Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Internet Security 2009 suger!


Knisse

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har sedan många år haft NIS installerat på mina datorer och trivts rätt bra med programmet.

 

Men det nyköpta Norton Internet Security 2009 är jag mycket missnöjd med. På grund av att den "smarta" brandväggen inte längre låter mig avgöra om ett program ska ansluta till internet eller ej.

 

Deras (Nortons) support tycker att jag själv ska skapa regler för mina installerade programs internetandvändning.

 

Förutom det faktum att jag sannolikt har över 100 program som gärna vill "ringa hem" installerade och det skulle bli ett rätt omständigt pyssel att skapa dessa regler så är jag ju inte heller säker på vad mitt NIS2009 kallar dem. Vilket riskerar att göra en del regler meningslösa.

 

Jag trivdes med funktionen som gjorde att NIS frågade mig om programmet XX skulle få ansluta till internet eller ej.

 

Enligt supporten använder NIS 2009s "smarta" brandvägg sig av en White List så jag behövde inte oroa mig utan låta brandväggen sköta det hela.

 

Kul! Jag har till exempel haft Sonys rootkit på en dator och jag är rätt säker på att Sonys olika program skulle ha funnits på en eventuell dåtida White List.

 

Min fråga är alltså om det inte finns någon möjlighet att ta kontrollen över det här i Norton Internet Security 2009?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...