Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad för kabel? Dator till HD-Ready LCD-Tv

--GK--

Recommended Posts

Tjena, funderar på att dra kabel från datorn till tv:n =)

Behövs nog ca 10m. Men vad ska man ha för kabel? Finns för många tycker jag.

Är inte så insatt i detta, så hjälp uppskattas :)

Klarar TVn pixelmapping via HDMI är HDMI/DVI valet

Klarar den det inte är VGA valet.

Hoppas på HDMI/DVI då dessa kablar är ack så mycket smidigare.

Läs i manualen till TVn vad den rekomenderar för ingång för dator eller ge oss modell så kan vi snoka reda på vad som passar. Givet förstås att datorn kan ge den typ av signal som passar. Så kanske även ge oss vila portar ut som finns på datorn.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Snabbt svar! :thumbsup: =)

Ja a du, nu vet inte jag vart manualen är men det är en "Sharp Aquos" tv i alla fall, om det sa något..

Känns som det skulle behövas mer info, säg till så ska jag försöka att hjälpa till med det ^^,

denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=124922

Full HD?

Ja, då är HDMI att rekommendera.

Ed: Läser manualen för TVn ovan. Den rekommenderar konstigt nog VGA fast den över VGA max man ta emot 1280x1024!

Nä, HDMI ska det vara.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2008-12-02 20:46:10 av Monshi]

Ja den, fast den jag har är mindre tum, annars verkar det vara samma info =)

Nu till grafikkortet då, det är ett GeForce 8800GTS 640Mb.. och det finns 2uttag i alla fall.. Men det är ju inte HDMI. Så vad ska man ha för kabel? Såg nån HDMI/DVI-kabel är det sådan kabel man ska test på? =)

japp, har du DVI ut från datorn så fungerar det med en DVI->HDMI adapter. Dock får du enbart bild* via denna och får ta ljudet via annan väg om TVn stöder det.

Samt VILKEN:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=k=s31831689

Det kan skilja, ser flera modeller med enbart 1366x768 i upplösning.

*Not, med ivartfall senaste generationen grafikkort från Radeon går det att ta ut ljud via DVI->HDMI, har testat och verifierad med mitt HD4850. Om GeForce klarar detta vet jag inte men tror inte det.

/T

[inlägget ändrat 2008-12-03 09:06:09 av Monshi]

ja du, då blev lite mer tvetydigt.

Man vill helst skicka exakt den upplösning panelen har till TVn. I detta fallet 1366x768. Om man skickar rätt upplösning behöver TVn ej skala om bilden vilket ger absolut bäst kvalité

Enligt manualen klarar den via VGA 1360x768, dvs det fattas sex pixlar i bredd. Vad den klarar via HDMI hittar jag inte i manualen konstigt nog men troligtvis enbart de olika fastslagna HD-upplösningarna, ex.v. 720p, 1080i, 1080p.

Men du har väl en monitor till datorn idag? Och en kabel till denna? Testa med denna, vad det nu är för sort, och se hur bilden blir, vilka upplösningar som fungerar.

jag tror att VGA ger bäst bild i detta fallet, 1350x768 är nära skärmens upplösning, bra mycket närmre än HD-upplösningarna.

/T

• 4 weeks later...

Fick en Xga-kabel i julklapp.. Vad är det för skillnad på den och en Vga? =D..

Har fått för mej att jag behöver en adapter av någon typ då den kontakten var precis lika stor som uttaget på Tv:n, så kabeln passade ju inte, vad ska man ha för adapter eller löses det på annat vis? =)

Ska jag ha Xga eller ska jag försöka byta till en Vga?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...