Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Damm = kan förstöra hårdvara utan överhettning?

Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjena!

Har en kort fråga med eventuellt långt svar...

Kan damm förstöra hårdvaran i en dator (som t.ex. fläktar)? Eller är det bara om hårdvaran blir överhettad den riskerar att gå sönder?

[inlägget ändrat 2008-12-01 13:11:25 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett att fläktarna fått stryk av damm.

Däremot såg jag i en tråd vid tiden av Geforce 6800GT att skribenten fått sitt 6800GT förstört pga av damm => överhettning.

Så mina 3 följande byggen har haft insugsfläktar i botten (moddat)

Datorn placerad på en träskiva ca 30x80cm

Träskivan på 2 nedåtgående gavlar 20x30cm

Hål för fläktar i träskivan.

Och på det sista bygget 6 st insugsfilter till bil placerade i ett U under träskivan. Innan det 3 filter, innan det 1 filter men märkt det är rätt stort motstånd i filtren.

Om nu elektroniken överhettar och förstörs så kan självfallet också elektroniken i fläkten och på tex grafikkortet överhetta och förstöras.

Och sen är fläkten kass.

Länk till kommentar

Det korta svaret är: ja

Det längre svaret lyder: Ja, damm kan skada. Dels kan det om du har otur (rätt mycket otur t.om) orsaka kortslutningar men sen är det naturligtvis också så att genom att det gärna fastnar där du vill ha luftflöde så kan det minska luftcirkulationen och därmed påverka hur mycket fläktar och annat måste jobba för att hålla temperaturen på en behaglig nivå.

Tittar du på en fläkt som gått några år utan att någon städat datorn ser du också hur det kommer att ha fastnat en massa skit på fläkten, det kan göra motståndet högre och korta livslängden på fläkten.

Det behöver dock inte skada nämnvärt, och tar du fram dammsugaren och suger rent datorn så är risken förmodligen större att du skadar något. Föreslår att du blåser ren den och sen dammsuger rummet dit du blåste dammet.

Länk till kommentar

Okej, jag har nämligen nyss köpt en dator med chassit Antec Twelve Hundred som har mängder med fläktar. Allt damm tycks samlas längst fram i ett filter (det var totalt igendammat nu bara efter 2 veckor), dock har jag sett att det ligger ett tunt lager inuti datorn då jag kan se in i chassit utan att öppna det. Datorn står på golvet och rummet är för litet också, strävar efter ett större rum och kunna höja upp den från marken ca 30 cm eller mer...

Ni vet inget om Antec Twelve Hundred är damm anpassat?

Länk till kommentar

Damm är inte riktigt så farligt som man kan tro. Det finns fullt av datorer underjord som går och går även om livslängden på komponenterna kanske inte blir lika lång som hemma i vardagsrummet – Mikrodatorn hade en artikel om IT-infrastrukturen i Kirunagruvan för ett år sen eller vad det kan ha varit. Komponenterna har ju lackade ytor så faran av damm är mera indirekt såsom att de går varmare och/eller att mekaniska fel uppstår i fläktar som sätts igen av hårstrån etc.

Allt damm tycks samlas längst fram i ett filter (det var totalt igendammat nu bara efter 2 veckor),

Så är fallet med mitt chassi också, ett Antec Nine Hundred med fläktar överallt, men är inget jag bryr mig om då det dras ut lika mycket damm som det sugs in. I själva verket samlas det i den lådan mindre damm än i en konventionell sådan... Men visst får man lov att öppna emellanåt och avlägsna damm så att det inte blir alldeles för mycket, precis som man bör göra med alla datorer.

Ni vet inget om Antec Twelve Hundred är damm anpassat?

Att exempelvis dammanpassa i bemärkelsen "stänga ute damm" hade i alla fall blivit svårt för det skulle samtidigt ha inneburit att ingen kylluft heller fick släppas in. Nog hade det säkert gått att bygga ett hermetiskt tätt chassi – tänk bara på en hårddisk – men det skulle också betyda ett mycket varmt sådant.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...