammare processorer än denna X2.

 

Så antagligen är ju källan till krascherna funnen – cpu:n blir för het då den varvar upp i frekvens.

 

P.S. Detta var alltså kapitel 2z över hur man ger ett torrt svar på en humoristisk kommentar. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...