Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Linksys SPA3102 och D-link router


Hallmat2

Rekommendera Poster

Jag tänkte att jag skulle testa att kanske få hjälp här innan jag ringer supporten (på Lidén data) där jag antagligen bara får göra om alla tester jag redan gjort utan lycka.

 

Jag har skaffat Internet samt IP-telefoni hos ovan nämnda operatör. Det är FiberLAN med uttag ovanför ytterdörren. Routern, en D-link DIR-635, skaffade jag själv och med den surfar jag utan problem – dock med usel hastighet, men det är ett annat problem. Sen var det då detta med IP-telefonin. Lidén har levererat en Linksys SPA3102 telefonadapter och denna ska, enligt dem, kopplas in före routern. Alltså LANuttag – SPA3102 – Router. Den analoga telefonen kopplas sen in i SPA3102’s Phone-uttag. Internet kör jag trådlöst.

 

Telefonen är dock stendöd. När man ringer TILL vårt nummer så går signalerna i luren fram som vanligt, men i lägenheten ringer det inte. Portering har skett från Telia och allt detta ska vara klart.

 

Ok, detta kanske är nån inställningsgrej, tänker jag. Problemet är att jag inte kan nå SPA3102’s konfigurationssida. Den ska ligga samma IP som D-link routern, 192.168.0.1.

Jag tänkte först att det borde räcka med att lägga SPA3102 först för att komma åt dess sida, men även då når jag D-link routerns sida. Jag testar med 192.168.1.1, som man enligt Linksys dokumentation kan använda om det finns en router inblandad. Då får jag bara ”Sidan kan ej visas”. Samma sak om jag kopplat bort D-link routern helt och kör mot 192.168.0.1.

 

Hur jag än gör kan jag inte få någon som helst information i datorn att SPA3102 är inkopplad. Den verkar liksom inte….finnas.

 

Jag har inte helt säker på vilka inställningar jag kan/ska göra i D-link routern, men jag har testat med olika saker, bl.a. öppnat portar, avmarkerat brandväggen (även Norton i datorn) och lite annat som jag genom sökningar på nätet har fått tips om. Men ingenting funkar. Telefonen är stendöd. Det finns säkert inställningar jag har missat och jag skulle vara tacksam om någon ville berätta vilka inställningar man KAN göra i en router för att få IP-telefoni att funka – och kanske kan komma med tips på hur jag kan nå SPA3102’s sida för konfiguration.

 

Enligt den extremt simpla installationsanvisningen från Lidén så ska man bara plugga in som jag skriver ovan. Då ska allt funka. Jag kör på routerns MAC-adress. Kanske den ska klonas till SPA3102? Men, återigen, för att göra det måste jag komma åt konfigurationssidan.

 

Snart ger jag upp. Men, som sagt, jag tänkte höra här om någon har nåt tips. Datorn jag testat med är en Acer laptop med Win Vista SP1.

 

Tillägg: Jag har självfallet testat med att använda kabel också, både från SPA3102 och från DIR-635. Har alltså inte enbart kört trådlöst.

 

[inlägget ändrat 2008-12-04 15:35:37 av Hallmat2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...