Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera bios?

Philip123

Rekommendera Poster

Hej. jag undrar hur jag uppdaterar mitt bios.

Har ett MSI K9N6PGM2-V

har läst lite och märkt att DOS ska vara det säkraste så jag har skapat ett MS-DOS startdiskett men kan inte lägga in den sista filen pga av lite plats

Filerna heter AFUD4239 och det är en .exe fil och nästa heter A7309NMS.900

Hur ska jag göra?

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag använde MSI Live Update när jag uppdaterade mitt BIOS:

http://snipurl.com/6xsdi (förkortad länk)

Fungerade suveränt för min del. :)

Tycker det verkar lite väl omständigt med disketter, och sedan är risken att man manuellt väljer fel version rätt stor också.

Lite fjärilar i magen trots allt. Går det åt skogen så gör det det rejält.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Länk till kommentar

Om du aldrig uppdaterat Bios förut föreslår jag nog ändå att du använder dig av Live Update. Just MSI har jag ingen erfarenhet av men motsvarande verktyg från andra moderkort har jag god erfarenhet av (numer iaf)

EDIT: I may be slow... :)

[inlägget ändrat 2008-11-29 20:47:19 av 2Many2]

Länk till kommentar

Okej för det är så att jag tror att det är fel på mitt ram minne och Misco föreslog efter att ha felsökt mitt minne utan att hitta fel att jag skulle uppdatera BIOS för att återgärda problemet. Felet med minnet är att datorn hänger sig utan anledning, startar om sig själv och får ibland blue screen.

Länk till kommentar

Om jag generaliserar och ironiserar en smula har supportavdelningar världen över samma favoritkort att spela: Formatera/installera om. Uppgradera ditten och datten. Etc etc.

Jag ser inte på MSI vilka fixar som nyare Bios ska innehålla så jag har ingen aning om huruvida Miscos förslag är relevant.

Har du minnesproblem tycker jag du i första hand ska ladda ner och köra testprogram för minne; tror att http://www.memtest.org/ är ett som ofta rekommenderas (säg gärna emot mig ni som kan detta)

Och naturligtvis bara använda minnen som är specade för just din dator

(Re. Bios så bryter jag ofta själv mot regeln "funkar det så rör det inte", jag vill alltid ha det uppdaterat)

[inlägget ändrat 2008-11-29 20:58:40 av 2Many2]

Länk till kommentar

okej, körde memtest innan jag lämnade in minnet på misco och hittade massor med fel och jag tyckte då det verkade konstigt att Misco inte hittat några fel i sökningen. och jag kan inte formatera med det minnet som krånglar för de hinner aldrig bli klart innan det blir blue screen osv. :S

Länk till kommentar

Stefan Eklinder

Föreslår att du köper nytt minne/nya minnen. Dåligt att Misco inte rekommenderade det om du nu talade om vad du gjort innan du lämnade in minnena för test hos dom.

En BIOS-uppdatering lär aldrig göra dina minnesfel bättre. Snarare tvärtom kommer det att fortsätta med bluescreen och andra fel tills du byter ut minnena.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Länk till kommentar

köpte ett uppgraderings paket från komplett med processor moderkort och ett 2 gigs ddr2 minne på 667 mhz, hade datorn i ca tre månader när jag skulle sätta i ett ddr1 minne som inte passade vilket jag inte märke i mörkret så jag bara tryckte på och det var då det började krångla som efter ett antal blue screen slocknade skärmen, musen och tangentbord. jag köpte ett nytt minne som var ett exakt likadant som innan, nu funkar datorn men den hänger sig och jag får blue screen. datorn funkar felfritt med ett 512mb minne jag lånat. så antingen är det för att Misco inte vill ge mig garanti lr så måste jag uppdatera bios :S

Länk till kommentar

knökade in fel minne från början men då gick minnet sönder så jag beställde ett nytt lika dant som det var i upgraderings paketet från början och datorn funkar ju men den krånglar, jag tror att det är minnet som är defekt men misco kunde inte hitta några fel på det medans jag hittade 288 errors efter ha kört memtest 2 ggrs

Länk till kommentar

eftersom det är ddr2 minne i datorn får ju inte ett ddr1 plats efter som den där stick prylen som gör att det passar inte sitter på samma ställe, de såg inte jag då så jag bara tryckte på när jag skulle sätta i ett extra minne och det var då orginal minnet gick sönder, jag köpte ett nytt men det krånglar lite, får ju blue screen och så

Länk till kommentar

been there, done that... skönt att höra att fler gör samma struntfel :) Kanske använde du dock mer våld är jag och skadade minnessocklarna? Isf...

Länk till kommentar

Mm kan va så men då borde det ju vara samma fel med vilket minne jag än sätter i lr? för jag har fått låna en 512mb ddr2 o då funkar den utan några problem

Länk till kommentar

såhär är det, hade ett 2 gigs ddr2 från början, sen fick jag för mig att knöka in ett 512mb ddr1 som inte passade men jag tryckte in de ändå, datorn började cepa sig och minnet la av, fick låna en 512mb ddr2 av en kompis för att se så att det var det som var fel, satte i det lånade och den funkar fint. Kag beställde ett exakt lika dant 2 gigs minne som jag hade men när jag fick hem de och satte i det krånglade datorn, den hänger sig, jag får blue screen osv. jag tar ur det minnet o sätter tillbaka det lånade och den funkar bra igen.

Länk till kommentar

So Holmes... problem solved :) Glöm Bios, glöm memtest, ta Misco i hampan (om bef. Bios stöder total storlek på RAM förstås... )

[inlägget ändrat 2008-11-29 22:35:52 av 2Many2]

Länk till kommentar

Försökte använda mig utan MSI Live Update men den hittade inga BIOS uppdateringar till mitt moderkort :S

Länk till kommentar

Mm :P men tror jag har löst problemet :S ändrade frekvensen på minnet från 667 Mhz till 533 och nu funkar det :S

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...