Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet i trådlösa internätet ...


niels henrichsen

Rekommendera Poster

niels henrichsen

För att starta det trådlösa äventyret går jag till http://192.168.0.1 och hamnar i min router /en D-Link/. För att komma vidare använder jag mig av admin & enter (ingen kod!). Så startar det hela. Nu ställer jag in hela alltet - inte minst anslutningskoden. Komplicerar jag denna kod gör jag det jäkligt för den, som vill in och surfa på min bekostnad. Helt klart!

 

Men ... Om jag nu slarvar med admin/entrekoden efter '192.168.0.1'? Då kan vem som helst inom tekniskt räckhåll gå in i min router och ändra anslutningskoden.

Vad händer då? Eller vad kan hända?

 

Adminkoden bör väl vara minst lika viktig som anslutningskoden?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid byta lösenordet i inloggningen!

(enter) är det första man testar!! efter 'admin' å lösen 'admin'

och ett lösenord skall alltid vara minst 8 tecken eller mer..

 

Adminkoden är nästan det viktigaste förutom krypteringen...

 

Sedan ska man alltid aktivera säkerhetsinställningar = kryptering (se manualen),

Sedan bör man nog stänga av SSID att inte skrika ut vad din router/nätverk heter,

Sedan om man har 'Paranoja' och det bör man nog ha om man har trådlöst, är att knappa in vilka 'mac-adresser' som får ansluta sig till routern.

 

Då bör du nog klara dig från objudna gäster.

 

Men om du inte gör detta, kan vem som helst inom minst 500 meters avstånd utnyttja din uppkoppling, samt även konfa om din router att släppa genom mer än du vill!

 

Och då finns det stor risk att din internettoperatör kontaktar dig och påtalar problem....

 

Jag måste nog vara fräck och påstå:

'om man inte har kunskap att installera en trådlös router, bör man nog inte skaffa sig det'

 

 

PS. Jag har nog paranoja, har ej trådlöst, bor i hyreshus...

I bokhandel finns det en bla en bok som heter:

'Trådlösa nätverk WLAN i praktiken',

min köpte jag för 5 år sedan vet inte om den finns fortfarande?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag tycker du behöver göra är att använda kryptering av bra slag: WPA2 eller WPA (om WPA2 inte finns).

 

Anslutningskoden (kan kallas lösenord, passphrase m m) ska vara lång (gärna säg 15 tecken) och INTE vara sammansatt av ord som kan slås upp i en ordbok. På så vis är WPA2 till dags dato inte möjligt att knäcka på annat sätt än att man råkar gissa rätt.

 

Eftersom WPA2 är så pass bra är resten (dölja SSID, begränsa MAC-adresser m m) inte något som höjer säkerheten på något speciellt sätt, det gör det däremot krångligare att använda nätverket (när du ska koppla in en ny dator t ex).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...