Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Update


kopparn

Rekommendera Poster

  • Svars 168
  • Skapad
  • Senaste svar

HAr nu testat en del av dessa tips. Programmen för registerkontroll kostade en hel del pengar så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dem. År det nödvändigt tror du? Microsofttipsen funkade inte. ett av dem beskrev mitt problem med med hotfixen fick jag felmeddelande att det inte var korrekt programvara och den andra på microsoft beskrev inte mitt problem riktigt. Ett råd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tips om att köra något köpt registerkontrollprogram för att fixa problemet såg jag inte till på sidorna men så noga läste jag inte allt på dem. Jag såg mest förslag om vad du kan ändra för inställningar som kan påverka.

 

Jag googlade på black desktop vista för att hitta de där länkarna så du kan ju fortsätta och kolla fler länkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson

Har ni kollat att Backround Intelligent Transfer Service (BITS) är startad, om inte starta den och försök med windows update igen, den ska vara automatiskt med fördröjning. ;)

 

HEJ ! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du kommer med förslag Steven101, men jag har lite svårt att förstå hur de två sakerna skulle kunna resultera i att det står felaktiga DNS-servrar i routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Trevligt att du kommer med förslag Steven101, men jag har lite svårt att förstå hur de två sakerna skulle kunna resultera i att det står felaktiga DNS-servrar i routern.

 

Det var inte det jag kommenterade utan själva UPDATE funktionen.

Jag fixade min windows update genom att starta BITS jag hade nämligen samma problem. Däremot fick jag inte windows Defender att ladda ner definitionerna, jag höll på en vecka med detta problem i stort sätt dygnet runt, sedan insåg jag att jag var tvungen att använda en recovery dvd för att återställa operativsystemet osv. Jag hade fått in en hel del tracking cookies, webtrend,burstnet mm som AVG antivirus detekterade, AVAST reagerade inte ens.

 

Med vänlig hälsning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte det jag kommenterade utan själva UPDATE funktionen.
Ja, det kan finnas många orsaker till att Windows Update inte fungerar, det framgår om inte annat av de många trådar i Eforum där olika åtgärder löser problemet.

 

Jag hade fått in en hel del tracking cookies, webtrend,burstnet mm som AVG antivirus detekterade, AVAST reagerade inte ens.
Tracking cookies är aldrig farliga för datorn och påverkar den inte alls. Du behöver mer än bara antivirusprogram i datorn för att hålla den ren:

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Du behöver mer än bara antivirusprogram i datorn för att hålla den ren:

 

Naturligtvis, tack för länken.

 

Tracking cookies är aldrig farliga för datorn och påverkar den inte alls.

 

Där är vi nog inte riktigt överens, jag vet inte om jag är beredd att beskriva mina teorier här på forumet beträffande tracking cookies som Free AVG 8 benämner dom.Dom skapar mer problem än man tror.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är vi nog inte riktigt överens, jag vet inte om jag är beredd att beskriva mina teorier här på forumet beträffande tracking cookies som Free AVG 8 benämner dom.Dom skapar mer problem än man tror.

Berätta gärna om dina teorier, finns alltid folk här som "lyssnar" och är intresserad :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Berätta gärna om dina teorier, finns alltid folk här som "lyssnar" och är intresserad

 

Enligt min teori om vissa tracking cookies som kanske verkar harmlösa för många,gör mer skada än kanske många vill tro.

För att någorlunda verifiera vad jag säger tillägger jag denna länk som upplysning.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spionprogram

 

Med vänlig hälsning. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det står i länken

Även tracking cookies går ibland under benämningen spionprogram, trots att de inte handlar om programvara. Istället handlar det om textfiler med information om vilka internetsidor som användaren besökt. Företag kan använda sig av tracking cookies för att kartlägga surfvanor hos enskilda användare.

Det är bra att ta bort tracking cookies, men de är inte farliga för datorn utan bara för den personliga integriteten och det finns inte någon möjlighet att cookies kan stoppa Windows Update från att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Det är bra att ta bort tracking cookies, men de är inte farliga för datorn utan bara för den personliga integriteten och det finns inte någon möjlighet att cookies kan stoppa Windows Update från att fungera.

 

Det är skillnad på en cookie och flera stycken.

Du tror inte att flera cookies kan "montera" sig i datorn för att på så sätt skapa ett mer skadligt program än den enskilda cookien kan göra.

 

"Helheten är mer än summan av delarna"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att flera cookies kan "montera" sig i datorn för att på så sätt skapa ett mer skadligt program än den enskilda cookien kan göra.
Nej, det är inte program utan textfiler som bara kan läsas av den webbplats som skapade textfilen (och av dig i Anteckningar förstås).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala är två olika typer av cookies.

 

Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används vid

funktioner som talar om vad som är nytt sedan du senast besökte den aktuella

hemsidan.

 

Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och

surfar på en sida, lagras den här cookien temporärt i din dators minne för att

hålla reda på vilket språk du har valt. Sessionscookies lagras inte under en

längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsa

 

Och som Cecilia säger, det handlar om rena textfiler, alltså inga filer som kan programmeras att startas på något sätt.

 

Ett exempel på vad en cookies används till, är internetbutiker, som använder cookies för att veta vad du som kund lägger i "kundvagnen" när du vill handla.

 

Läs också gärna mer t.ex här

http://www.pts.se/pts/Templates/Page.aspx?id=35080&epslanguage=SV

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Det finns två typer av kakor. Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel vid funktioner som talar om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen.

 

Den funktionen hos kakan som erhåller informationen och talar om vad som är nytt sedan den senaste sessionen. Vad är det som säger att inte kakan kan modifieras att utföra diverse andra åtgärder förutom dess egentliga syfte.Det "intelligenta" funktionen finns ju hos kakan.

Och varför är de klassade som potentiella hot, informationen som kakorna tillhandahåller innehåller uppgifter om diverse data som kan utnyttjas för illasinnade att komma åt data.

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen hos kakan som erhåller informationen och talar om vad som är nytt sedan den senaste sessionen.
Kakan innehåller t ex ett klockslag, den innehåller ingen intelligens utan den ligger i webbplatsen som läser kakan, dvs tidpunkten. Kakan kan inte göra något annat än att lagra information och ge tillbaks informationen vid förfrågan. Webbplatsen gör detta genom webbläsaren och webbläsaren tillhandahåller inga andra funktioner när det gäller kakor. Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie

Där finns t ex vanliga missförstånd och detaljer om hur det fungerar ihop i webbläsaren.

 

Och varför är de klassade som potentiella hot, informationen som kakorna tillhandahåller innehåller uppgifter om diverse data som kan utnyttjas för illasinnade att komma åt data.
De är klassade som hot mot den personliga integriteten, därför att någon håller koll på t ex vilka annonser man sett och klickat på. För övrigt se ovanstående länk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
De är klassade som hot mot den personliga integriteten, därför att någon håller koll på t ex vilka annonser man sett och klickat på. För övrigt se ovanstående länk.

 

En cookie, kaka, är en textbaserad datafil

 

För att en fil ska vara användbar måste den tolkas på något sätt, vanligtvis av ett datorprogram. Till exempel kan en textfil tolkas så att varje byte i filen motsvarar ett mänskligt läsbart skrivtecken, med hjälp av en teckentabell som ASCII eller ISO-8859-1. Andra filer som video och mer komplexa dokument kräver mycket invecklade datorprogram för tolkning. Ibland är dessa filers format en affärshemlighet, för att försvåra uppgiften att skapa ett konkurrerande program som kan förstå filen, eller helt enkelt för att det inte är en lönsam investering att släppa dokumentation till formatet. Detta leder till en situation på engelska omnämnd som "vendor lock-in". I länder där mjukvarupatent tillåts kan det vara olagligt att skriva datorprogram som tolkar vissa filformat. Det är bland annat vanligt att upphovsrättsskyddat material som exempelvis dvd-filmer skyddas på det sättet.

 

En textfil kan ju skapas i anteckningar.

 

Anteckningar kan användas för att skapa eller redigera webbsidor, precis som i wordpad.

 

Det beror ju alldeles på hur kakan ser ut vilken funktion den har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst kan en textfil användas till mycket men det är fortfarande bara information som måste in i något program för att bli något, ska det bli en webbsida så måste webbläsaren göra något med den. Men webbläsaren tillhandahåller bara funktioner för webbplatsen att skriva en cookie och läsa tillbaka den

http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie#Implementation_2

och inte att börja använda en cookie-fil som webbsida.

 

Om webbplatsen vill göra något skadligt så behöver den inte gå omvägen över en cookie, då använder webbplatsen javascript, ActiveX eller Java-applets som t ex kollar om det finns något säkerhetshål i datorn som den kan infektera datorn genom.

 

Har du någonsin tittat på hur en "tracking cookie" ser ut?

http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie#Tracking

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookie poisoning

Att ett skadligt program modifierar en cookie så att en webbplats får fel information är inte skadligt för datorn. Påverkas ju inte heller av att man tar bort just tracking cookies eftersom det är intressantare att modifiera vanliga cookies.

 

Cookie theft

Handlar om vad skadliga webbplatser kan göra för att komma åt cookies för andra webbplatser. Är fortfarande inte skadligt för datorn och rör alla cookies, inte bara tracking cookies. Är väl ganska ointressant för någon annan att komma åt innehållet i just en tracking cookie (typ få ett nummer som tradedoubler kan tolka som vilka annonser du har sett). Definitivt inte skadligt för datorn.

 

Jag skulle tro att den cookie som jag har från sifomedia.idg.se kan tolkas som en tracking cookie. Den cookien har ett namn som är NSC_f3dfo7efm_Qppm_iuu och ett innehåll som är 4411b335366. Vem mer än sifomedia/IDG har nytta av den informationen så det vore värt besväret att ändra den eller stjäla den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies can be stolen via packet sniffing in an attack called session hijacking. Traffic on a network can be intercepted and read by computers on the network other than its sender and its receiver (particularly on unencrypted public Wi-Fi networks).
Om det är så att någon är inne på ens lokala nätverk så har man större problem än att någon skulle kolla innehållet i ens tracking cookies. Då är väl vanliga cookies som kan innehålla nyttig information betydligt mer eftertraktade, för att inte tala om att sniffa lösenord från webbtrafiken.

 

Inget av det som står i det stycket, eller poisoning och theft för den delen, har något som helst samband med att man skulle ha tracking cookies i datorn utan det handlar om skadliga eller hackade webbplatser, skadliga program i datorn, intrång i det lokala nätverket som gör att någon annan kan komma åt innehållet i cookies och då är det vanliga cookies och inte tracking cookies som är det intressanta att komma åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson

Tack för upplysningen :thumbsup: och beklagar besväret med mina hypoteser angående cookies.

 

Med vänlig hälsning. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget besvär alls! :thumbsup:

 

Bara bra att det blir utrett ordentligt så kan man hänvisa andra som frågar om cookies till den här tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...