Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två skäramar på Windows xp home


Badrock

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en ny tv och vill ha in min stationära data på tvn. Har kopplat datan och tvn med en DVI-HDMI kabel. Jag vill ha så att jag kan använda både den vanliga skärmen och tv-skärmen samtidigt men detta går inte.

Mitt grafikkort stöder dubbla skärmar men det verkar innte som mitt os gör det. (Windoes xp home) När jag startar datan med både skärm och tv inkopplade visas bilden på båda skrämarna tills windows startar. Då blir den ena skärmen svart och på den andra kommer ett felmedelande från windows upp. När jag har använt felsökaren i windows står det att Windows xp home inte stöder dubbla skärmer, Stämmer verkligen detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt XP Home med två bildskärmar, grafikkortsinställningarna var satta till utökat skrivbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den inställningen har jag med men det verkar som att det är windows som bråkar just nu och inte grafikkortet, ingen som vet nån inställning mankan gör i windows så att det kan stödja dubbla skärmar? Uppenbarligen så ska det ju fungera med dubbla skärmar på windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sitter just nu med 2 skärmar - med xp home - det fungerar perfekt, jag har ställt in i bildskärmsegenskaper att "utöka windows till denna..."

 

vad är det du försöker göra, klona, vertical/horisontal span eller utöka ?

 

vad har du för grafik kort ? har du ett nvidia kan du gå in i Nvidias kontrollpanel och ställa in där.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både försökt klona, utöka, vertical/horisontel men det inget fungerar.

 

Har Nvidia och varit inne i Nvidias kontrollpanel men det hjälpte inte det heller. tror inte det är något fel på grafikkortet eftersom det fungerar fin fint ända tills själva windows startar (d.v.s. ca 30 sek.)

 

Desutom står det i felsökaren i windows att Windows xp home inte stödjer 2 skärmar vilket är mycket förvirrande då HE stödjer två skärmar hos nästan alla nadra anvädare vad jag förstår

 

CONFUSED! :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Okej jag fortsätter här istället då, hade tyvärr missat att jag redan hade en tråd i detta forum. Som ni ser har jag haft problemt en längre tid är därför tacksam för svar.

 

Här e felet igen:

Jag vill koppla in två skärmar till min dator. Det är en "vanlig" platskärm och en tv. Skärmen är kopplad med en vga-kabel och tv:n är kopplad med en DVI-HDMI kabel. När jag startar datorn med båda skärmarna går det bra fram tills windows starar (ca. 20 sek) sedan fungerar bara en av skärmarna och det kommer upp ett felmedelande på den fungerande skärmen. När jag går in på felsökning i kontrollpanelen får jag som svar att det ej går att använda två skärmar till windows xp home.

 

Vad jag förstår så är det många andra som lyckas använda två skärmar till xp-home. Mitt grafikkort klarar av två bildskärmar, (har uppdaterat det också). Jag har även ringt till windows för att få hjälp, fick samma svar där att xp-home ej stödjer dubbla skärmar, men dem sa att de kunde hjälpa mig om jag betalade en support avgift på 650 kr. Har ingen lust att betala det så undrar om någon vet hur man använder två skärmar på windows xp home.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte till hjälp men har du kollat denna gamla tråd?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=829469

 

Kanske kan du också koppla DVI till skärmen och VGA till TV?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I tidiga PM från MS stöds ej dubbla skärmar men i senare PM stöds även XP Home edition Jag kunde med Home Edition ha Laptopsskärmen igång samtidigt som TVn innan tv ingången (DVI-D)gick sönder Det kunde åtminstone tidigare vara vanskligt att ansluta en TV till en dator'

 

Vilket servicepaket har XPn

 

Är. det slumpmässigt vilken skärm som fungerar när datorn startat.

 

Kan det bero på att alldeles fel upplösning är vald.Alla grafikkort stöder väl inte olika upplösning på skärmarna.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-28 17:17:11 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade från början sp2 men har uppgraderat till sp3.

 

Det är den skärmen som jag kopplat in först som fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja då är det en aktuell version av Home edition och TVn fungerar.

 

Kanske testa med båda inkopplade före start och även olika upplösningar som båda skärmarna accepterar.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...