Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda om sida med formulär och hamna på rätt ställe?


HannaPannaBus

Rekommendera Poster

HannaPannaBus

Hej,

 

Har ett låååångt formulär som innehåller ett stort antal produkter som man kan välja mellan. Alla artiklar ligger i samma formulär (ska vara en å samma submitknapp).

Hela formuläret uppdateras med hjälp av en onChange="submit(this.form)" när man väljer enhet på en artikel ur en droppdownmeny och det fungerar bra.

 

Fråga är nu om det finns något bra sätt att få sidan att "hoppa" ner till den aktuella produkten när jag har gjort mitt val i droppdownmenyn?

Har jag 100 artiklar och väljer enhet på artikel nr 87 så laddas formuläret om och jag hamnar överst i listan på artikel 1 igen vilket kan vara lite smått frustrerande...

 

Någon som vet om det går att lösa?

Hur fungerar ankare?

/Hanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du vill komma ner på samma ställe på sidan eller på samma position i DD-menyn?

(kanske framgår men att jag är lite seg efter en dags arbete ;) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HannaPannaBus

man börjar nog bli lite seg själv ;)

 

Jag tror att jag menar på samma ställe på sidan.

 

Jag har en lista som är uppbyggd av lite tabeller och div:ar och där listas alla artiklar, två artiklar med bild och text på varje rad.

Det blir ganska många rader när man har tex 100 artiklar och om jag nu lägger till ett antal och ändrar enhet på artikeln som ligger på rad 45 i listan så uppdateras hela sidan och jag hamnar överst på sidan, dvs på rad 1 igen.

 

Vad jag vill är att på något sätt hitta tillbaka till rad 45 så att browsern automatiskt hoppar ner dit.

 

(Jag måste uppdatera formuläret mellan varje gång för att få med informationen till kassan när jag väl väljer att lägga artiklarna där...)

 

hoppas det var lite mer förklarande :)

/Hanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett formulär eller flera?

man skulle kunna förändra onchange så den skickar med scrollTo (vad man befinner sig på sidan) och skicka med i querystringen som sedan scrollar ned till dit man befann sig, ankarlänkar kan också fungera.

 

Börja med att sätta ett unikt id på ditt formulär (t ex id="myForm") och i action lägga till #myForm efter filnamnet som står där så får du avgöra om det duger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HannaPannaBus

Det är ett enda långt formulär.

Jag har testat lite mde onChange och id på ett textfält som jag vill hamna vid men det fungerar inte...

Kanske ska det inte göra det eller?

 

Jag har skrivit så här:

<input name="qyt" type="text" id="textfield1" value="qyt">

<select name="unit" onChange="submit(this.form).scrollTo(textfield1)">

<input name="qyt" type="text" id="textfield2" value="qyt">

<select name="unit" onChange="submit(this.form).scrollTo(textfield2)">

osv...

 

Men det kanske inte är rätt?

Jag är långt ifrån världsäst på detta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som du gjort fungerar inte, som du märker.

 

Bäst är kanske om du skapar ett avsnitt (a name, eller använder en id-markering) och ändrar action-urlen

<input name="qyt" type="text" id="textfield1" value="qyt">
<select name="unit" onChange="document.myform.action='minsida.php#textfield1';submit(this.form);">
<input name="qyt" type="text" id="textfield2" value="qyt">
<select name="unit" onChange="document.myform.action='minsida.php#textfield2';submit(this.form);">

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...