Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompass-kursen mellan position A & B


Mr.BoXon

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle behöva den mattematiska formel som jag skall slå in på min miniräknare för att få fram kursen mellan två koordinater?

 

Vill till en början räkna ut kompass-kursen mellan

N59°39'07.00" E017°55'07.00"

N59°35'10.30" E016°39'01.40"

 

Har sökt massor på Google men inte hittat något som fungerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara petig så kommer du aldrig att få ut kompasskursen eftersom kompasskursen är kursen med hänsyn tagen till missvisningen för det givna sjökortet (samt deviation). Det enda du kan räkna fram är det sk. rättvisande kursen.

 

Problemet som jag ser det (utöver att jorden är rund och min algebra är på tok för vilande för att jag ska ge mig på det :-) är att det inte bara handlar om en vinkel vars gradtal ska beräknas.

 

Det första jag skulle göra är att göra om kursen till något decimalt, att räkna med grader och minuter blir bara jättejobbigt.

Vidare ska du räkna ut vilken vinkel du har till målet, dvs bäringen. Men du måste också räkna ut hur den vinkeln förhåller sig i förhållande till en meridian (dvs kursen).

Det är skitlätt med en transportör och ett sjökort och transportören är ju i princip en gradskiva. Möjligtvis kan man göra det i ett steg om man räknar med sig själv som varandes i parallell riktning med en meridian.

 

Gissar att det är rätt lätt att härleda om man orkar sätta sig med ett papper (eller för all del ett sjökort) och rita men det orkar jag inte riktigt.

Vet du hur man gör det på sjön?

 

Inser att du hellre ville ha ett bra svar men jag tänkte att ovanstående kanske kan bidra till att få dig på rätt väg.

 

Edit: Erki var snabbare och länken verkar vara ok

[inlägget ändrat 2008-11-29 15:45:20 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sfäriska kordinater är att föredra... minns jag från den gång för evigheter sen då vi testade att progga navigering i våra räknare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, det var jag som blandade ihop begreppen något. I ditt fall är bäring och kurs rimliktvis likställda... Var nog för trött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...