Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte hårddisk vid ominstalation


mysk

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Första inlägget här så hoppas verkligen någon kan hjälpa mig.

Jag har nu setat i flera dagar och försökt instalera xp pro på min HP bärbara dator. Jag har kört disk sanitizer från bios för det var enda möjligheten för mig att formatera den eftersom den inte gjorde det från den xpskivan jag har och jag kom inte in i wondow. Det är en skiva med SP 3 på.

 

Men nu när jag kör skivan och efter jag väljer att den skall instellera XP så får jag meddelande att den inte hittar någon hårddisk.

 

Jag har fått tips att jag skall bränna en slipstreamskiva med chipsetdrivare på och detta skulle fungera.

 

Jag har förstått det som att nlite kan hjälpa mig med detta men var finner jag rätt drivare till min HP jag har kollat på HP:s hemsida samt på driverpacks.net men inte helt hundra på vilken jag skall ha.

 

Skulle vara fruktansvärd tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta då det börjar bli lite tråkigt att vara utan pc nu.

 

Kan jag ordna detta på något annat vis förutom chipstream o allt vad det heter?

Mvh

Robban

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att välja rätt språk så det matchar den Windows du har.

 

Intel Chipset Installation Utility är inte chipset-drivrutinen i sig utan ett program för ser till att man installerar rätt chipset-drivrutin så den har du inte mycket nytta av. Det som behövs för att installationsprogrammet ska hitta hårddisken är:

Intel SATA AHCI Controller Driver

Om du klickar på det namnet så syns det på beskrivningen på sidan som kommer upp då. Läs Installation Instructions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Jag har en skiva med XP på svenska. Googlade ditt tips då det inte gick att klicka på namnet som du sa o fick fram denna sida http://www.drivershq.com/Drivers/VistaDevices/HP-Intel-SATA-AHCI-Controller-Driver/10635/Drivers.aspx

 

Kan det vara den du menar?

Hur får jag nu detta att fungera. Måste jag bränna ut det tillsammans med xp programet på samma skiva elle rhur går jag till väga?

 

Tack för hjälpen:)

 

Mvh

Robban

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://tinyurl.com/597963

(http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport

/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=se&prodTypeId=

321957&prodSeriesId=1839153&prodNameId=1839212

&swEnvOID=1093&swLang=8&mode=2&taskId=

135&swItem=ob-39535-1)

 

Ledsen men jag har inte använt nLite så jag kan inte svara på frågor om det programmet, men det var bara ett par dagar sedan det var en tråd om nLite i forumet så sök lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanke lite dum fråga men kan jag lägga sp32478.exe på en extern hd och hämta fram den därifrån när det var dags at göra det under instalationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte att ha exe-filen på CDn som nLite skapar utan det måste vara mappar och filer som läggs på CDn.

 

Och förstås ingen dum fråga. :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2008-12-03 11:35:36 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag har inte använt nLite så jag kan inte svara på frågor om det programmet, men det var bara ett par dagar sedan det var en tråd om nLite i forumet så sök lite.

 

Kanske "min" tråd?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1099900

 

Har gjort en ny manual nu men inte lagt upp den eftersom jag inte kunnat testa skivan skarpt.

 

drivrutiner som .exe brukar kunna vara en komprimerad självuppackande fil.

Går DÅ att döpa om den till .zip och extrahera filer & mappar därifrån. dessa mappar "pekar" man på med nLite välj "Många mappar..."

 

Jag har även lagt till de enskilda .exe-filerna vid bränningen för säkerhets skull.

 

OBS! Alla drivrutiner som .exe går alltså inte att döpa om.

[inlägget ändrat 2008-12-03 11:49:35 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket...har även läst en dle på nlites hemsida så tror det skall gå bra.. men bara så jag fattat det rätt. bör jag zippa exe filen och sen peka på den från nlite när jag skall läsa in drivarna?

 

Tack igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ!

 

.exe filen är (eg. KAN vara) en .zip som gjorts självuppackande & självinstallerande.

OM det är så kan du döpa om den till .zip och öppna den med ditt program för .zipfiler samt packa upp de mappar & filer den innehåller.

 

Detta är, åter igen, inte tillämpbart på alla exe-filer.

Hade du nån direktlänk till filen kan jag kolla upp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu är jag på väg att skapa en bootskiva i nlite. När jag skall läsa in drivarna så hittar den inte denna såklart då jag ej har någon .inf fil utan bara exe filen. När jag öppnade och instalerade drivarna så skapades en exe fil. Denna filen gick ej att öppna efter jag döpte om den till .zip

När jag dubbelklickar åp .exe filen så ber den mig insert floppy to write.

 

Hur får jag fram denna .inf fil?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Nu har ja fått till så att den bootar och børjar instalera. Hade først problem med att den inte hittade drivarna till grafikkortet men det ordnade jag och nu får jag felmedelande "filen iaStor.sys är skadad"

Jag googlade lite o testade en workaround där jag inaktiverade sata mode i bios men fick samma fel.

 

Börjar bli duktigt trött på detta nu o funderar på att göra kaffeved av datorn min

 

 

EDIT: Jag såg att jag hade læstin fel fil i nlite. Læste in den rætta altså iaStor.sys men jag får fortfarande samma fel. Skiter i detta nu ett tag

[inlägget ändrat 2008-12-03 19:11:50 av mysk]

[inlägget ändrat 2008-12-03 19:27:46 av mysk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mja, om mysk nu vill ha sin .inf till nLite så kan jag göra ett försök

Fattar inte varför jag inte kan tanka via ftp (med en browser)

Vanlig ftp fungerar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket.

 

Dock är det dessa filer som jag har bränt ut flera ggr.

Men nu stannar den som sagt på iaStor.sys är trasig.

Varför får jag detta?

 

När jag lägger till dom i Nlite så väljer jag först under taskselection Drivers och Bootable Iso.

 

Nästa steg är att välja drivare. Insert single drives. Börjar med att lägga in drivarna för grafikkortet "C2_44847.inf" där ligger det även en drivare som heter "CX_44847.inf" Men går ju bara att läsa in en av dom och den första har gått bra.

 

Sen är det dags att välja de andra drivarna då finns det "iaahci.inf" och "iastor.inf" att välja på. Då måste jag ju ha iastor.inf men vad gör den andra den som jag inte får välja?

 

Tidigare har jag valt iastor men får iaf felmedelandet. Jag har hakat för Textmode drive och valt samtliga där under.

 

När jag skall lägga in nästa .inf fil står det att den är köad och att man inte behöver lägga in flera .inf filer från samma mapp.

 

Så vad är det jag gör fel varför får jag meddelande att iastor.inf saknas?

 

 

en sak till.. Måste jag klicka på F6 under installationen. Om så är caset vad gör jag efter jag gjort det?

 

Inte helt hundra på detta som ni märker men lär mig massor så tack : )

 

[inlägget ändrat 2008-12-04 08:35:24 av mysk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha.. läste bara

Ok nu är jag på väg att skapa en bootskiva i nlite. När jag skall läsa in drivarna så hittar den inte denna såklart då jag ej har någon .inf fil utan bara exe filen. När jag öppnade och instalerade drivarna så skapades en exe fil. Denna filen gick ej att öppna efter jag döpte om den till .zip

När jag dubbelklickar åp .exe filen så ber den mig insert floppy to write.

 

Hur får jag fram denna .inf fil?

 

Du skriver

Insert single drives.

Och jag skrev välj

"Många mappar..."

 

Funkar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar skapa en bootskiva och instalerar på lunchen. Återkommer med resultat :)

 

Stod nånting om att man ska akta si för att instalera 32 bits drivare på 64bits xp o tvärtom. Det jag har är en 32 version påverkar det nånting?

 

Mvh

Robban

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...