Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn hittar inte min externa hårddisk!


henlin08

Rekommendera Poster

Mitt problem består i att min dator inte hittar min externa hårddisk. Jag köpte den för ett litet tag sedan för att föra över data från min andra dator som strulade. Då funkade deta alldeles utmärkt, men när jag nu kopplar in den i USB: n så händer inget mer än att datorn hittar enheten i "Säker borttagning av maskinvara". Hårddisken är egentligen en intern WD 300 GB SATA HD som jag satt i ett chassi. Hur ska jag få hårddisken att fungera igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Då funkade deta alldeles utmärkt, men när jag nu kopplar in den i USB: n så händer inget mer än att datorn hittar enheten i "Säker borttagning av maskinvara".

 

Det är ju som det ska vara. Där ska sådana enheter finnas. Ibland kan det plinga till också när enheten hittas.

 

När du använt disken dubbelklickar du på den ikonen nere vid klockan. Nu kan du "Stoppa" aktiviteten där. Det pluppar upp ett meddelande nere vid klockan att det nu är säkert att koppla bort enheten.

 

Har du kollat i Utforskaren?

Där borde disken finnas som "Flyttbar disk".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera), finns hårddisken där och vad står det om den?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittar den inte i utforskaren, har du någon speciell sökväg för flyttbara diskar? Tidigare har den dykt upp i "den här datorn", men det gör den inte nu längre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

henlin08 skrev:

hittar den inte i utforskaren, har du någon speciell sökväg för flyttbara diskar? Tidigare har den dykt upp i "den här datorn", men det gör den inte nu längre...

 

Du skrev att du köpte disken för att föra över data från din dåvarande strulande dator. Har du installerat om denna strulande dator nu?

 

Kanske har du missat drivrutiner och Service Pack till datorn?

 

Är det en märkesdator HP, IBM, DELL m fl lär säkert datortillverkaren ha det datorn behöver i drivrutinsväg.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-11-29 11:36:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag tittar under "hantera" och sedan "diskhantering" så står det "inte allokerat". Jag tror det är rätt hårddisk i alla fall. Kan detta hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
henlin08 skrev:

när jag tittar under "hantera" och sedan "diskhantering" så står det "inte allokerat". Jag tror det är rätt hårddisk i alla fall. Kan detta hjälpa?

 

Betyder att disken inte är formaterad. Du tror att det är rätt disk. Det är av rätt stor betydelse att du vet att det är rätt disk när du har backup på den, som ryker när du formaterar den nu.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du filer på hårddisken som är viktiga, som du inte vill förlora vid en formatering av hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag har filer på den, men jag har dem på ett annat ställe också, dessbättre... Löser en formatering problemet. Hur utför jag en formattering av hårddisken (från vilken vy)? Kan jag göra det från "datorhantering"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du skapar en partition som du formaterar från diskhantering. Högerklicka på diskens utrymme så ska det gå att välja något lämpligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...