Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmproblem vid användning av 2 skärmar


Orreman

Rekommendera Poster

Tja!

 

Hjälpte för 2 veckor sedan en kompis att installera ett nytt grafikkort med stöd för 2 skärmar. Han vill nämligen kunna spela spel på den ena (19") och kolla film på den andra (17") samtidigt.

 

Men han har stött på lite komplikationer. Vi installerade alla drivrutiner korrekt, och använde sedan inställningen "utöka windows-skrivbordet till denna bildskärm".

 

Allting funkade bra tills vi skulle prova lite med att använda de båda skärmarna samtidigt... Vi satte igång en film på den mindre skärmen. Samtidigt som filmen rullade så satte vi igång ett spel. Men så fort spelet startades så blir bilden svart på filmen, men ljudet fortsätter att rulla.

 

Detta händer även när man kollar klipp på youtube och liknande. Har provat olika mediaspelare också som VLC, windows mediaplayer etc, men inget funkar.

 

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man fixar det?

 

Tacksam för svar! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirectX (som sköter grafiken för både spelet och videovisningen) kan bara visa bild på en skärm åt gången. Möjligt att det är annorlunda i senaste DirectX, det har jag inte testat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa, om du kan, att inte spela i fullskärm brukar vara de som är problemet. Vill du dock spela i fullskärm samtidigt som du ser på film vet jag inte om de går, har själv aldrig lyckats.. borde ju funkar med dagens teknik tycker man ju...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ni se olika filmer samtidigt på de två skärmarna då?

 

Har inte provat att se film i samtidigt på de båda skärmarna. Men eftersom man kan se film klonat på skärmarna samtidigt så borde man ju kunna göra det även när man utökar till den andra skärmen.. Eller...? =P

 

DirectX (som sköter grafiken för både spelet och videovisningen) kan bara visa bild på en skärm åt gången. Möjligt att det är annorlunda i senaste DirectX, det har jag inte testat.

 

 

Då kanske man ska ta och uppdatera DirectX... Men eftersom kortet är sprillans nytt, kommer det inte med den senaste versionen då?

 

Testa, om du kan, att inte spela i fullskärm brukar vara de som är problemet. Vill du dock spela i fullskärm samtidigt som du ser på film vet jag inte om de går, har själv aldrig lyckats.. borde ju funkar med dagens teknik tycker man ju...

 

Verkar ju mysko... Eller i början så hoppade hela mediaspelaren halvvägs ut ur skärmen när vi körde igång spelet, men då ändrade jag till en högre upplösning i spelet, och då låg mediaspelaren på plats igen, men fortfarande ingen bild, utan bara ljud...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske man ska ta och uppdatera DirectX... Men eftersom kortet är sprillans nytt, kommer det inte med den senaste versionen då?
Microsoft kommer ju med ny DirectX 9.0c varje månad i stort sett.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3

för novembers version, se till att rätt språk är valt på sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tillägga:

Det funkar att se film på båda skärmarna samtidigt, bara man använder olika mediaspelare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...