Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator låser sig när jag kollar på film.


Digital_orf

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag kollar på film, oavsett program, så kan datorn helt plöstligt låsa sig, ljudet fortsätter men bilden blir alldelles svart eller konstigt mönstrad. Ibland kan man genom att trycka på avstängningsknappen komma till vänteläget och sen tillbaka till windows och då få tillbaka bilden. Igår gick detta och då fick jag felmeddelandet, bildskärmsdrivrutien nvlddmkm slutade svara och har återställts. hela bilden var då fylld med små små svarta prickar och startade man en filmfill så var den helst svart.

 

Snälla hjälp mig, otroligt irrriterande.

 

MVH Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss låste sig datorn när jag INTE tittade på film och det såg likadant ut som det brukar. Ser nu att temperaturen är 81 grader. Är det mycket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte så farligt för grafikkortet. Men kanske högt för att vara så pass låg belastning? Låter experterna avgöra...

Temp för CPU bör enligt jannejannes bild komma precis ovanför GPU Temp... en rad som börjar med Intel eller AMD

 

[inlägget ändrat 2008-11-29 20:21:35 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKej, ja jag har ingen CPUFAN flik men vid MAD så har core 0 och 1 55 grader plus/minus ca en grad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att själv köra progget och det var kanske en smula mer kryptiskt än Everest :) Min CPU-temperatur hittar jag under TMPIN2...

 

Vet inte vad du har för processor men på en lite äldre Intel (som min) så är 60 grader gränsen för när värmen upphör att vara hälsosam

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så runt 80 på GPU och runt 55 på CPU fast du inte kört filmer, spel etc mer krävande saker på ett tag? För mig låter det iaf ganska högt (jag ligger ca 20-25 grader lägre på båda)

 

Kan det vara så att din dators innanmäte bebos av dammråttor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nja hag kikad elite lite film, men det såg ut att vara så högt innan jag kiakde filmen, brukar iof inte vara särskilt duktig med att stänga av datorn vilket jag kanske borde bli flitigare med att göra då det är en laptop. har aldrig öppnat en laptop...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det iaf ganska högt

tycker jag med!

 

Är datorn några år gammal, samt var state of the art på sin tid ? sådanna datorer blir oftast mycket varma och när dem sammlat tillräckligt med damm så blir dem tokvarma :thumbsdown:

 

Du har väll 2 altenativ:

 

-köp en laptop kylplatta, kanske sänker temperaturen med 10 grader, mer eller mindre beroende på moddel och din dator.

 

-Dammrensa din dator, läste att någon andvände damsugare, kanske fungerar som sista utväg i alla fall, Men akta att suga för hårt så fläcktarna pajar, då är datorn definitivs körd, sen så finns risken för att skapa ESD vilket "dödar" dina komponenter, kaknse inte direkt, men det kan förkorta livstiden.

MEN sen så tror jag inte det märks, om datorn konstant ligger på TOKHÖGA grader så är det sälla bettre, dessutom så krachar den ju även utav värme och blir mer eller mindra funktionsduglig:thumbsdown:

 

såg att det fanns luft på tub, du kan ju köpa en och försöka blåsa rent i fläcktarna. Den borde även gå med en handpump!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tryckluft på burk finns på t. ex. Clas Ohlsson och har fördelen att vara "torr"; vet inte hur mkt fukt som finns i luft från en vanlig kompressor men möjligen mer än nyttigt?

Jag brukar använda dito burk för att blåsa rent såväl fläktar som kylflänsar etc (kompletterad med en gammal tandborste... jupp). Har här på eForum fått tipset att då se till att inte fläkten kan snurra (tandpetare funkar för mig) eftersom man tydligen annars kan sätta mer snurr på den än lagren håller för

 

[inlägget ändrat 2008-11-29 21:48:48 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt hindra fläktarna varva upp när du gör den rent genom att suga blåsa. Brukar sätta en pinne eller liknande i fläktarna så de inte börjar snurra.

När fläkten snurrar så kan den ju fungera som en generator och ge spänningar långt över vad fläktelektroniken tål.

Men jag har aldrig gett mig på en bärbar, bara stationära.

 

Som jag uppfattat det har du ett nVidia grafikkort och nVidia har haft stora problem med överhettning av sina grafikchip, som jag uppfattat det i 8xyz serien, exempel Geforce 8400, (har själv ett 8800 i en dator så jag är inte glad)

Orsaken är att på grund av temperaturändringar vid start och stopp lossnar grafikchipet internt från den del "kapseln" som ska kyla chipet mer och mer med tiden. Varpå chiptemperaturen stiger.

 

Har du garanti kvar, utnyttja den.

Har du inte garanti kvar, försök gör ren den.

Kylplatta redan föreslagen.

Bakka upp allt viktigt på den, på DVD eller USB minne eller till annan dator över tex nätverk.

Innan grafiken i värsta fall dör helt.

 

Vad är det för

fabrikat?

modell?

vilket år köpte du den?

 

Bifogar bild efter kört CPU stability och 3DMark 2003 som belastat CPU och grafikkort. På en annan dator med 8800GTX grafik låg max grafiktemperaturen på +80C efter 3DMark. På den här med 9800 chip lägre.

 

 

[bild bifogad 2008-11-29 21:58:11 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-11-29 22:01:10 av jannejanne]

1102930_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 80 grader är för högt eller inte beror på vad det gäller för grafikkort – för HD4850 är det ingen match medan det för GF 7 innebär rena döden.

 

Det finns ett par trådar här i vilka folk t ex har blivit av med grafikfel av att på 7900GT så helt enkelt montera bort vga-fläkten och byta till fräsch kylpasta på GPU:n. Jag vill minnas att temperaturer på omkring 75-80 grader C då har sjunkit till runt 50 C och problemen blev ett minne blott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Hewlett-Packard, Compaq Presario V6500 Notebook PC

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor TK-53 1.70 GHz

Grafikkort GeForce 7150M / nForce 630M

 

Inköpt i typ oktober förra året om jag inte minns fel, alltså drygt ett år gammal.

 

Håller på att fixa 3d mark 2003 nu, återkommer då jag gjort testet.

 

Har haft på datorn i ca en halvtimma nu och då är GPU:n redan uppe i 77 grader, och CPU:n i 63 grader

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, att bara köra på innebär bara en väntan på "värmedöden"; det alternativet skulle iaf inte jag valt. Så endera åtgärda själv enligt tidigare tips i tråden eller lämna in den. Vem vet, du kanske hade nån utvidgad garanti som gäller mer än 1 år?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, men jag tror nog endå att det är lite för varm för denna laptop, även om grafikortet i själv klarar det, om än med nöd och neppe, så mår nog inte övriga komponenter bra, allt i bärbara datorer är så ihoppackat så om gpu ligger på 80+ så borde hårdisken kunna ta skada...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har garanti kvar. För i så fall lämna in den direkt.

Om du inte har garanti kvar försök se hur de reagerar när du vill lämna in den.

En kompis ville köpa ny pryl för den gamla var kass.

Fick då veta att leverantören (Nokia!) köpte tillbaka all av den modell han hade. Istället för garantireparation.

Dvs pengarna tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...