Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD + TV Panasonic


Lasse J

Rekommendera Poster

Jag har en ny Tv Panasonic TH-42PX80EA där jag monterat Boxer-kortet och allt funkar bra. Men att ansluta DVD-spelaren Panasonic DMR-EH65-EC-S är värre då jag endast får in samma kanal som visas i TV.

Vilken anslutning skall jag ha ( kabel + in/utgång i båda app.) samt var ligger problemet?

Jag har Boxer-låda men vill skippa den så jag slipper 1 fjärrkontroll.

 

Tacksam för tips.

 

Lasse J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, don't get it.

 

vad har

1: DVDn för utgångar

2: TVn för passande ingångar

 

Bäst, i ordning

HDMI

Komponet

SCART - RGB

SCART - s-video

SCART - komposit/video

 

svårare än så borde det inte vara. En kabel från DVD till TVn, ställ in TVn på rätt kanal och starta en film.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD:n har HDMI AV out, Scart AV1 (TV), AV2 (ext )

TV:n har 3 st HDMI, Scart AV1 (RGB7Video), Scart AV2 (RGB/Video/S-Video)

Jag har anslutit med både HDMI, Scart AV1 samr RF-kabel både alla 3 och testat utan HDMI.

Eftersom insignalen från antenn först drogs via DVD trodde jag felet låg där då digitalmottagaren med Boxerkort sitter i TV:n. Då drog jag antennkabeln till TV:n och RF-kabel + scart mellan TV - DVD.

 

Då jag skall göra programsökning i DVD säger den att inga kanaler hittades, både då jag söker "hämta från TV" och "aut. setup".

 

Ersätter HDMI- eller scart RF-kabel mellan apparaterna eller måste RF-kabel alltid vara med?

/ Lasse J

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte några data om din DVD så några frågor på detta:

1: Har DVDn digitalTV-mottagare för marknätet?

2: kan den spela in?

3: CI-modul?

 

Om 1: Koppla antenn via DVD-spelaren så kan du ta in, åtminstone, de fria kanalerna via denna och spela in dessa enkelt.

Om icke 1 kan du skippa att dra antenn via DVDn om du nu inte har någon analog kanal att ta emot.

 

För bild från DVDn använd HDMI som för över bilden uppskalad och fin till TVn. Visserligen kan det vara värt att testa och se vilken enhet som är bäst på detta, TVn eller DVDn.

 

Kopplar du via HDMI kan det även vara möjligt att matcha ihop produkterna så att TVn styr DVDn eller kanske tvärtom. Viera Link kallar väl Panasonic det för? Kanske möjligt då att spela in på DVDn det som viss på TVn? Tja, det borde stå i manuelerna...

 

men i grunden borde det fungera som:

1. Du ansluter via HDMI

2: Du startar en uppspelning

3: Då byter TVn automatiskt till HDMI-ingången och visar filmen.

 

har du länkar till produktinfo för DVD och Tv så kan jag nog luska fram ur manualerna vad som går och inte går

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

DVD:n har inte digital mottagare.

Tidigare gick jag via Sagem ( Boxer) mottagaren - DVD -TV.

Det funkar bra men kräver 2 fjärrkontr.

TV:n har CI-modul och där satte jag kortet nu och antennkabeln direkt in i TV:n. TV funkar på alla kanaler.

Eftersom DVD:n då borde få sina signaler från TV har jag provat alla tänkbara varianter ( scart, HDMI, RF-kabel ) men får bara in det programmet som samtidigt visas i TV.

På DVD står "HDMI out" i det enda uttaget - innebär det att signalerna endast går en väg och inte från TV till DVD via HDMI?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu börjar jag följa.

 

Du har TVn som mottagare av TV-signalen, den som kodar av och tar fram bilden. TVn kan bara ta emot en kanal i taget och kan, som det verkar, sända vidare denna till DVDn. Något annat val finns inte. TVn har bara en mottagare, kan bara ta emot en kanal och DVDn inte har någon egen mottagare (tuner) så kan den bara spela in det som TVn sänder till den.

 

HDMI-ut, troligen ja.

 

Precis som att TVn troligen bara har HDMI in.

 

Vad är det du vill ha? Jag har tolkat ditt problem tidigare som att du inte lyckats spela upp DVD på din TV men det är inte det som är problemet utan det att du vill ha alla kanaler på din DVD och kunna spela in där. Tyvärr, det senare går inte, bara kanalen TV är inställd på kan du spela in.

 

Men - länk till produkten hos Panasonic? Har du det?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då tror jag att jag förstår.

Det innebär alltså att jag får sätta tillbaka "Boxers låda" så som jag tidigare hade det och då kan jag spela in valfritt program på DVD medan jag tittar på annat i TV.

Och får finna mig i att ha 2 fjärrkontr. varav en till Boxerlådan.

 

Jag har manualer till alla apparaterna men det framgår inte om jag behöver enbart den ena eller andra kabeln mellan apparaterna, alla kablar anges, ingen av dem är streckad som alternativ.

Ex: Antennkabeln in i Boxerlådan - scart från den till DVD - HDMI från DVD till TV. Räcker det eller behövs RF-kabel och/eller scart ändå?

 

Lasse J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är nog lösningen.

 

Om du har programkortet i boxen kan, kopplar denna till DVDn via bästa möjliga signal (SCART RGB kanske) och sedan DVDn till TVn via SCART och HDMI. Sedan lyckas jag inte utläsa att DVDn ska klara av att skala upp TV-signalen via HDMI, det får du undersöka, annars är det SCART som gäller för TV.

 

Sedan har du även antenn till DVB-boxen och TVn. Då kan boxen ta emot alla kanaler, inklusive de kodade ni betalar för att se, och TVn enbart de fria. Du kan givetvis titta på alla på TVn men boxen tar emot alla betalkanaler.

 

Då kan du spela in allt som boxen kan ta emot och medan en inspelning sker kan du på TVn antingen titta på det som spelas in eller på en av de fria kanalerna.

 

En baksida med att ha programkortet i TVn, tyvärr. Nackdelen med denna uppställning är dock att du kan få en sämre bild än om mottagningen av signalen sker i TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Livet blir allt bra mycket enklare med sådana som du!

 

Jag lyfter på hatten och bugar!

 

/Lasse J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Jag kollade med Sagem som tillverkar digitalboxen och endast samma signal som går till TV går till DVD, jag kan alltså inte spela in annan kanal på DVD än den som samtidigt visas i TV.

Däremot kan jag spela in valfri kanal på digitalboxens hårddisk.

Så det hade inget med kopplingarna att göra!

 

Lasse J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...