Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Platt-TV med inbyggd dator


Jonny Andersson

Rekommendera Poster

Jonny Andersson

Jag vet inte riktigt var det här hör hemma, så det fick bli det här forumet. Men i alla fall, en tanke jag har fått är varför inte någon börjat bygga in en komplett dator i en platt-TV?

 

Dagens bärbara datorer är ju minimala (tunna) numera och trots det lika fullspäckade med funktioner som en kraftfull stationär dator och med så lite plats som de tar upp så borde det ju vara fullt möjligt att bygga in en sån dator i bakstycket till en platt-TV. En platt-TV med en liten hårddisk för OS och de program man vill köra som t.ex. en TV-applikation typ Hauppauges WinTV, en webbläsare och lite sånt. Med några USB-portar så det går ansluta extern hårddisk för foton, musik m.m. och en Blutooth hub för mus och tangentbord via Bluetooth, ljudutgång och mikrofoningång för att kunna köra videosamtal via t.ex. Messenger, och nätverksport så skulle allt som behövs kunna finnas där istället för att man ska behöva ansluta en bärbar eller stationär dator och behöva kladda med alla de sladdar som följer med det. Det skulle nog bara blir så mycket enklare istället. Och med dagens priser på bärbara datorer så borde det ju inte behöva höja priset på TV:n med mer än kanske typ 5 000.

 

Varför är det inte någon som börjat tillverka något sånt här än? :) Eller det är det kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är något liknande i alla fall.

http://www.idg.se/2.1085/1.193822/elegant-pekskarms-pc-som-garna-hangs-pa-vaggen

Mer dator än teve, men det visar att det är på gång i alla fall.

 

Eee Box finns ju separat för också

http://www.idg.se/2.1085/1.190216/test-asus-eee-box---en-snabb-lattviktare

Om du inte vill att den ska synas över huvud taget kan du i stället använda den medföljande monteringsplåten som passar till de flesta förekommande platta bildskärmars baksida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Nja, en skärm på 16 tum känns en aning för lite för att man ska vilja sitta och se på den från soffan tre meter längre bort : )

 

Men visst, det är ju lite åt rätt håll åtminstone och det vore konstigt om det här inte kommer så småningom och blir något som många kommer vilja ha. För det är när man kopplar en dator till en stor platt-TV som jag tycker att det börjar bli någon mening med den. Och det måste vara en dator som ger alla de flexibla möjligheter det innebär av att kunna surfa, kolla på webb-TV och köra grup-videochatt genom Messenger m.m. som man får med en riktig dator med en vanlig Windows-installation. T.o.m. en dvd-spelare som inte är större än de som sitter i en bärbar dator borde kunna gå att klämma in så att man matar den vertikalt från sidan på bakstycket på 40-tummaren : P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det dyker ju upp TV-apparater som hämtar väder och annat från nätet. Likaså finns det TV med slot-in läsare för Bluray. Det finns de som kan spela upp video, trådlöst eller via USB.

 

ja, sök på DLNA för det senare :)

Samsung har några fina LCD-apparater där DLNA stödet börjat implementeras. Dock med de vanliga begränsningarna om exakt vilka filformat som stöds.

 

Sedan finns det TV-apparater med inbyggd webbkamera, något svenskt företag som skapat en videokonferens-system som ska vara enkelt att hantera. En TV lämpad för din gammelmormor som du vill ha kontakt med kanske.

 

Allt i en TV? kanske kommer, men allt extra kostar. Och en integrerad lösning finns det risker med. Ju fler delar, ju mer som kan gå sönder.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Tack för tipset! Men själv nöjer jag mig bara med en riktig dator som ger flexibiliteten att installera de program som kan vara intressanta att använda på TV:n. Inte ordebehandling då precis men absolut en webbläsare, en bra DVD player, en chattklient för videsamtal typ Messenger m.m.

 

Det händer ju en hel del som t.ex. de här DLNA som du tipsade om och det kommer små minidatorer som passar in bättre i vardagsrummet. Men fortfarande är det lite som att köpa en DVD-spelare för x antal tusen istället för att kunna kolla på DVD-film på TV:n istället för att göra det via en dator med en inbyggd DVD-spelare för 200:- och som man sen kan göra så mycket mer med också än att bara kolla på film.

 

Och jo, det bästa och finaste, och antagligen enklaste, vore ju om det vore helt integrerat i TV:n precis som de packat in allt på ett snyggt sätt i tunna bärbara datorer. Men visst, går grafikkortet sönder i en bärbar dator så är det u inte så kul och samma problem är det då förstås i en "dator-TV". Å andra sidan kanske en del av de problemen minskar eftersom den datorn ju aldrig kommer flyttas runt så som man ofta gör meden bärbar dator.

 

En annan sak man kan fundera på är om man ska ha ett tangentbord eller eller en fjärrkontroll, och jag vet att många skulle säga en fjärrkontroll, men jag vill ha ett tangentbord och mus. Det är det jag har nu och det behövs för att kunna skriva in adresser för webbläsaren och när man chattar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...