Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappat ljud efter SP1


ztubben

Rekommendera Poster

Hej

 

Installerade Sp1 på min burk igår och nu så har den tappat bort ljudet :(

 

prövat avinstallera allt ljud och sedan tagit ut kortet kört igång burken för att upptäcka att den har hittat nårutiner som heter high defenition audio device som den installerar trots att mitt ljudkort ligger på sidan av burken.? 2 st vid detta namn finns det samt att det inte sittter nåt inbygt ljud på moderkortet vad jag vet (MSI K9N2 Diamond).

 

När jag sedan slår av burken sätter dit kortet (Creative® SB X-Fi Xtreme H/W Audio Card (MS-4132) och kör igång på nytt då hittar den 3 st utav det namnet?

 

 

Prövar jag sedan installera med Drivrutiner jag laddar ner från MSI till ljudkortet så säger den att den inte hittar en device för detta?

 

Famlar i mörkret just nu och det lutar mot att jag kommer kasta ut både Vista och burken snart där efter om jag inte får ordning på detta snart.

 

Kan det mån tro vara fel på ljudkortet? går det att testa på något sätt? utan att köpa ett nytt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...den har hittat nårutiner som heter high defenition audio device som den installerar...

Om du har ATI-grafikkort av lite nyare modell så är det säkert det som hittas som "high definition audio device" då dessa är fullt HDMI-kompatibla och har inbyggt ljud etc.

 

Inbyggt eller medföljande ljudkort ser ju moderkortet också ut att ha och närmare bestämt så X-Fi. Kul med tillverkare som inte bara slänger in skräp från Realtek, Soundmax eller någon för detta är ju ett moderkort för gamers – du fick nu EAX 5.0 etc direkt med moderkortet! :thumbsup:

http://global.msi.eu/index.php?func=prodmbspec&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=1438#menu

 

Prövar jag sedan installera med Drivrutiner jag laddar ner från MSI till ljudkortet så säger den att den inte hittar en device för detta?

Frågan är bara om ljudet är inbyggt i moderkortet eller har följt med som separat instickskort (för det förekommer också)? För om det redan är inbyggt och du kanske även försöker med helt annat X-Fi så förklarar det datorns förvirring – den får i så fall två X-Fi att försöka tampas med.

 

För moderkortets medföljande ljud ska drivarna mycket riktigt i alla fall hämtas ifrån MSI men för separat/annat X-Fi ska de istället tankas från Creative. Men innan man försöker installera det är det viktigt att moderkortets chipset installeras först, med NVIDIA nForce MCP72/78 System Drivers härifrån:

http://global.msi.eu/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=1438

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då är det säkert grafikkortet jag ser då har ett Sapphire 4850 512mb. men då kommer följd frågan jag har prövat installera vi enhetshanteraren nya drivisar till det och pekat på skivan jag fick med kortet men den hittar inget. Skall jag bry mig om det för jag lär ju knappast märka om ljuddrivisarna till grafiken inte funkar? Sitter och tankar NVIDIA nForce MCP72/78 nu får man se om det hjälper.

 

Har i alla fall slängt ut vista ultimate just nu och prövar köra XP pro igen i vanlig hederlig 32 bit version.

 

Nå nu färdig tankat dax att pröva igen.

 

Tackar för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då är det säkert grafikkortet jag ser då har ett Sapphire 4850 512mb.

Till mina HD4850 hittades i alla fall ljuddrivare automatiskt via Windows update – det var så jag överhuvudtaget upptäckte att de behövdes.

 

Har i alla fall slängt ut vista ultimate just nu och prövar köra XP pro igen i vanlig hederlig 32 bit version.

Problemet var väl inte Vista utan sannolikt så bara avsaknaden av drivrutiner... Min dator har två av dessa HD4850, ett X-Fi och Vista Ultimate och här är det då inga problem (se bild).

 

Synd bara att ingen hann svara dig innan du fimpade Vista för XP har ju onekligen också sina begränsningar för spel – stöder upp till DirectX 9.0c medan Vista SP 1 har DX 10.1 vilket ditt grafikkort också faktiskt klarar (har hårdvarustöd för).

 

 

[bild bifogad 2008-12-06 02:08:38 av RN]

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 02:09:51 av RN]

1104724_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite surt är det väl men jag har ju kvar det i hyllan så orkar jag bara så kör jag in det en vacker dag.

 

har ännu inte lyckats få koll på drivisar till styrenhet för ethernet samt ljudet slängde i nåt gammalt ljudkort jag hade liggande för att få ljud iaf.

 

Att jag har lite strul med drivisar hänger nog mkt på att jag inte fått med installations skivor till MB utan köpte det beg och han hittade inte igen skivorna men jag tog för givet att det bara var att tanka ner..

 

Sen så är det nog en hel del skit bakom styret som gör det också.

 

Men nu är den i alla fall nog ok för att köra lite spel och jag har inte tålamod att sitta och bråka med installationer ett par dagar till så det får vara just nu.

 

Men tackar för hjälpen nu vet jag ju vad jag skall göra när jag gör om det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ännu inte lyckats få koll på drivisar till styrenhet för ethernet samt ljudet slängde i nåt gammalt ljudkort jag hade liggande för att få ljud iaf.

Att få igång och istället använda inbyggda ljudkortet vore toppen eftersom det är ett väldigt bra kort och som sagt så någonting helt annat de mera vanliga Realtekkretsarna.

 

...men jag tog för givet att det bara var att tanka ner..

Det var också helt rätt tänkt då skivan bara behövs ifall Internet saknas. Att tanka drivarna är t o m att föredra då man på det sättet får versioner som eventuellt har blivit uppdaterade av någon anledning.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-07 04:00:02 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall göra ett nytt försök med ljudet idag tänkte jag men går det att pröva sätta kortet i ett av dom andra pci-e slotarna? funderar om det är nå strul med just den sloten som gör att kortet inte hittas?

Eller är det nåt speciellt med den lilla sloten för ljudkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall göra ett nytt försök med ljudet idag tänkte jag men går det att pröva sätta kortet i ett av dom andra pci-e slotarna?

Javisst, vilken som helst så länge det är just pci-e – även en bred 16x-port (eg för grafikkort) funkar även om ljudkortet bara behöver en mycket kortare.

 

funderar om det är nå strul med just den sloten som gör att kortet inte hittas?

Det första att försöka uppdatera ifall instickskort inte hittas – må det vara ljudkort eller andra – är som sagt chipsetdrivarna för moderkotet. Vi kan gå en annan väg och pröva dem direkt från Nvidia (som ju har gjort dess chipset)...

Vista64

http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_vista64_15.24_uk.html

XP32

http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_winxp_15.24_uk.html

 

Så skadar det heller inte att testa med ljuddrivare ifrån Creative istället för att använda de som finns hos MSI:

Vista64

http://tinyurl.com/5ax2x6

XP32

http://tinyurl.com/6389gd

 

Hoppas det löser sig! :thumbsup:

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-07 13:34:55 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ju f*n om det inte löser sig. Sitter och tankar ner drivisar nu från Nvidia och väntar på att slänga igång en nertankning från creative kör jag båda då blir dottern i huset grining för då rasar hennes online spelande :)

 

Nu hittar i alla fall everest att det sitter ett Creative SB X-Fi Xtreme HD Audio Controller i burken och enhetshanteraren säger att det finns en okänd enhet som den inte hittar drivisar till sedan jag byte slot på ljudkortet.

 

lär återkomma med resultat eller fler frågor super tack till assistansen :thumbsup:

 

 

 

Har prövat båda drivisarna nu och den från Nvidia tog i alla fall bort en utav high definition audio device.

 

Nu har jag 1 kvar och det måste nästan vara Ljudkortet den läser in som en sådan för när jag prövade ha en i en annan PCI slot då kom det bara upp en okänd enhet men när jag flyttade tillbaka den till "ljudkortsloten" på dök det upp en ny high definition audio device så 1+1 gör att jag tror det är ljudkortet.

 

Men när jag försöker installera drivisarna från Creative så säger den bara att det inte finns någon enhet som stöder dessa men andra ord den hittar alltså inte kortet.

 

Men fortfarande hittar Everest kortet.

 

Nu vänder jag mina blickar mot komplett eller någon liknande site för jag vill spela nu och inte om x antal dagar, veckor, år som det verkar ta för mig att få igång detta :(

 

Så om någon vill ha ett Creative® SB X-Fi Xtreme H/W Audio Card något modifierat under min fot och med visa inslag utav hammare så hör av er skulle säkert funka ganska bra som Julgransprydnad :)

 

Tusen tack för hjälpen i alla fall RN.

[inlägget ändrat 2008-12-07 16:27:34 av ztubben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag försöker installera drivisarna från Creative så säger den bara att det inte finns någon enhet som stöder dessa men andra ord den hittar alltså inte kortet.

Hm, då var det nog fel i alla fall med dessa XtremeAudio-drivare från Creative. Hela saken är faktiskt ganska egendomlig då MSI kallar kortet just XtremeAudio och i samma veva hävdar att det stöder EAX 5.0. Ett äkta kort av denna modell stöder nämligen inte den EAX-standarden utan endast upp till 4.0. Vidare har det inte mer än 64 kanaler medan ett egentligt X-Fi har den dubbla mängden 128 och så vidare.

 

Antingen skriver MSI fel om kortets egenskaper eller så är det faktiskt en mer avancerad modell än XtremeAudio. Med anledning av det skulle jag i dina kläder ha prövat med andra drivare också – kör på dem för XtremeGamer vetja!

Vista64

http://tinyurl.com/6al558

XP32

http://tinyurl.com/6purvw

 

P.S. Hoppas kortet inte har hamnat i julgranen riktigt än..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det en julgrans prydnad..

 

var nog nåt fel på det för efter att ha läst ditt sista inlägg tänkte jag att va fan jag ger det en sista chans och sen åker det fan ut.

 

Sätter in det i burken igen kopplar i kablarna och som en beställning kommer en mkt skön doft av bränd elektronik fruktar det värsta så jag rycker kabeln ur vägen just in case.

 

försöker lokalisera doften och jo vist fan kommer den får ljudkortet luktar som jag vet inte vad.. kört är det då helt säkert, kan inte lukta så där och funka är bara glad att datorn i övrigt inte verkar ha tagit någon skada.

 

Så nu blir det att beställa nytt så när jag ändå har tagit upp en massa av din tid passar jag på att fråga om tips på kort har inte tänkt lägga ner mer än kanske 700spänn men det gör absolut inte nåt om det är ännu billigare.

 

USB kort nåt att ha?

 

Än en gång tack för hjälpen du hade säkert en lösning i något utav dina svar men pga att hårdvaran verkar vara defekt så hjälpte det inte.

 

[inlägget ändrat 2008-12-07 23:59:40 av ztubben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försöker lokalisera doften och jo vist fan kommer den får ljudkortet luktar som jag vet inte vad..

Nu är det en julgrans prydnad..

Låter väl snarare som knäck som har bränts vid i ugnen..? Får nu kanske baka annat julgodis? ;)

 

USB kort nåt att ha?

Jag läste ett roligt citat i nån tidning för många år sen och det har liksom fastnat hos mig: "Man behöver ett externt ljudkort lika mycket som en fisk behöver en cykel." :)

 

Skämt åsido, för bärbara datorer med enbart Realtek eller motsvarande så kan det visst löna sig med USB-ljudkort, detta ifall datorn används till att spela på eller om man vill kunna se filmer med DTS-ljud m m. Men för en stationär dator så se citatet ovan. ;)

 

passar jag på att fråga om tips på kort har inte tänkt lägga ner mer än kanske 700spänn men det gör absolut inte nåt om det är ännu billigare.

Du får ett fullgott X-Fi för den summan men dock utan godsaker som X-RAM, frontpanel och sånt. Det viktiga är ändå ljudprocessorn så dessa "runtomkringprylar" är inte livsnödvändiga att ha (jag har dem inte då jag tyckte de var onödiga att betala för).

 

Kan nog vara vettigt i alla fall att hålla sig till hederligt PCI-kort, för säkerhets skull om det nu är något lurt med den lilla PCIe-porten i moderkortet:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

Detta XtremeGamer är alltså ett äkta X-Fi (fixar helt garanterat EAX 5.0, har 128 kanaler etc) och då något helt annat än XtremeAudio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe kanske var knäck men dom hade jag då inte stoppat nära munnen.

 

Det var ett mkt användbart citat när man har en lillebror som har ett starkt måste ha behov och man själv måste lägga sig i och förklara det onödiga i detta. Nu räcker det alltså med en mening :thumbsup:

 

Hade precis samma fundering ett hederliga PCI inget mystiskt modernt mumbo jumbo...Så ju mkt vettigt ut det där kortet.

 

Tackar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett mkt användbart citat när man har en lillebror som har ett starkt måste ha behov och man själv måste lägga sig i och förklara det onödiga i detta.

Jag vet exakt vad du pratar om då jag har två lillebröder själv..! Men en cyklande fisk vore onekligen åtminstone en lustig julklapp. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...