Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags för handel av RAM-Minne


Loopback

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag kan starta med att säga att jag är fullt medveten om att

detta är inte det första inlägget när det gäller information utav ram minne. Men jag har lurkat lite här och där men jag har inte lyckats få tillräckligt med kunskap för att säkert kunna säga vad jag skall köpa för typ av RAM-Minne.

 

Just nu så ligger jag på 1GB Ram, men det funkar inte särskilt bra när man är ute efter bra spel prestanda. Allt jag nu kan säga om mitt RAM-Minne är detta som är taget ifrån "EVEREST Home Edition"; 1024 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM).

 

Ifall det är nödvändig information så vill jag öka med 2 gb så jag ligger på 3gb. Det vore tacksamt ifall ni skulle göra ett inlägg, att möjligen linka till ett RAM-Minne från tex. komplett.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-01 19:33:57 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara på den säkra sidan så är det bäst att använda ett minne som antingen moderkortstillverkaren eller en minnestillverkare har rekommenderat. För att ta reda på det så behöver man veta datorfabrikat och datormodell om det är en märkesdator (HP, Dell etc) och annars moderkortstillverkare och moderkortsmodell. Om det är det sistnämnda som gäller i ditt fall så bör du kunna få fram den informationen från Everest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var informationen jag kunde få ut ifrån EVEREST;

 

Moderkortsegenskaper:

Tillverkare NEC COMPUTERS INTERNATIONAL

Produkt GA-8I915PMD

Moderkorts ID 01/13/2006-i915P-6A79VG0QC-00

Moderkortsnamn Gigabyte GA-8I915PM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, LAN)

 

Min dator är ifrån 'Packard Bell'.

 

Vet ej ifall detta är till hjälp men mitt

Moderkortschipset är 'Intel Grantsdale i915P'

[inlägget ändrat 2008-12-01 20:41:40 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Crucial förut, men jag förstår inte vad man ska skriva fas 2,

'Select a Product Line'.

 

[inlägget ändrat 2008-12-01 21:22:14 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte skriva något där utan välja den datorserie som din dator tillhör. Vad är det för sorts Packard Bell-dator?

 

Men med Crucial så kan du ju också välja Scan My System på

http://www.crucial.com/uk/store/drammemory.aspx

Då behöver du inte välja något utan ett program (ActiveX ?) installeras som känner av vad som passar i din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gick det nog lite bättre, det här kunde jag få ut av crucial:

 

Each memory slot can hold DDR2 PC2-5300,DDR2 PC2-4200 with a maximum of 1GB per slot.*

 

INFO:

 

Maximum Memory Capacity: 4096MB

Currently Installed Memory: 1GB

Available Memory Slots: 2

Number of Banks: 4

Dual Channel Support: Yes

CPU Manufacturer: GenuineIntel

CPU Family: Intel® Pentium® 4 CPU 3.06GHz Modell 4, Version 9

CPU Speed: 3059 MHz

 

Så vad jag har förstått kan jag använda DDR II. Dock så vet jag inte vad '-5300', '-4200' och 'PC2' betyder.

 

Ifall man ska köpa från tex. dustin.se ska jag gå in på kategorin 'DIMM DDR II ECC'? (http://www.dustin.se/lp_5331_2725.aspx)

 

[inlägget ändrat 2008-12-02 07:34:24 av Loopback]

[inlägget ändrat 2008-12-02 07:41:31 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listar inte Crucial precis vilka minnen, med artikelnummer, som passar i datorn?

 

PS. Med den processorn kan man ju inte få väldigt bra spelprestanda, den är ju fem år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns dock lite osäkert att köpa från någon affär som Crucial, men de kanske är tillförlitliga. Skälet till varför jag fråga om Dustin var för att vara helt säker på att RAMn är kompatibel med datorn.

 

Men när jag ändå har skapat en tråd så kan jag lika bra fråga om kompatibilitet när det gäller processor. Jag var medveten om att min inte var särskilt bra, men som sagt; ifall man ska köpa ny måste den vara kompatibel.

 

Jag vet inte ifall jag behöver utge någon mer information om mitt system för att kunna veta vilken processor som är kompatibel med moderkortet.

 

Dock så kanske det hjälper ifall jag berättar om min nuvarande processor;

 

Processoregenskaper:

Tillverkare Intel

Version Intel® Pentium® 4 CPU

Extern klockhastighet 133 MHz

Maximal klockhastighet 4000 MHz

Nuvarande klockhastighet 3066 MHz

Typ Central Processor

Volt 1.4 V

Status Aktiverad

Socketbenämning Socket 775

 

En vild gissning är att jag kan använda alla CPUs från Intel som har "Socket 775".

[inlägget ändrat 2008-12-02 15:39:02 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa Crucial-minnen från andra ställen, även om Dustin kanske inte har Crucial-minnen. Dustin har däremot ett stort sortiment av Kingston-minnen så då är det ju bättre med Kingstons minneskonfigurator:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

 

En vild gissning är att jag kan använda alla CPUs från Intel som har "Socket 775".
Tyvärr så är det inte så enkelt. Man kan använda de processorer som moderkortet stödjer. Problemet med märkesdatorer är att det kan vara svårt att hitta den informationen, men se om du kan hitta sån information på Packard Bells webbsidor om din dator, eller om du lyckas hitta något på NECs webbplats (eftersom de också verkar vara inblandade).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag kunde hitta på packard bells hemsida som var åtminstone något relaterat till ämnet var CPU information: "Intel Pentium 4 model 524"

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-02 17:22:35 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat lite beskrivningar om CPU-support.

 

Detta var det jag kunde hitta:

 

Socket LGA775

Support Intel® Pentium® Hyper - Threading technology with FMB Performance 2005 support

Support for an Intel® Pentium® 4 processor in a LGA775 socket with a 800 MHz system bus, 2.8Ghz to 3.8 GHz or higher.

Support for an Intel® Celeron® processor in a LGA775 socket with a 533 MHz system bus, 2.8 GHz or higher.

 

Så ifall jag har rätt går det inte att använda denna CPU: http://www.dustin.se/pd_5010128921.aspx

Och denna funkar: http://www.dustin.se/pd_5010145576.aspx??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen Core2Duo fungerar eftersom bara Pentium 4 och Celeron anges i det du kopierade in.

 

Jag är tveksam till om du märker någon större skillnad mellan en Pentium 4 HT på 3 GHz som du har nu och 3,8 GHz som verkar vara det högsta som Pentium gjordes med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att få en duglig spel dator bör jag köpa ett nytt moderkort?

Med tanke på åldern och kompatibileteten på mitt nuvarande moderkort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för din hjälp!

 

Dock så undrar jag ifall alla moderkort/nätaggregage är kompatibla med alla olika sorters CD/DVD läsare och hårddiskar.

 

Ifall jag ska köpa ny data eller nytt moderkort.

 

[inlägget ändrat 2008-12-03 08:25:19 av Loopback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av hårddisk- och CD/DVD-anslutningar, PATA och SATA, där SATA är den modernare. En PATA-kabel är en ca 5 cm bred flatkabel medan en SATA-kabel är 1-2 cm bred och ofta röd tror jag. Så du behöver kolla vad du har i datorn nu och ha ett nytt moderkort som har samma sorts anslutningar.

 

Datorbygge är inte riktigt min grej så jag är lite ute på hal is nu men det finns också olika sorts anslutning på moderkortet för ström, olika antal pinnar i den kontakten, så nätaggregatets kontakt måste passa ihop med moderkortet. Det är möjligt att det finns adaptrar men det vet jag inte.

 

Om du behöver ett nytt grafikkort så kanske det grafikkortet behöver mer ström än ditt nuvarande så att nätaggregatet inte räcker till.

 

Ifall jag ska köpa ny data eller nytt moderkort.
Beror på om man tycker det är kul att bygga ihop en dator och hur viktigt det är att hålla nere priset.

 

Men om du vill gå på spåret att uppdatera/bygga så borde du starta en ny tråd i Datorbygge-forumet för då finns chansen att du får bättre råd än jag kan ge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...