Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av upplösning då laptopen ansluts till tv:n


Digital_orf

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har min laptop kopplad till min lcd-tv via rgb. Maxupplösning på tv:n är 1360x768.

Eftersom att det är en laptop så vill jag gärna ta med mig den och ha den lite varstans och inte bara vid tv:n.

 

Fick lov att ta resten i logg, inlägget var för långt

 

[log]

 

Varje gång jag kopplar ur datorn från tv:n återgår datorn till att bara använda datorskärmen. Men varje gång jag ansluter till tv:n så bestämmer sig datorn antingen för att kopiera bilden till tv:n ((självklart i en upplösning tv:n inte stödjer((självklart för att datorn hatar mig))), eller att datorn expanderar skrivbordet till den externa skärmen, med en upplösning tv:n inte stödjer. Har även märkt att det inte går att klona bilden även om jag ställer om upplösningen på tv:n till en som stödjs (vilket iof inte stör mig särskilt eftersom att jag inte har behov av att använda en klonad bild).

 

Däremot är mitt problem att varje gång jag ansluter datorn så måste jag först gå in i nvidas konstrollpanel och ändra så att jag bara ska använda en bildskärm (måste välja datorn, väljer jag tv:n blir det bara svart). Sen gå in på alternativ och grafikinställningar och därifrån välja bort dataskärmen och istället välja tv:n som primär skärm och samtidigt välja rätt upplösning för tv:n. Detta är otroligt frustrerande. Kan man inte bara få datorn att fatta att när jag ansluter kabeln så ska den visa bilden ENBART på TV:N och med upplösningen 1360c768, och bara visa på datorn när den inte är ansluten?

[/log]

 

Tacksam för alla svar

 

MVH Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med laptopar är att "man kan inte stänga av datorns skärm".

 

Lösning:

Klona skärmen till HDTV:n, stäng aldrig av kloningen.

Systemet känner själv av om en extra skärm (din HDTV) är ansluten till datorn.

 

Drar ingen extra ström.

 

Däremot drar givetvis din dators ("inbyggda") skärm extra ström, och kan kännas störande som ljuskälla om du ska använda TV som "skärm".

 

Kan lösas med att du helt enkelt "drar ner locket" på laptopen.

(Svårt att nå tangentbordet iofs. men ändå en "lösning")

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med laptopar är att "man kan inte stänga av datorns skärm".

 

stänger man locket så slår den av!

 

( dock så kan man få ställa in i energisparfunktionerna att dator inte skall slå av eller gå i vilo/vänteläge när locket stängs. )

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...