Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator som inte bootar


mrBOND

Rekommendera Poster

En bekant lämnade hit sin dotters dator som inte vill boota.

Han påstår att problemet kom från en dag till nästa när datorn skulle startas.

Jag vet tyvärr inte mer än så om det installerats/donats något precis innan.

 

Scenariot är att datorn passerar POST-processen, men i samma läge som OP skall börja läsas in stannar den, och hela skärmen fylls med tecken av alla de slag. Det är färger bak tecknen och hälften av dem blinkar oregelbundet av & till.

 

Det jag har gjort är att testa ett annat grafikkort utan skillnad.

Konstaterade sedan att när jag kopplar ur IDE-kabeln på hårddisken, så försvinner den blinkande skärmen vid uppstart, men då finns ju såklart inget som kan starta.

Har bootat på en XP-CD och försökt skapa en ny bootsektor, men utan framgång. Jag kan från DOS-prompten lista dom båda partionerna på hårddisken.

 

Datorn är en AMD Athlon 2800+ och hårddisken en Samsung SP1604N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet verkar ligga på hårddisken.

 

Du kan ladda hem Samsungs hårddisk "kolla" program och kör det.

(Vilket kanske förutsätter att datorn har en floppy.)

 

Alternativ 2

 

Kolla att eventuellt virusskydd av bootsektor på hårddisken inte är aktiverat i BIOS.

 

Kör sedan killdisk gratisversionen och ta bort allt på hårddisken, skit och windows

http://www.killdisk.com

 

Testa och installera om Windows på rentvättad disk (rentvättad med killdisk).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. tack för era svar. Skall ladda hem o testa.

Datorn har stått med Spinrite 6 från bootbar CD o tuggat inatt, men inga fel rapporterade. Nej, ingen floppy, men det finns många i skåpet om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde som sagt Spinrite 6 inatt utan fel.

Har nu kört kört ESTools och inkluderat Surface Scan, men inga fel rapporteras.

Man skulle kunna misstänka nägot virus eller?

Problemet är att hon skulle vilja behålla sina dokument och foto som ligger på D: (Disken är partionerad) Det hjälper ju inte hur mkt man förespråkar backup, folk lär sig inte...

 

Fler tips?

 

[bild bifogad 2008-12-03 12:36:33 av mrBOND]

1103917_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja flytta

Med Puppylinux 4.1.1

http://www.puppylinux.org

94 MB att ladda hem

körs direkt från CDn, ingen installation, så går att flytta över hennes filer från hårddisk till tex ett USB minne.

Men det kanske behövs vana vid linux/unix?

Eventuellt flyttat med virus och annan skit "på köpet".

 

Alternativt, sätt in hårddisken i en annan dator som redan har fungerande Windows.

När Windows startat rensa hårddiskarna med antivirus och antiadware programm.

Kan hjälpa med tips från Cecilias sida

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

Bränn sedan över de filer som ska sparas till CD eller DVD.

 

 

Kontrollera att det inte är några problem att öppna och använda filerna på CDn / DVDn innan du blåser disken ren med killdisk.

Bränningar kan ju bli dåliga, svårlästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att jag redan testat att koppla in disken via USB-docka till en dator som jag inte är så rädd om (tantens.. ^^) men disken hittas inte av XP.

Ser inte den i diskhanteraren alls.

 

Dock kunde jag som sagt lista innehållet på partionerna via reparationskonsollen från XP-CD'n.

 

Linux har jag nästan ingen erfarenhet av alls tyvärr.

Men jag testar väl.. har ganska god datorvana i övrigt...

 

[inlägget ändrat 2008-12-03 14:45:42 av mrBOND]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar själv problemtrådar där man inte får läsa hur det hela slutade, så här kommer en liten uppdatering.

 

Jag bootade på Puppy Linux live-cd. Försökte kopiera till USB-sticka, men av någon anledning hittades inte något av mina 4 USB-stickor.

Hittade heller inget inbyggt brännarprogram.

 

Kom på att jag hade en cd med Ubuntu, och bootade på den. Där fanns brännarprogrammet Brasero, men brännaren var låst och jag kunde inte ens mata ut släden. Mina (Linux)kunskaper räckte heller inte till att få kontakt via nätverket. Stoppade i en DVD-brännare till, och bootade igen. Nu kunde jag bränna till DVD-skiva, men skivan gick inte att läsa i XP. Gjorde ett nytt försök där jag valde att inte stänga skivan, och nu j@klar kunde jag läsa den! Har nu räddat hennes 3GB digitalbilder.

 

Vid närmare kontroll upptäckte jag att en av mapparna på D: visade 156GB trots att partitionen endast var på 66GB. När jag öppnade mappen fanns ett antal mappar på nytt, och igen och igen...

Endless Loop...

 

Så det måste varit korslänkade filer, eller så uppstod felet när jag försökte skapa ny bootsektor kanske?

 

Hur som helst är det mesta nu räddat. Dock lyckas jag inte bränna några mappar där hon har dokument och CV. Bränningen stannar mitt i och jag får felmeddelanden. Skall göra ett nytt försök idag med endast det absolut viktigaste. Sen blåser jag disken helt ren o installerar om XP.

 

Tackar för hjälpen jag fått, och passar på att önska God Jul.

(Vi har snö i Skåne!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du berättar hur det har gått! :thumbsup:

Jag hoppas att det går bättre med datorn när den inte har ett filsystem som är helt åt skogen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...