Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mysko Internet problem


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

Det har dykt upp ett Internet problem på en kompis dator med XP jag aldrig varit med om tidigare på min egen dator.

När man har surfat knappt 5 minuter försvinner kontakten med nätet och det blir Sidan kan inte visas på webbsidor. Startar man om datorn funkar det igen 5 minuter och sedan slocknar nätet igen. Omstart och 5 min igen o.s.v.

Vi har konstaterat att felet inte ligger i uppkopplingen (ADSL) eftersom det fungerar på en annan dator utan problem. Kan det möjligen vara så att det är något med nätverkskortet som har hänt, eller att det är något nytt okänt virus Virusprogramet inte hittar? Provade även att flytta nätverkskortet till en annan ledig kortplats, men det blev ingen skillnad.

Datorn direktkopplas med ADSL modemet, ingen router används.

 

[inlägget ändrat 2008-12-02 00:30:08 av reppson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag får testa lite.

Nu behålls dock inte uppkopplingen tillräckligt länge för att jag skall hinna köra en Online virusscanning eller windows update, men tillräckligt länge för att jag skall kunna ladda hem och uppdatera SuperantiSpy.

Så du tror inte det kan vara något fel på Nätverkskortet då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror inte det kan vara något fel på Nätverkskortet då?
Jag kan inte komma på något fel på ett nätverkskort som skulle ge som resultat att internet skulle försvinna efter 5 minuter, men det är inte omöjligt.

 

Går det att uppdatera antivirusprogrammet fast internet har försvunnit?

Hur länge sedan är det som det här problemet uppstod? Om det bara har gått några dagar och inget annat har installerats (och som fortfarande är installerat) eller avinstallerats så kan man ju försöka med en systemåterställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hade han inte systemåterställning aktiverat men jag provade välja senast fungerade konfiguration dock utan resultat.

Nej det går inte uppdatera virusprogramet när datorn tappar uppkopplingen, men jag hinner uppdatera innan nätet kopplas ner

Problemet uppstod när han städade datorn med Ccleaner, men jag har svårt att tro cleaner orsakat felet. jag använder det själv utan problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte uppdatera virusprogramet när datorn tappar uppkopplingen,
Då är det inte bara DNS-servern som försvinner i alla fall.

 

CCleaner kan väl ha råkat städa för mycket så jag föreslår användning av de backuper som den gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstod när han städade datorn med Ccleaner, men jag har svårt att tro cleaner orsakat felet. jag använder det själv utan problem

Tycker det finns en liten nackdel med detta program, om man inte har lite koll själv, att som Cecilia är inne på, det rensar ibland lite för mycket, finns ju ett flertal områden som den effektivt plockar både det ena och det andra, allt från registret till temporära mappar.

 

Man bör ta för vana, att manuellt gå in i varje avdelning och titta vad den vill rensa någonstans, och gärna bocka ur sådant som man är osäker på.

Men som tur är så finns det en backup-funktion man kan använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...