Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta grafikkort på min hp-dator


ikebana

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver hjälp angående byte av grafikkort till min dator. Jag har läst igenom några trådar här på eforum men blir inte riktigt klok på vilken typ av grafikkort jag har och vilken typ jag borde skaffa mig.

 

Min dator:

 

Hp Pavilion Media Center

Produktnamn: m7360.se

Processor: AMD Athlon 64 Processor 3500+

Minne: 2GB

 

och Grafikkort:

 

NVIDIA GeForce 6200SE TurboCache

DAC-typ: Integrated RAMDAC

Minnesstorlek: 256 MB

Plats: PCI Slot 1 (PCI bus 1, device 0, function 0)

 

Jag antar att jag är ute efter om jag kan köra med PCI-Express eller inte. Datorn är i sig inte speciellt dålig, men grafikkortet är hopplöst, så någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig att klura ut svaret!

 

Tack på förhand/ Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den har en PCI Express x16 port.

 

Begränsningen ligger nog snarare i vad för nätagg du har, hur starkt det är. Samt att matcha kort med processor. Gissar på ett nätagg på 350-400 W. Kontrollera och ge oss även vad det klarar över 12 V. Du får alltså öppna datorn och se om det finns en läsbar etikett på nätagget med dessa uppgifter.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i det här diagrammet med gamla grafikkort är 6600GT ungefär 3ggr snabbare än 6200.

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/2006/index.html?model1=542&model2=540&chart=196

I det här diagrammet med mer aktuella grafikkort är Radeon 2600 Pro

lite mindre än dubbelt så snabbt som 6600GT.

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=722&model2=1066&chart=275

Ett 2600 Pro borde alltså bli kanske 4 till 5ggr snabbare än det du har idag.

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20081112/

men som redan sagts ett "snabbare" kort än 2600Pro

(som borde gå med ditt nätaggregat)

så kan det behövas nytt nätaggregat med mer ström Ampere = A på +12V.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag öppnade datorn och tittade på etiketten. Detta är uppgifterna:

 

Bestec, Rev: CCR

Model: ATX-300-12Z

Input: 100-127V ~ 71, 200-240V~4A

60/50 HZ

 

Outpot: +12V - /19A

300W Max +5V 30A

+3V 28A

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka uppgifterna, (om de säger något)

 

jannejanne:

 

Jo jag vet att mitt kort är fruktansvärt långsamt, det har jag fått erfara :) Jag är inte ute efter det värsta på marknaden direkt, för det klarare väl inte burken av. Men jag vill kunna spela spel med hyfsad upplösning samt får det gärna vara HD/Dvi kompatibelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300 W, nä, du har jag inget förslag. Stålis, Rn eller kanske Jannejanne...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 A på 12 V = 228 W

Inte omöjligt.

 

Som exempel - Radeon HD 3850 behöver nog 350-400 W...

 

Kanske kanske kan det räcka med 300 W men att dra nära max watt ut ett nätagg ofta kan ge problem. Samt ditt agg är några år gammalt så vem vet hur bra det mår?

 

3850 borde passa mot din CPU dock, tror jag.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en AMD 64 3000+ 1,8GHz@2,2GHz + Geforce 6800GT på ett aggregat med 15A på 12V. Utan något direkt strul.

 

Cecilia kör ett 4850 på ett aggregat med 18A på 12V.

Så frågan är ju hur bra kvalité det är på dina 19A.

Är det lite bra kvalité som på Cecilias 18A så vet du var gränsen går.

4850 är ett bra kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men 4850 på 300 W...mmh

 

Jag lyckas inte unikt identifiera processorn i datorn men antingen har den en teoretiskt max effekt (termisk) på 67 eller 89 W.

3850 ligger väl kring 80 W

kringutrustning, normalt, kring 50 W

vilket ger

220 W.

Men detta säger egentligen inte så mycket för enligt dessa beräkningar skulle ett 4850 och fungera med sina 110 W. Samt datorn skulle aldrig klara av att dra nytta av alla kraft i 4850, bortkastade pengar.

 

men, en någorlunda matchande processor i effekt (?någon, bekräfta)

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_3850_IceQ3/23.html

 

ger med 3850 i vila 135 W, medel (under arbete) 195 W och max 210 W

 

Kan gå, kan gå... Men kanske finns annat kort som passar bättre?

 

Å andra sidan, ett överbelastat nätagg orsakar vanligtvis inga skador på datorn. Det kan ske, men vanligtvis inte. Istället startar datorn spontant om eller låser sig när spänningarna börjar fluktuera. Vanligtvis.

Givetvis, om ett nätagg pressas hårt så finns risken för ett komplett haveri med kortslutning och spikar som resultat. Men troligtvis fluktuerar som sagt strömmen först (nedåt) och datorn startar om/låser sig.

 

Jag skriver mig med dessa sista ord fri från eventuella felköp/skador som kan uppstå av texten ovan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har ett ganska risigt aggregat alltså, men kan jag helt sonika köpa ett nytt för att datorn ska klara av ett hyfsat grafikkort?

 

Eller bör datorn ses som en kasserad produkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det beror väl på vad du vill använde den till.

 

Vill du chansa lite så kan du alltid köpa ett 3850, eller kanske ett lite långsammare kort. Jag tror nog att du för under en tusenlapp kan få den där datorn att leva ett tag till.

 

3850 kostar väl idag cirka 600 -700 kr. Om du nu inte tror på ditt nätagg så finns det hyfsade att få för 500 kr. Men som sagt, 3850 kan fungera.

 

Du kan alltid leta reda på om det finns test med liknande rigg som din med ditt nuvarande kort och se om de mätt upp hu mycket kortet drar. Tycker mig hitta siffror med max kring 200 W, dvs 10 % från min uppskattning.

 

Nä, detta är svårt....

Ett test med 3850:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-3850-review-diamond-viper-ruby-edition-512-mb/4

259 W max.

Fast det hela beror ju på hur lasten är distribuerad och kvaliten på nätagget.

Det är svårt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det verkar sannerligen inte lätt. Datorn är ju faktiskt inköpt 2006 har jag för mig, men det är mycket som har krånglat med den. Dvd-brännaren behöver bytas ut då det inte finns några nya drivrutiner att tillgå. Den låter som en dammsugare när jag exempelvis spelar upp stora filmer (högupplösta filmer).

 

Man blir ju lite tveksam till om den är värd att hålla på och uppgradera. Det jag vill ha datorn till är väl spela spel, musikproduktion och att den klarar av högupplösta filmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dvd-brännare behöver inga särskilda drivare utom den som ingår i xp

 

kan oljudet bero på att datorn behöver rensas från damm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright, men brännaren fungerar dock inte fläckfritt om man säger så :), har googlat rätt mycket på den och det verkar som många med mig har problem med den.

 

Jag rensar den från damm titt som tätt. Men brorsans dator lät också som ett kraftverk innan han bytte ut grafikkortet. Efter bytet blev den mycket tystare.

 

Nej dilemmat för mig är ju om den är värd att lägga mer pengar på. Ni verkar ju tveksamma på om datorn klarar ett hyfsat bra grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med brännare kan det ibland hjälpa att uppgradera firmware... min 4 år gamla började plötsligt betee sig helt underligt men av nån anledning sköter den sig efter uppgradering.

 

Och inte helt lätt för dig att bestämma dig för uppgradering av grafikkort med så pass osäkra jokrar med i leken... som surfdator borde den ju duga gott i åratal till dock

 

[inlägget ändrat 2008-12-02 12:02:01 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som surfdator duger den mer än tillräckligt, men som speldator är det dåligt. Den klarar inte ens spel som är äldre än datorn med hyfsad upplösning. Självklart ska man vara nog med vad man köper, när man köper. Men ärligt talat så trodde jag inte att grafikkortet skulle vara så långsamt när jag köpte datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag upprepar frågan. Kan jag köpa ett nytt nätaggregat för en 6-700kr och då välja ett bra grafikkort, eller måste jag ta hänsyn till processor, internminne och modekort också?

 

För nog säcker väl inte datorn ihop om jag, för att vara på den säkra sidan, köper ett nytt aggregat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nytt nätagg är inte svårt att köpa. Dock lite krångligare att installera då man i princip måste plocka isär datorn helt.

 

Fast som sagt vad gäller grafikkort, det finns ingen poäng med att satsa för högt för då blir processorn och minnet den stora flaskhalsen i spel.

 

Jag är än nyfiken på vad ex.v. RN har att säga...finns några här som är mer kunniga om grafikkort än jag. Kanske finns annat som passar i din datorn utan nytt nätagg. Samt kanske ditt nätagg klarar ett 3850 vilket är så snabbt som du absolut max bör gå.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till bara.

 

Vilket 3850 kort är det ni syftar på? Söker jag på pricerunner dyker det upp en mängd kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket? Ett av dem... finns sååååå många tillverkare.

och pricerunner? Prisjakt rekommenderas

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s31816959

samt egentligen hitta ett pris, produkt samt butik om lockar. Exempelvis detta:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388725

men lite dyrare än jag trodde...

 

Men kanske kanske du ska sikta lägre. En recension med 3450 och 3650 men även jämförda med 3850. Kostar mindre, presterar sämre, drar mindre ström men är säkerligen lyft jämfört med ditt nuvarande.

 

ja du, jag vet inte, 3850 är ett bra mellanklass/budgetkort. 3650 är ett billigt och inte alls snabbt.

 

Samt, din CPU är inte så snabb heller...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tveksamt om jag vill hålla på och uppgradera, och bli missnöjd med resultatet. Om datorn inte pallar, eller knappt pallar 3850-kortet, är det kanske bättre att hålla hårt i slantarna och satsa på en helt ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tveksamt om jag vill hålla på och uppgradera, och bli missnöjd med resultatet.

Nog finns det mer att klämma ur din dator så att du knappast blir besviken..! Men det förutsätter givetvis nåt annat än kontorsgrafikkortet den har nu.

 

Jag har faktiskt mätt med liknande konfigurationer som din och då med som allra snabbast 8800GTS 640MB:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1062981#1063336

"(lillebrorsan har gammal dator, A64 3400+ m m, som i 3DMark03 gav ca 12500 poäng med X1950Pro AGP "snacka om att processorn bromsar", tänkte jag... moderkortet gick för en kort tid sen sönder varefter han köpte nytt med PCIe-port i vilket jag monterade ett 8800GTS 640MB, och vips var poängen i samma benchmark uppe i 26000!!)"

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1056146#1063534

"Jag har testat lillebrorsans 3400+ tillsammans med 8800GTS 640MB vilket prestandamässigt idag motsvaras av 9600GT; 3DMark-03 gav då ca 26000 och -06 ungefär 5900 poäng. Med tanke på hur mycket 3400+ bromsar 8800GTS bedömer jag att poängställningen med HD3850 hade blivit precis lika hög..."

 

Men så snabbt som 8800GTS är onödigt – Även om det med 3400+ så i 3DMark06 då har blivit ca 5900 så har poängen med den snabbare X2 4800+ istället blivit ca 7900 eller nästan 34% högre. Den långsammare processorn stryper alltså detta grafikkort så pass...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=957706#957726

 

Jag skulle sammanfattningsvis säga att Monshi gav ett bra förslag om HD3850 så därför behövs inte jag i den här tråden. :-) Men kanske vill du ändå hellre satsa på det nyare HD4670...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374861

...för om nu 19A på 12V stämmer så borde det inte vara några problem.

 

[inlägget ändrat 2008-12-03 01:47:54 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...