Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av TV-kort


Krister E

Rekommendera Poster

Har precis köpt ett Hauppage WinTV-HVR 1300 TV-kort.

 

Nu undrar jag helt enkelt hur den ska kopplas till TV:n.

 

Kortet har ingångarna FM In, TV IN, S-Video In, Comp Vid In, Line In och IR.

 

Det enda jag förstår är att antennkabeln från TV:n självklart ska kopplas till kortet men för övrigt har jag inte en susning vad jag ska koppla in.

 

Min TV är kopplad både till en DVD-spelare och en kabel-box (har ComHem).

 

Kan man i 3-hål-i-väggen-uttaget där antennen är kopplad sätta en "grunka" som man kan koppla fler antennkablar till och därigenom koppla in en extra antenn som man sedan kopplar till TV-kortet (jag har nämligen en sån "grunka")?

 

I manualen står det att man behöver endast ansluta med S-video, Comp Vid eller Line In om man använder en extern källa.

En TV borde väl anses som en extern källa, eller...?

 

Hursomhelst om vi återgår till själva kopplandet.

Efter antennen är kopplad ska jag då koppla in någon av ovanstående kablar till DVD:n då, eller....?

 

Om vi sedan låtsas att allt funkar jättebra, om jag vill se mina kabelkanaler (Discovery, Canal+ m.m) måste jag då ändra kopplingen till kabelboxen istället?

 

Mycket frågor och funderingar men jag hoppas någon expert där ute kan svara på dom.

 

Mycket användande av ordet koppla :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antenn - ja du kan dela den vid väggen. Testa ivartfall. Om du har en svag antennsignal så kan den dock försvagas ytterligare, den dämpas alltid en del av en split. Kortet klarar alltså av analoga kanaler samt digitala kanaler från marknätet.

 

Digitalboxen* kan du ansluta denna till TV-kortet via dess extern ingångar. Bäst är s-video och lite sämre Comp vid (eller på svenska komposit)

Båda dessa går att få ut ur en SCART-kontakt. s-video bärs sedan av en kabel likt denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53269899

och komposit

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45596097

den senare alltså via en enkel RCA-kabel.

 

Notera att den senare kabeln har stereokontakt, kortet tar ljud via RCA så en adapter krävs (kostar inte många kronor)

 

Fast kontrollera vilka ingångar kortet har, jag har bara hittat bilder att utgå från.

 

* Eller DVDn. Fast kanske båda samtidigt, ena via s-video andra via komposit. Fast de får då dela på samma ljud-in...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en liten bild på hur kortets kopplingar ser ut samt hur min DVD och kabelbox är kopplade till TV:n.

 

På kortet är det från vänster till höger:

FM - TV - S-Video - Komposit - Line In - IR

 

Ditt förslag var ju att använda scart från DVD:n och sedan till S-Video uttaget på kortet.

Om man tittar på hur jag kopplat alltihopa så borde jag splitta scarten vid AV1 på DVD:n (eftersom det är den som går till TV:n). Dvs ha en förgreningsbox i AV1 på DVD:n och där en scart från boxen går till TV:n och den andra scarten från boxen går till S-Video på kortet, eller hur...?

 

Hur får man ljud till kortet?

Går det genom S-Video?

Dom vita och röda kontakterna på scart-kabeln fungerar ju inte på kortet.

Det enda som har med audio att göra är Line In och där verkar det bara passa kontakter av typen mikrofon, högtalare m.m.

 

Till slut undrar jag hur jag ska koppla in kabelboxen (om jag nu vill testa det också)?

Ska man då ha en förgreningsbox på AV2 på kabelboxen?

 

Som vanligt tacksam för all hjälp

 

[bild bifogad 2008-12-03 18:54:22 av Krister E]

1104036_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du kunna göra med TV-kortet?

 

Genom att ansluta antennsladden till det (och inget mer) så kan du titta på och spela in från Comhems analog tv-kanaler.

 

För att kunna spela in från andra kanaler måste du ansluta digitalboxens scart-utgång till svhs och ljudingången (finns kablar för detta). Men då kan du inte välja kanal på datorn, utan den kan bara spela in den kanal som för tillfället är påslagen på digitalboxen.

 

Vill du kunna titta på sånt du har spelat in i datorn på tv:n så behöver du ha ett grafikkort i datorn med tv-utgång. Vad jag förstår, så har tv-kortet du har köpt bara ingångar och inga utgångar.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-03 19:15:17 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkte streama TV-kanalerna till min iPhone genom ett program som heter Orb.

 

Så jag har alltså inte tänkt spela in eller titta på TV på datorn utan datorn är helt enkelt ett mellanled för att få TV till iPhonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, jag skulle nog testa att ansluta enligt detta schema

 

DVB AV1 -> DVD AV2

DVD AV1 -> TV AV1

DVB AV2 -> TV-kort s-video

antenn -> DVB -> DVD -> TV samt en gren till TV-kort

 

Då får du tillgång till de analoga kanalerna via TV-kortet samt in DVB-boxen aktuella kanal.

 

Se bara till att aktivera SCART-genomsläppning på DVDn så behövs inte direktkabeln mellan DVB och TV

 

DVB = din digitalbox.

Att det dela SCART ger bara problem, det tål inte den signalen utan extra förstärkning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en del DVD-inspelare så är det alltid aktivt i del andra måste man aktivera den. Men du jag inte vet var för DVD-inspelare du har kan jag inte säga hur du ska aktivera det eller ens om det behöv.

 

Så testa och se om det fungerar, annars in DVD-inspelarens menyer och aktivera SCART-kontakten.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-04 12:01:40 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg till din koppling Monshi:

Du föreslår att jag ska koppla AV2 från min kabelbox till TV-kortet.

 

Kommer TV:n och kabelboxen funka ordentligt då tillsammans?

 

Eller var det detta du menade med scart genomsläppning?

Förstår inte riktigt hur man ska kunna något med DVD:n så att man slipper kabeln från kabelboxen men det är skitsamma.

 

Sedan är problemet att dator och TV är i skilda rum så det skulle krävas en kabel på runt 4-5 m, finns det?

Eller kan man koppla på ihop något sätt?

[inlägget ändrat 2008-12-05 07:59:04 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite mer tankar.

 

Såhär har det fungerat med den DVD-inspelare från Pioneer som är ihopkopplad med en digitalbox och en TV.

 

Det är kopplat enligt det förslag jag givit. Detta ger att om DVDn är avslagen märks den ej. Signalen från DVBn går rakt igenom DVDn till TVn. DVDn släpper igenom inkommande signal, det är detta man kan behöva aktivera då det drar lite ström.

 

När man slår på DVDn bryter den SCART-signalen och lägger på sin egna. Det kan vara den kanal den är inställd på eller en film som spelas upp. Den kan givetvis även ställas in på den AV-kanal som SCART-in motsvarar och det ser då likadant ut som om den vore avstängd.

 

Om man sedan vill spela in något från en kanal som DVDn tar emot (en analog kanal) kan man genom ett tryck på en knapp på själva spelare (varför inte på fjärren har jag alltid undrat) som släpper igenom SCART-signalen.

 

Okej, ska erkänna, det är inte kopplat så idag för DVDn har en egenhet i att lägga på lite skuggor på signalen så den är inte kopplad till DVB. DVB-boxen är kopplat till TVn via SCART (RGB) och till datorn via SCART-> komposit (tyvärr) och DVDn till TVn via SCART (RGB). Vilket då givetvis ger att det ej går att spela in något från digitalboxen.

 

Kablar? S-video klarar upp till 15 meter även om 10 är en lagom max-längd. Finns hos alla som säljer video-kablar. få skarvar är bra.

 

En sak att notera dock, en ganska viktig detalj, som sker när man kopplar ihop en dator och en TVn. Finns risk för att en jordloop skapas. Datorn är jordad och TVn likaså fast via olika system. Datorn via elnätet och TVn via antenn och deras jordplan skiljer sig allt som oftast, ibland med bara några volt spänning men kan vara upp till några tusen volt. Faran finns vid anslutning och det finns en risk för att störningar fortplantas.

 

Kan enkelt fixas genom att avskilja antennens jord, ex.v.

http://www.kjell.com/?item=30490

vilket i praktiken är ett filter, en RC-krets, som filtrerar bort 30-70 Hz eller liknande.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok mycket att tänka på men jag ska experimentera i helgen och så vad som händer

 

Hursomhelst, tack för alla utförliga svar och jag lär återkomma om det blir något problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara gör ett litet tillägg:

Jag har:

TV: Panasonic TX-28C1S (15 år gammal)

DVD: Pioneer DVR-520H

Kabelbox: Macab DCB-101 (också 15 år)

 

Att stänga av DVD:n är nog inget val för mig eftersom jag alltid har den på. Antingen tittar jag på inspelat material, ser på DVD:s eller så spelar jag in.

DVD:n är aldrig av.

 

Det konstiga är också att när man tittar på en kabelkanal (Discovery t.ex) så med DVD:n av så blir bilden mycket mörkare men när jag sätter på DVD:n så ljusnar den markant.

På TV:n ställer jag in AV2 när jag ser kabelkanaler, men när jag vill se videos så flyttar jag över en scart från kabelboxen till min video men då använder jag istället AV1 på TV:n

 

När man slår på DVDn bryter den SCART-signalen och lägger på sin egna. Det kan vara den kanal den är inställd på eller en film som spelas upp. Den kan givetvis även ställas in på den AV-kanal som SCART-in motsvarar och det ser då likadant ut som om den vore avstängd.

 

Betyder detta att jag inte behöver ha DVD:n avslagen, för som jag förklarade ovan så kommer det inte att funka med mig?

 

Vad händer egentligen när man bara kopplar en antenn till kortet?

Blir det inget ljud? Ingen bild? Eller inget av båda?

 

Lite funderingar igen kring detta krångliga ämnet och som vanligt tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är också att när man tittar på en kabelkanal (Discovery t.ex) så med DVD:n av så blir bilden mycket mörkare men när jag sätter på DVD:n så ljusnar den markant.

låter som DVDn inte förstärker signalen när den går igenom den och den är avstängd. En viss dämpning sker.

 

Macab box? Nästan så du kan sälja den på antikmarknaden!

 

Betyder detta att jag inte behöver ha DVD:n avslagen, för som jag förklarade ovan så kommer det inte att funka med mig?

Ditt val, inget annat. Vill du ha DVB-lådans signal till TV-kortet måste du ta en av utgångarna från den till TV-kortet.

 

Vad händer egentligen när man bara kopplar en antenn till kortet?

Blir det inget ljud? Ingen bild? Eller inget av båda?

Antenn - vanlig analog antennkabel. TV-kortet tar emot denna EXAKT som din TV eller DVD. Inte de digital kanaler/de kanaler din box tar emot.

 

Testa och se vad som passar dig bäst. Finns alltid flera lösningar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Vad händer egentligen när man bara kopplar en antenn till kortet?

 

Då fungerar alla analoga kanaler perfekt och du kan i datorn välja vilken kanal som datorn ska visa oberoende av vad andra tv-apparater visar. Vilka kanaler som är analoga kan skilja lite, hos mig är det SVT1, SVT2, SVT24, TV3, TV4, TV4 Sport, TV4 Plus, Kanal 5, TV6, TV8, Kanal 9 och MTV.

 

Genom att även ansluta kortet på något sätt till kabelboxen så kan du se den kanal som kabelboxen visar, dvs byter man på kabelboxen så byts det i datorn också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat kortet i datorn.

 

Sedan när jag skulle installera drivrutinerna med hjälp av installations-CD:n så gick det bra i början men sen stod det att den inte kunde installera okänd enhet.

 

Jag har försökt uppdatera drivrutinerna genom enhetshanteraren (den söker online efter drivers), men det har blivit samma resultat.

 

Jag laddade även ner ett driver-program från Hauppauge och körde det, men då stod det att "Drivers have NOT been updated.INF file open failed".

 

Jag har en kontakt i datorn (en vit rektangulär plastsak med massa hål i) den vet jag inte om den ska tryckas fast på den vita plastsaken med piggar i som sitter på kortet. Det är iallfall inte lika många hål i kontakten som det finns piggar.

 

Hursomhelst har jag testat med att ha både kontakten i och ur men den kan fortfarande inte installera enheten.

 

Så vad ska jag göra nu?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kontakt i datorn (en vit rektangulär plastsak med massa hål i) den vet jag inte om den ska tryckas fast på den vita plastsaken med piggar i som sitter på kortet. Det är iallfall inte lika många hål i kontakten som det finns piggar.

???

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Interconnect

 

Sedan när jag skulle installera drivrutinerna med hjälp av installations-CD:n så gick det bra i början men sen stod det att den inte kunde installera okänd enhet.

Låter kanske som att du inte tryckt ned kortet korrekt i kortplatsen på moderkortet.

 

Stäng av datorn, dra upp kortet, och försök igen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade och försökte trycka in det så mycket jag kan men metallbeslaget (där man skruvar) går inte att trycka in längre (pilen på bilden).

 

Jag kan se att det är 2-3 mm kvar av kortet att trycka in, men som sagt det går inte.

 

På bilden syns dom vita "plastsakerna" (svart är honan som finns i datorn, röd är hanen som är på kortet.

 

[bild bifogad 2008-12-07 20:40:11 av Krister E]

[bild bifogad 2008-12-07 20:42:20 av Krister E]

[inlägget ändrat 2008-12-07 20:44:17 av Krister E]

1105241_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vita kontakten på toppen av kortet behöver du inte bry dig om. Misstänker att det kanske är en kontakt som kan användas för CI-kort. Dvs kort som ger dig möjlighet att se betalkanaler i DVB-T nätet. Tror dock att den inte används, i vartfall inte i Sverige. Vill du ha betalkanalerna också så tror jag att Hauppage har en USB-läsare istället.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat kortet ordentligt och sökt efter kanaler och allt har gått bra.

 

Jag har även lyckats med att streama över kanaler till min iPhone.

 

Dom här kanalerna får jag in:

SVT1 och 2, TV3, TV4, TV8, SVT24 samt en kanal jag kallar KABEL eftersom den visar den kanal jag för tillfället har inställd på min uråldriga kabelbox.

 

Antennen sitter i kabelboxen och inte i vägguttaget kan också nämnas.

 

Vad jag undrar är varför jag inte kan få in kanaler som TV5, TV6 och TV4 sport?

 

Ingår dom inte i det analoga grundutbudet (även om det här kortet ska ha en digital tuner)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital tuner behöver givetvis en antennsignal. Du behöver med andra ord en antenn.

 

Då ska du kunna ta emot de fria digitala kanalerna i marknätet, dvs SVT, TV4, TV6 och några till.

 

vilka analoga kanaler du bör få in har jag ingen aning om men kolla på din TV. Stäng av kabelboxen och se vilka du kan se på TVn utan boxen. De kanalerna bör du ha i ditt TV-kort också. Eller läs på kabelTV-leverantörens hemsida, borde finnas en kanalplan där.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beskrev jag antennplaceringen lite konstigt.

 

Det är alltså en antennkabel som sitter i kabelboxen som sedan i sin tur går till TV-kortet, så kortet är alltså kopplat till antennen.

 

Jag menade bara att istället för att dela antennen vid vägguttaget så delade jag den vid en av ingångarna till kabelboxen istället (därav förmodligen möjligheten att kunna titta på vilken kanal som boxen råkar vara inställd på för tillfället).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så din box har RF-modulator. Trevligt.

 

Men som sagt, om du har en mottagare för DVB-T på kortet och vill nyttja denna får du nog även skaffa en bordsantenn till denna, givet att du har så bra mottagningsförhållanden att en enkel antenn räcker.

 

Annars, någon fundering kvar?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu är jag väl nöjd med alla svar du gett mig, men man vet aldrig vad som dyker upp :)

 

Hursomhelst tack för all hjälp:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I´m back!

 

Tittade på ComHems analoga utbud för min gata och det såg ut så här:

[log]

Grundutbud

 

Fasta kanaler

SVT 1 Analog VHF 5

SVT 2 Analog VHF 7

TV4 Analog VHF 8

Lokalkanal VHF 11

 

Rörliga kanaler

FTV S 17

TV3 VHF 9

Kanal 5 S 15

TV4 Sport S 13

Kanal Lokal Stockholm VHF 6

MTV S 14

TV6 S 10

Kanal 9 S 36

 

Extra kanaler

SVT24 VHF 10

SVT Barn&Kunskap S 16

TV8 K57

TV4 Plus S 18

[/log]

 

Alla VHF-kanalerna har jag fått in men hur får man in S-kanalerna?

Dessa ska ju uppenbarligen finnas i det analoga grundutbudet.

 

Kan en bordsantenn kopplad till kortet vara bättre än en antennkabel som kommer från vägguttaget?

 

Kjell & Company hade en massa bordsantenner, något tips på en inte allt för dyr antenn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...