Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Priser för att utveckla hemsida?


LadyRosen

Rekommendera Poster

Jag har fått en förfrågan om att utveckla en hemsida åt en större organisation. Ett krav är bla CMS och community.

 

Jobbar med detta men inom kommunal verksamhet så jag är aldrig berörd av kostnadslägen.

 

Organisationen som skickat förfrågan resonerar lite som att jag ska känna mig hedrad att de öht ber mig om att utföra detta för det förutsätts naturligtvis att allt detta skall göras helt gratis. Kan inte rå för att jag blir inte så lite irriterad åt detta resonemang. (Detta strider dessutom mot organisationens egen filosofi då det bygger på allt annat än volontärsjobb.)

 

Nu har jag redan jobb upp över öronen och behöver eg inte detta men jag skulle gärna vilja kontra med ett pris - långt ifrån deras volontärserbjudande mao. Vad är rimligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar med detta men inom kommunal verksamhet så jag är aldrig berörd av kostnadslägen.

 

Det var ett uttalande man inte hör varje dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bihang till den frågan är också hur du isf tänkt dig att ta betalt? Kanske värt att överväga sånt som skatteaspekter, kostnader för uppdragsgivaren, netto för dig själv etc. om du utför det som privatperson eller tar uppdraget genom enskild firma eller annan bolagsform du väljer.

 

Vad den normala timtaxan i det segmentet är vet jag inte men det bör ju kunna kollas genom lite snabb googling. Var på skalan du sen väljer att lägga ditt pris beror ju bara på huruvida du vill ha uppdraget eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bihang till den frågan är också hur du isf tänkt dig att ta betalt? Kanske värt att överväga sånt som skatteaspekter, kostnader för uppdragsgivaren, netto för dig själv etc. om du utför det som privatperson eller tar uppdraget genom enskild firma eller annan bolagsform du väljer.

 

Vad den normala timtaxan i det segmentet är vet jag inte men det bör ju kunna kollas genom lite snabb googling. Var på skalan du sen väljer att lägga ditt pris beror ju bara på huruvida du vill ha uppdraget eller inte.

Tack för ett bra svar som gav mig en del att fundera över.

 

Mest troligt kommer jag inte ta uppdraget själv eftersom min tid inte räcker till.

jag vill faktiskt mest kunna förklara att webbutveckling är en seriös branch som har ganska lite gemensamt med webutvecklingen på 80-talet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med därvidlag och jag stöter själv ofta på såna som tror att jag ska ta uppdrag utan ersättning bara för att jag t. ex. "en gång jobbat på företag X och tänka sig, det har ju Nisse på lagret också gjort"... lite hårddraget men jag tror du förstår vad jag menar

 

Vill man däremot (och har tid) starta en liten sidoverksamhet via ett bolag har jag funnit att det går att hålla mkt konkurrenskraftiga priser och ändå leva väl (nåja)... berätta gärna hur du gör med uppdraget framgent. Av ren nyfikenhet, hur många timmar tror du det skulle tagit? (Nej, jag är inte ute efter det... kan noll om sånt ):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man däremot (och har tid) starta en liten sidoverksamhet via ett bolag har jag funnit att det går att hålla mkt konkurrenskraftiga priser och ändå leva väl (nåja)... berätta gärna hur du gör med uppdraget framgent. Av ren nyfikenhet, hur många timmar tror du det skulle tagit? (Nej, jag är inte ute efter det... kan noll om sånt )

Jag förstår precis vad du menar. Oftast har det räckt att komma med goda råd men den här gången blev jag så överumplad av den gåpåiga frågan.

 

En ren gissning är 1-200 timmar men det beror på så mycket som just nu är okänt. (tex foton, utbildning etc)

 

Jag måste säga att sidoverksamheten verkar en anings frestande, men det verkar vara så ... krångligt. (Gissa varför jag är kvar i kommunen. ;-) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kanske 150 timmar! Isses....

Jag lägger gärna gratistid på att hjälpa kompisar med deras problem (och får ju ofta hjälp med sånt jag inte kan i gengäld) men det där är ju i en helt annan division :)

 

Särskilt krångligt är det inte (finns dessutom utmärkta gratiskurser), mer en fråga om hur man vill ha det och hur mkt tid man vill/kan avsätta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...