Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FileSystemObject.


mia_sr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar lite över FileSystemObject.

Alla exempel på hur man skriver till, tar bort och kopierar filer så anges sökvägen

f:\Test\XL-Dennis\Test.xls"

 

I mitt fall så kommer jag att vilja kopiera filer från en bildserver till en tempmapp på webbservern för att senare låta bilderna laddas ner.

Kommer det att gå?

 

Jag har läst att vissa webbhotell spärrar möjligheten men det här är inget webbhotell utan två egna servrar.

 

Hur ska jag ange sökvägen för att hoppa mellan servrar?

 

/mia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag benar vidare i problemet.

 

Jag har testat koden som Cluster länkade vidare till och får det att fungera att den räknar filer i både root och i undermappar om man byter till det.

 

<%
fileFolder="\\datornamn\wwwroot\valfrimapp\"
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set f = fso.GetFolder(fileFolder)
Set fc = f.Files
Response.Write(f.Files.count)
Set fso = Nothing
Set f = Nothing
Set fc = Nothing
%>

 

Problem dyker upp när kan försöker att ändra till att kopiera filer från en mapp till en annan. Hur jag än gör så får jag premission denied. Trodde att det skulle räcka med läsrättigheter? Men att kopiera in en fil på ett ställe kanske räknas som att "skriva"?

 

Hittills har jag bara provat att räkna och kopiera från webbservern. Undrar om det kan bli problem att köra detta när det är en mac-dator som det ska kommuniceras med?

Jag ska kopiera filer från mac-datorn och lägga dessa i en tempmapp på pc webbservern.

 

Någon som vill fundera högt?

 

/mia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en att kopiera in en fil på ett ställe kanske räknas som att "skriva"?
Naturligtvis behöver du skrivrättigheter (på den enhet du skall skriva till) när du kopierar.

 

Undrar om det kan bli problem att köra detta när det är en mac-dator som det ska kommuniceras med?
Hmmm... har aldrig hållt på med mac i dessa sammanhang så det kan jag inte svara på. Dock så borde det räcka att du på mac:en (om det nu är källan) har läsrättigheter. Det är på målet (webbservern?) du måste ha skrivrättigheter (NTFS) för den mapp du skall skapa filer.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om din webbserver skall kopiera fil till en mac-dator i nätverket så behöver serverdatorn läs och skrivrättigheter i den mapp där filerna skall skrivas/kopieras.

 

om du använder en mac som klient (den du använder internetläsaren med ) behöver macen inga speciella rättigheter utan räknas som gäst, precis som alla andra datorer som ansluter sig till webbservern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är tvärtom, att pc:n ska kopiera fil från Mac:en och lägga på sig själv.

Men jag tror att det är kört än då för inte går det väl att lägga en ett sökvärde från en sql-sats i en unc-sökväg?

 

/mia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]för inte går det väl att lägga en ett sökvärde från en sql-sats i en unc-sökväg?
Varför inte då?

...eller det beror såklart på vad/hur du menar :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...