Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk problem


Hodjja

Rekommendera Poster

Hej hej! Jag försökte koppla in en till hårddisk(intern) till min datorn idag . När jag kopplade in den och satt på datorn så la datorn av innan windows hann starta, vad är felet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för sorts anslutning till hårddisken, SATA eller PATA?

Fungerar datorn igen när du tar ut hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är pata. Svar ja, datorn funkar efter jag kopplat ur hårddisken. Datorn funkar ju även när jag har i hårddisken, fast bara 10 sek typ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master and Commander, snarare Master & Slave?

 

Sitter dom på samma kabel, den längst ut byglas som master; den innanför som slave. Ditto om den sitter på en annan pata-kabel. Eller Cable Select på båda om man så föredrar

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag. På den hårddisk jag ska sätta in finns också windows xp, tror du att det har något med det att göra? Känns som att det inte ska ha någon betydelse. Kanske inte datorn orkar med 2 st? Men de borde den ju göra. Hmm, jag vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet funnet

 

Om ditt bios medger kan du testa att ställa det till boot från den disk som satt i datorn innan

 

[inlägget ändrat 2008-12-01 21:12:12 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS varierar mellan olika datorer så svårt att ge en exakt beskrivning, men svara på det här först:

Vilken av hårddiskarna är byglad som Master, den som har suttit i datorn hela tiden eller den nya?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer till BIOS-inställningarna genom att trycka en särskild tangent precis när datorn startar. Det brukar stå på första skärmbilden vad man ska trycka på, t ex Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order. Om det inte står så får man läsa i datorns manual.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där letar du efter Boot order, priority, sequence eller något liknande och i den listan ser du till att rätt hårddisk kommer först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...